ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آقاي روحاني!

بازنشستگان منتظرند!

شهروندان:
رسانه‌ها را رکن چهارم مردمسالاری گفته‌اند. یعنی آنجا که دولت و دیگر دستگاه‌ها کم‌ آوردند، رسانه‌ها باید حافظ منافع مردم باشند. برخی بر آنند که رسانه‌های ما آنجا که باید میل افشاگری‌ ندارند. در واقع مدعی‌اند رسانه‌های ما مومن به رسالت‌شان نیستند که همانا حفظ منافع مردم است در تقابل با قطب‌های قدرت.

بازنشستگانگروهی دیگر اما چون من برآنند که در این بین بسیارند رسانه‌هایی که با قبول عواقب سخت،‌حقایقی را به لطایف‌الحیل به چنگ آورده و به اطلاع عام و خاص می‌رسانند، اما تنها سختی کار بر تن‌شان می‌ماند. چرا که قسمت بعدی کار که ورود عملی به ماجرا و پیگیری و حل آن است بر عهده مراکز دیگری است که گاه به‌موقع و چنان که باید و شاید ارزش آن فداکاری رسانه‌ای را در نمی‌یابند و عمل نمی‌کنند.

چهارشنبه گذشته روزنامه خودمان گزارش تکان‌دهنده‌ای از اوضاع صندوق بازنشستگی کشوری منتشر کرد گزارشی موجز و هشدار دهنده که اگر یک تیم تحقیق و تفحص با دیوانسالاری موجود بنا داشت تهیه کند، خدا می‌داند چه مقدار وقت و نیرو و هزینه صرف آن می‌شد. ولی چند خبرنگار از خودگذشته این زحمت را کشیدند و در صفحه نخست هم منتشر شد تا همگان ببینند. اما حیرتا که آب هم از آب تکان نخورد. آنجا از هیات مدیره‌هایی حرف زده شده است که حقوق‌های بالای‌۱۰‌میلیون تومان می‌‌گیرند، آن هم گاه در سنین و با سوابقی که آدم مات می‌ماند. قبل آن هم از حقوق ۲۵ میلیونی ریاست آنجا در سایت‌ها سخن گفته و فیش مربوطه منتشر شد. البته آن رقم از سوی اداره مربوطه گویا تکذیب شد.

تاسف‌بار آن است که این صندوق با ۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی تنها سیصد میلیارد تومان درآمد ماهانه دارد. این یعنی مدیریت فشل، یعنی بازی با دارو ندار صدها هزار بازنشسته‌ای که ۸۵ درصد آنها در این وانفسای کمرشکن گرانی‌ها حقوق‌هایی بین ۴۹۰ هزار تا یک میلیون تومان می‌گیرند. نتیجه آنکه هر ماه این صندوق عظیم با این همه دارایی وقتی باید سر ماه ۱۲۰۰ میلیارد تومان حقوق بازنشستگان را واریز کند، ۸۰۰ میلیارد تومان آن را از پول نفت و بودجه عمومی دولت می‌گیرد. شاید بگویید خوب ممکن است برخی شرکت‌های‌شان زیان‌ده باشد و … پس اعضای هیات مدیره‌های این مراکز چرا حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟ برای کدام رونق مدیریتی در حوزه‌های کاری‌شان؟ برای کدام گل که به جمال مجموعه‌شان زده‌اند؟

با تمام اینها مشکل بزرگ در جای دیگر است. در گزارش آمده بود که؛ گفته می‌شود بازنشستگانی هستند که بالغ بر ۱۰ میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرند و این یعنی عدم رعایت سقف بازنشستگی و بدبختانه گویا هفت هزار عضو صندوق و از ما بهتران هستند که بالاتر از سقف بازنشستگی حقوق می‌گیرند. چرا؟

جناب آقای دکتر روحانی! چه خوب که به‌تازگی فرمان رسیدگی به ویژه‌خواری‌ها و مسدود کردن غارت بیت‌المال را توسط ویژه‌خواران داده‌‌اید. بسیاری از بازنشستگانی که به شما رای دادند، به امید احیای حق و حقوق‌شان و سد کردن سوءاستفاده‌ها و حفظ دارا و ندارشان بود. چرا سری به این صندوق نمی‌زنید؟ خوب است نمایندگان محترم مجلس هم این گزارش محترمانه اما تکان‌دهنده روزنامه تهران امروز را بخوانند و در کنار تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی، چتر نظارت دقیق خود را بر این بخش بیت‌المال نیز بگسترانند. گویا پرونده تحقیق و تفحص از این مرکز هم در دست بررسی است. ان‌شاءالله که زودتر و تا اسناد عینی‌ترند به جریان افتد. چرا که از رسانه بیش از این جز حسرت و تاسف و غم خوردن، بر نمی‌آید.

 محمدحسین جعفریان

 تهران امروز