ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در مرکز تحقیقات زن و خانواده؛

نشست «دینداری و سبک زندگی زنان» برگزار شد

شهروندان:
کرسی ترویجی با عنوان «دینداری و سبک زندگی زنان» با حضور اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

زنانبه گزارش ایسنا، دراین نشست عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده دیدگاه‌های خود را پیرامون «دینداری و سبک زندگی زنان» در پژوهشی که با همین موضوع صورت داده است، بیان کرد و دکتر وحید شالچی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به عنوان کارشناس جلسه به نقد و بررسی موضوع پرداخت.

زینب زادسر در این نشست درخصوص دلیل پژوهش و مطالعه در این حوزه و بررسی عوامل تاثیرگذار آن اظهار داشت: با توجه به ظهور انواع سبک­‌های زندگی که از اجزای سازنده تحولات مدرنیته است، شاهد توجه روزافزون به سبک زندگی در بین جامعه‌شناسان هستیم.

وی افزود: به همین دلیل مطالعه آن و عوامل تاثیرگذار مهم بر آن، مانند دینداری افراد در پژوهش حاضر به عنوان مسئله تحقیق مورد نظر قرار گرفته است.

کارشناس مطالعات زن و خانواده گفت: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان متغیر‌های مستقل تحقیق که وجود رابطه آنها با متغیر وابسته در حد ضعیف تایید شد، مانند دینداری، سرمایه فرهنگی و سن، بیشترین میزان همبستگی میان دینداری و سبک زندگی وی وجود دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش را به ارتباط میان دینداری و سبک زندگی افراد برشمرد و افزود: در واقع با کم‌رنگ شدن اقتدار نهادهای سنتی دینی و رواج انتخابگری فردی در حوزه دین و ترکیبی شدن اصول فکری و عقیدتی افراد، دیگر تنها عامل اثرگذار بر واکنش افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، تصمیم‌گیری‌ها و نظرات سخنگویان نهاد دین نیست.

وی گفت: در کنار گزاره‌های دینی، کنش‌های انتخابگرایانه افراد در حوزه سبک زندگی از الگوهای فرهنگی نیز تاثیر می‌پذیرد که باید درکنار اقتدار الگوی فرهنگی دینی، بررسی این مطلب که امروزه الگو یا الگوهای فرهنگی دیگر در جامعه ایران کدامند به عنوان یک مسئله مهم در آینده مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.

در ادامه این نشست دکترشالچی، ضمن ذکر نقاط قوت و مثبت صورت گرفته، نظریاتی را در این مورد ارائه کرد و در پایان این نشست اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسئله مطرح شده پرداختند.