ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دانشجويان چه نظري درباره انتقال پايتخت دارند؟

تهران پایتخت بماند، امکانات را انتقال دهید

شهروندان – زهرا تالانی:
موضوع انتقال پایتخت که هر چند وقت یکبار مطرح می‌شود همیشه مخالفان و موافقانی داشته است اما به نظر می‌رسد بیشتر مردم موافق آن هستند، چون در نظر سنجی که برنامه مناظره تلویزیون داشت 63 درصد مردم نظر موافق دادند.

تهران اما دانشجویان که قرار است چند سال بعد وارد محیط‌های کاری و اجتماع شوند چه نگاهی به این موضوع دارند؟ آیا از نظر آنها پایتخت به طور کلی باید جا به جا شود یا اینکه ساماندهی آن می‌تواند مشکل را حل کند؟

دانشکده معماری و شهرسازی

برای پاسخ به این سوالات بود که ابتدا به دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت رفتم. دانشجویان نظرات مختلفی داشتند برخی نگاه کارشناسی به این موضوع داشتند و برخی هم از به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه هستند در این باره نظر می‌دادند. به هرحال برخی هم راهکاری ارائه می‌دادند که نشان از اهمیت موضوع برایشان دارد.

این راه حل نیست

حسن غلامی دانشجوی سال آخر رشته معماری درباره انتقال پایتخت معتقد است که این امکان ندارد چون در شرایط فعلی تمام امکانات در تهران متمرکز شده و انتقال آن به سایر شهرها چندین سال زمان می‌برد.

او که مخالف انتقال پایتخت است ادامه می‌دهد: همه دوست دارند که تهران خلوت شود تا مشکلات آلودگی هوا و ترافیک حل شود اما انتقال پایتخت تنها راه حل نیست. به نظر من از این به بعد نباید اجازه داد که به این کلانشهر مهاجرت صورت گیرد.

این دانشجوی سال آخر می‌گوید: متاسفانه در شهرسازی تهران استانداردها رعایت نشده و حتی الان خانه‌هایی که دوباره ساخته می‌شوند هم این مشکل را دارند، بنابراین باید مشکل را ریشه‌ای حل کرد و به فکر انتقال نبود.

او پیشنهاد می‌دهد که امکانات در تمام شهرها و استانها یکسان باشد تا دیگر کسی هوس مهاجرت به تهران را نکند و وقتی تمام رشته‌ها و کار برای یک فرد در شهرشان باشد او هیچ گاه دوست ندارد که از خانواده خود دور شود و در تهران درس بخواند.

غلامی می‌گوید: الان خیلی از دوستان من که از شهرستان برای درس خواندن آمدند قصد بازگشت ندارند، چون در شهرشان امکانات و کار نیست و همین باعث افزایش جمعیت می‌شود که مشکلات بعدی را به همراه دارد.

او درباره اینکه برخی کشورها با موفقیت توانستند پایتختشان را انتقال دهند می‌گوید: اگر ما هم ۱۰ سال پیش این کار را انجام می‌دادیم شاید آسانتر بود اما باید توجه داشت که وقتی پایتخت سیاسی یا اداری منتقل می‌شود کارمندان هم باید کوچ کنند که دوباره مشکلاتی برای آنها و خانواده‌اشان به وجود می‌آید و نمی‌تواند موفق باشد.

کرمان پایتخت شود

شیوا حسن پرور از شهر کرمان برای تحصیل به تهران آمده و دانشجوی سال اول است. او هنوز به شلوغی و هوای تهران عادت نکرده است. می‌گوید: هر تعطیلی که پیش بیاید من به شهرمان برمی‌گردم چون واقعا تهران شلوغ و آلوده است.

او با بیان اینکه کرمان قابلیت پایتخت شدن را دارد می‌گوید: درست است که کرمان دور است اما آب وهوای مناسب و خلوتی باعث می‌شود تا دیگر شهروندان این مشکلات را نداشته باشند.

او درباره اینکه آیا بعد از اتمام تحصیلاتش در تهران می‌ماند یا نه می‌گوید: هنوز نمی‌دانم اما احتمالا ۴ سال بعد تهران آلوده‌تر و شلوغتر خواهد بود و در این صورت قطعا به شهر خودم می‌روم هرچند ممکن است شغل مناسبی پیدا نکنم.

حسن پرور ادامه می‌دهد: دلایل خاصی برای انتقال پایتخت عنوان می‌شود اما همه می‌دانند که مشکلات کنونی تهران به خاطر رشد بی رویه جمعیت و هجوم مردم از سایر شهرها به سمت آن است که در نهایت موجب ازدیاد وسایل نقلیه شخصی و عمومی شده است.

او می گوید: من در خبرها خواندم که اصفهان گزینه پیشنهادی برای پایتخت است که به نظر من اگر پایتخت بخواهد به شهری مانند اصفهان منتقل شود، مطمئنا به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‎ها باعث تورم بالا و افزایش قیمت مسکن و زمین در این شهر می‎شود و دوباره ازدحام جمعیت، ترافیک و دیگر مسائل پایتخت نشینی را شاهد خواهیم بود.

