ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دستاویز ضعیف مخالفان

شهروندان – محمدعلی مشفق*:
سبد کالا پدیده جدیدی نیست. در دولت‌های گذشته چنین رویه‌ای برای پرکردن چاله‌های فقر در جامعه به‌سبب وجود فاصله طبقاتی و برآوردن نیازهای مقطعی قشرهای متوسط روبه‌پایین جامعه غالبا در اشکال مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفت.

توزیع سبدکالاسبد کالا در آمریکایی که اقتصاد اول جهان را دارد بیش از یک قرن است که به جامعه فقیر ۴۰میلیونی که درآمد ماهانه آنها حد اقل ۱۲۵۰‌دلار یا خانواده‌های چهارنفره با درآمد ۲۵۰۰دلار باشد تعلق می‌گیرد و ساحت پوپولیستی هم به‌زعم عده‌ای ندارد.

در ایران هم یکی از مصداق‌های سبد کالا را می‌توان در قالب کمیته امداد و بهزیستی که در سراسر کشور به توزیع نوعی سبد کالا به صورت سازمان‌یافته مبادرت می‌کنند جست‌وجو کرد. نهاد‌هایی که بخش‌های کمتر برخوردار را در سراسر کشور تحت پوشش دارند و هرچند وقت یک‌بار، برای افراد تحت پوشش خود سبد کالایی تهیه و بین آنها توزیع می‌کنند.

معلوم نیست که چرا برخی نمایندگان محترم از خود و از مسوولان دولت قبل نپرسیده یا نمی‌پرسند که چرا بخش زیادی از مردم ایران به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی به‌ویژه در دولت گذشته، بعد از گذشت ۳۵سال از پیروزی انقلاب، کماکان به این زندگی صدقه‌ای یا سبد‌های کالایی وابسته هستند؟ همین افراد در قبال فساد هزاران‌میلیاردتومانی و آسیب آن به سرمایه‌های مادی و معنوی که توسط امثال بابک زنجانی‌ها و مه‌آفرید‌ها و جریان‌های حامی آنها در هشت‌سال گذشته پدید آوردند سکوت اختیار کرده و کمتر صدای آنان شنیده می‌شد. در حالی که این «ایجاد‌کنندگان فقر» بوده و هستند که مردم را به چنین روزی انداخته‌اند تا محکوم به ایستادن در صف‌های اینچنینی شوند؛ بنابراین منتقدان بهتر است به‌جای انتقادهای «جهت‌دار» و «باندی»، خود را جای کسانی قرار دهند که وضعیت اقتصادی آنان، صف‌های دریافت سبد کالا را پدید آورده است.

اگرچه اشکالات وارده به کمیت و کیفیت طرح «سبد کالا» و نحوه توزیع آن در جای خودش قابل‌تامل است اما آیا واقعا مشکل سبد کالا برنج و مرغ ایرانی است؟ مگر بیشتر طبقات مشمول سبد‌های کالا، برنج ایرانی مصرف می‌کنند که آقایان معترض به این مساله هستند؟ اگر برخی از این به ظاهر منتقدان نیز در اخباری مشکوک که مورد تکذیب قرار گرفت مدعی هستند کسی هم در صف سبد کالا، جان به جان‌آفرین تسلیم کرده است از دو حال نمی‌تواند خارج باشد؛ یا اینکه از شدت فقر و فلاکت و نبودن اسمش در فهرست مشمولان سبد کالا، ‌دار فانی را وداع گفته است که دولت جناب روحانی مسبب به فقر کشاندن آن عزیز ازدست‌رفته و اکثر مردمی که در چند سال گذشته بیش‌ازپیش فقیر و فقیر‌تر شده‌اند نبوده و نیست و شق دیگر اینکه مهلت عمر آن عزیز ازدست‌رفته پایان یافته است.

به‌نظر راقم این سطور، بخشی از نمایندگان مجلس که اکثرا حامی کاندیداهای دیگری در انتخابات خرداد۹۲ بوده و البته بخشی از مسوولیت شرایط امروز کشور با آنهاست به بهانه‌های مختلف نمی‌خواهند دولت آقای روحانی در سیاست‌ها و برنامه‌هایش در داخل و خارج موفق شود.

احضار مکرر وزیران دولت روحانی در سه یا چهار ماهه اول خدمتشان، بدون اینکه در عزل‌ونصب‌ها موادی از قانون را زیر پا گذاشته باشند یا تحقیق‌وتفحص از عملکرد استانداری‌های دوران دولت قبلی در دولت روحانی و… تفحص از سبد کالا به‌دلیل وجود کاستی‌های اجرایی در مقابل سکوت و حمایت آنها از طرح‌های به مراتب مساله‌دار‌تر در دولت اصولگرای نهم و دهم، می‌تواند دلایل رفتارهای تقابلی با دولت «تدبیر و امید» – آن هم به اسم حمایت از شأن مردم- را بهتر مشخص کند.

 *مدیر کل وزارت کشور دولت اصلاحات

شرق