ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گلایه وزیر راه از وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران

مساله‌ آلودگی هوای تهران باید با کل جامعه حل شود

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی با گلایه از وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران گفت: مساله‌ی تهران باید با کل جامعه حل شود و اگر بتوانیم مساله‌ای را به امر اجتماعی تبدیل کنیم، موفق خواهیم بود.

چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایرانبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران سخن می‌گفت با بیان اینکه آنچه طی سالهای گذشته به نام توسعه انجام شده تنها برنامه های عمرانی بوده است، اظهار داشت: هنوز به توسعه‌ای که مفهوم آن پیش بردن موتور محرکه توسعه ملی باشد نرسیده‌ایم و در این میان نباید اجرای برنامه های عمرانی را با توسعه اشتباه بگیریم.

وی با تأکید براینکه دولت محور توسعه نیست بلکه شهروندان محور چنین موضوعی محسوب می‌شوند، افزود: از آنجایی که مهندسان نیز قبل از مهندسی شهروندان جامعه هستند، می‌توان از این قشر به عنوان پیشتازان توسعه یاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش و اهمیت وجود سازمان اجتماعی در جامعه و پیوند خوردن فعالیت های عمرانی دولت با آن، تصریح کرد: طی سالهای گذشته حجم گسترده‌ای از فعالیت ها در ساخت واحدهای مسکونی، شهرسازی، احداث انواع راهها، بنادر، راه آهن و مواردی از این قبیل در حوزه راه و شهرسازی انجام شده و کمتر با سازمان اجتماعی مربوطه پیوند خورده است تاجایی که برای مثال ساکنان یک شهر از اهداف طرح جامع آن شهر اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه مهندسی نیز بخشی از یک سازمان اجتماعی است، افزود: تا زمانی که مهندسان به جای نقش کارگزاری، نقش راهبری را ایفا نکنند از دستیابی به اهداف توسعه ملی دور خواهیم ماند.

آخوندی با تأکید براینکه باید به دنبال مهندسی باشیم که با پرسشگری خود پرسش های اجتماعی درستی درخصوص توسعه ایران مطرح می کند، ادامه داد: باید دید چرا درحالی که ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث داریم، عمر ناوگان ریلی به ۲۹ سال می رسد و راندمان پایینی دارد. چنین مواردی حاکی از اقدامات عمرانی گسسته است.

وی با اعلام اینکه تلاش می کنم مسائل وزارت راه و شهرسازی را به مسائل جامعه ایران تبدیل کنم، گفت: باید در کنار ایجاد اعتماد متقابل بین دولت و بخش خصوصی به مواردی مانند ماندگاری بنگاهها در ایران نیز بیاندیشیم و این گونه نباشد که با فوت مالکان، بنگاهها نیز که سرمایه ملی هستند از بین بروند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طراحی های مهندسی همواره باید به محیط پیرامونی نیز توجه داشت، تصریح کرد: برای مثال نباید به ساخت راه تنها به عنوان مسیری برای تردد بنگریم بلکه آن را باید بصورت کریدوری برای توسعه درنظر بگیریم.

وی اظهار امیدواری کرد در فضای جدید با به وجود آمدن نوعی زبان مشترک بین دولت و بخش خصوصی شاهد ایفای نقش راهبری توسعه ملی از سوی مهندسان کشورمان باشیم.

همچنین ایسنا نوشت: آخوندی با بیان این‌که مهندس باید پیش از هر کار فنی به فکر شهروند‌گری باشد، گفت: در قانون اساسی حاکمیت در اختیار شهروندان است و تفاوت شهروند با ساکن این است که ساکن فقط حق سکونت دارد، اما شهروند نیازمند حقوق دیگری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بدانیم موتور توسعه‌ی کشور دولت نیست، بلکه شهروندان هستند در این میان مهندسان و پیمانکاران می‌توانند پیشتاز این امر باشند.

وی معتقد است: باید فعالیت‌های عمرانی دولت به صورت سازمان اجتماعی درآید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر وضعیت راه و شهرسازی کشور به گونه‌ای است که ۲۰۰ هزار کیلومتر راه از جمله راه‌های شهری و روستایی داریم، اما این حجم زیاد نیازمند نگهداری و هزینه است.

آخوندی با بیان این‌که حجم قابل توجهی راه از جمله ریل و راه روستایی و شهری داریم، گفت: با وجود تعداد این همه جاده در سطح کشور هنوز رانندگی ایمن در سطح جاده‌ها دشوار است.

وی با بیان این‌که باید سازمان اجتماعی در کشور ایجاد شود، گفت: در جلسات مکرری با شورای تعامل درباره این موضوع بحث شد، اما نباید به این موضوع به عنوان شعار نگاه کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا زمانی که منتظر دولت برای ایفای نقش‌های راهبردی هستیم نمی‌توانیم کاری را پیش برد.

وی تاکید کرد: در پی این هستم که مهندسی پرسشگر وجود داشته باشد تا مهندس پاسخ‌گو و این مهندس می‌تواند هم از خود هم از شهروند و هم از دولت پرسش کند و بتواند کارهای بهتری در اختیار بگیرد.

آخوندی با بیان این‌که اکنون در پی آن هستیم ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث شود، گفت: این خطوط باید توسط مهندسان انجام شود و قطعه‌به‌قطعه اجرایی شود. اما متاسفانه راندمان کار در مقابل دیگر کشور‌ها ۲۰ درصد است.

وی با بیان این‌که در بخش مهندسی اقدامات گسسته‌ای در حال انجام است، گفت: باید ابتدا مهندسان به عنوان شهروند برای توسعه‌ی ایران فعالیت کنند و زبان مشترک جدیدی در این باره ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با گلایه از وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران گفت: مساله‌ی تهران باید با کل جامعه حل شود و اگر بتوانیم مساله‌ای را به امر اجتماعی تبدیل کنیم، موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش حمل‌ونقل و شهرسازی و معماری گفت: تلاش ما این است که به مسائل ایران بپردازیم و جامعه‌ای که تعامل بین دولت و بخش خصوصی داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود.

آخوندی به مهندسان و پیمانکاران توصیه کرد: برای ماندگاری بنگاه‌ها فعالیت کنند، چرا که پس از بین رفتن بنگاهی بخش مهندسی دچار مشکل می‌شود و منجر به از بین‌رفتن سرمایه‌ی اجتماعی و ملی می‌شود.