تهران جایی برای زندگی ندارد

در سلف غذا خوردی تعدادی از دانشجویان دختر با هم مشغول صحبت هستند. به سراغشان می‌روم و نظر آنها را درباره انتقال پایتخت می‌پرسم. آنها سال دوم هستند و به قول خودشان تازه دانشگاه نصف شده است!

یکی از آنها اصلا در این باره خبری نشنیده اما یکی از دانشجویان که خود را نگار علی پور معرفی می‌کند با تعجب به دوستش می‌گوید: مثلا ما دانشجوی این کشور هستیم اما از هیچ چیز خبر نداریم.

او می‌گوید: به نظر من باید این کار انجام شود چون تهران دیگر جایی برای زندگی ندارد و هر روز مشکلات آن بیشتر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: وقتی با پدرم در مورد این موضوع صحبت می کردم متوجه شدم که این موضوع سالها پیش هم عنوان شده اما هیچ وقت به خاطر هزینه ها و مشکلاتی که داشته اجرایی نشده است، درحالیکه اگر همان موقع انجام می شد شاید دیگر این مشکلات برای تهران رخ نمی داد.

علی پور می گوید: متاسفانه تمام مراکز تصمیم گیری مانند دفتر ریاست‌جمهوری، مجلس ، قوه قضاییه، تمامی وزارتخانه‌ها، نهادهای ملی دولتی و غیردولتی، ارگان‌های حکومتی ملی و‌… در تهران متمرکز شده و جمعیت عظیم کارکنان این نهادها و مراکز در تهران ساکن بوده و برای همین سبب رشد جمعیت و شلوغی تهران شده است.

او با بیان اینکه ازدحام جمعیت، گرانی، ترافیک، آلودگی هوا باعث افت شاخص‌های کیفیت زندگی شده می‌گوید: همه ما حاضریم در این شهر شلوغ و آلوده زندگی کنیم اما به شهرهای اطراف و حومه نرویم چون امکاناتی ندارند.تهران

دانشکده داروسازی

دانشکده داروسازی دانشگاه تهران مکان بعدی بود که برای کامل کردن این گزارش رفتم. آنجا حال و هوای دیگری داشت و چون فصل امتحانات بود تعداد کمی از دانشجویان در دانشکده حضور داشتند.

باید برای همین تهران یک فکری کرد

به سراغ یکی از دانشجویانیکه داشت جزوه هایش را زیر و رو می‌کرد رفتم. نخواست نامش را بگوید و تنها به گفتن اینکه دانشجوی سال چهارم است اکتفا کرد. او گفت: من انتقال پایتخت را از هم‌اتاقی‌هایم شنیدم چون به اصطلاح بچه شهرستان هستم و در خوابگاه زندگی می‌کنم.

او ادامه داد: من در شهر کوچک بندر انزلی زندگی می‌کنم که بسیار زیبا و آرام است برای همین وقتی چهارسال پیش به تهران آمدم روزهای اول گنگ و گیج بودم اما الان تقریبا عادت کردم.

او مخالف انتقال پایتخت است و می‌گوید: دوباره تمام امکانات به یک شهر دیگر می‌رود و چند سال بعد همین آش و همین کاسه است پس باید برای همین تهران یک فکری کرد.

این دانشجوی داروسازی ادامه می‌دهد: هزینه‌ای که قرار است برای انتقال پایتخت صرف شود را خرج شهرستانها بکنند و امکاناتی را در آنجا قرار دهند که دیگر کسی مجبور نباشد برای یک بیماری ساده به تهران بیاید.

او می‌گوید: از این به بعد باید جلوی شلوغی تهران را گرفت و اجازه نداد که تمرکزگرایی در تهران شود و در عوض شهرستانها را توسعه داد تا هر شهری برای خود یک پایتخت باشد.

از سریال‌های ترکیه‌ای یاد بگیریم

اما سمیه کاظمی موافق انتقال است و می‌گوید: اگر مشکل ترافیک و آلودگی تهران حل شود، زلزله را چکار کنیم؟ وقتی احتمال زلزله در تهران وجود دارد، عقل حکم می‌کند که تهران را خلوت کنیم تا عده کمتری آسیب ببینند.

او با بیان اینکه من در خبرها خواندم که سالی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود گفت: در سریالهای ترکیه‌ای حتی روستاها هم امکانات یک شهر را دارند و آدم دوست دارد که آنجاها زندگی کند اما ما همه چیز را در تهران جمع کردیم و شهرستانها کمترین امکانات را دارند برای همین نباید انتظار داشت که آنها به تهران نیایند.

او دانشجوی سال پنجم رشته داروسازی است و می‌گوید: البته شنیدم شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان و اهواز هم مشکل آلودگی هوا دارند. برای همین به نظر من بهتر است که جایی مانند پرند یا هشتگرد پایتخت شود تا دیگر این مشکلات را نداشته باشد.