ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ابراهيم حاتمی‌کیا:

فاخر شدن یک اثر سینمایی با اجبار میسر نمی‌شود

شهروندان:
کارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس با تاکید بر اینکه فاخر شدن یک اثر سینمایی با اجبار میسر نمی شود، گفت: ˈما نسل انتخاب گر بودیم؛ دعا کنید عمر من وقف این انتخاب شود.ˈ

ابراهیم حاتمی کیا به گزارش گروه اخبار فرهنگی ایرنا، ابراهیم حاتمی کیا در مراسمی که دوشنبه شب در تجلیل از تلاش های وی در سینمای دفاع مقدس در محل سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شده بود، این سخنان را بیان کرد.

وی در ابتدا به بیان خاطره ای از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همین ساختمانی که داخلش هستید ساختمان سپاه تهران بود و من در کنار همین در کشیک ها دادم از اینجا به ماموریت ها رفتم و خاطرات زیادی از این ساختمان دارم.

حاتمی کیا خطاب به حاضران در این نشست گفت: دیدم در حرفهایی که می زنید و محبت هایی که می کنید، حرمت نگه می دارید و اشاره ظریفی به برخی فیلم ها می گذارید. اما باید بگویم که هنرمند و اهل هنر اگر به اجبار بیفتد برای آنچه باید بگوید، آن اثر، اثر خوب و فاخری نخواهد شد.

این کارگردان سینما افزود: من هم مانند همه شما در این جامعه زندگی می کنم و طغیان بشریت را می بینم، من هم فرزند دارم و این طغیان ها را می بینم و دوست دارم در مورد آنها کار کنم.

کارگردان کرخه تا راین یادآور شد: ممکن است فیلمی از یک جشن بسازم اما برایم مهم است که همین فیلم در تاریخ کشور ماندگار شود.

وی گفت: وقتی از ما انتخاب را بگیرند در واقع از انسانیت و آن شعور انسانی دورمان کرده اند، ما می خواهیم انتخاب کنیم، چرا که اصلا نسل انتخاب گری بوده ایم.

وی ادامه داد: برخی می گویند تو تنها از جهاد و باروت و خون بگو اما من این طغیان را می بینم و نمی توانم از آن بگذرم.

این کارگردان سینما افزود: آقای کشوری امیدواریم زنده بمانم و فیلم شما را از پدرتان ببینم و چه کسی بهتر از شما؛ خودتان وارد شوید.

حاتمی کیا در خصوص ساخت فیلم چمران نیز چنین گفت: خیلی جسارت کردم و فیلم چمران را ساختم، اما باید بگویم که این فیلم تنها در مورد چمران نیست. واقعا واقعیت آن ماجراها به قدری غلیظ و پیچیده است که ما یا اصلا حرف نمی زنیم یا اینکه اصلا گفتنی نیست.

وی ادامه داد: وقایع ای در انقلاب رخ داده که اصولا بسیار پیچیده است، من تمامی سعی و تلاش خود را کرده ام اما اینکه چه اتفاقی می افتد نمی دانم، دوست ندارم در بستر بیماری بمیرم و خدا نکند که چنین اتفاقی رخ دهد.

کارگردان فیلم مهاجر در ادامه یادآور شد: هر وقت از این ساختمان خارج می شدیم با پیکانی که دست ما بود به این قصد می رفتیم که ˈدیگر برنگردیمˈ و به خیل این کاروان می پیوندیم، اما چاره ای نیست ما بازماندگان قطعاً مشغول چیزهایی می شویم و حواسمان به چیزهای دیگر پرت می شود اما من هم مثل شما از ذریه آدم هستم، ما نسل انتخاب گر بودیم و دعا کنید عمر من وقف این انتخاب باشد.

این کارگردان سینما گفت: جنگ سلسه خوبان است و اگر اختلافی هم هست از جنس ابوذر و سلمان است.

وی ادامه داد: خطاهایی هم بوده است و این ها را رد نمی کنم اما این نسلی که دست خالی در بیت المقدس بود و گردان وارد منطقه می شد، بدون اسلحه. و فرمانده شان با آنها اتمام حجت می کرد که می توانید برگردید اما کسی برنمی گشت.

حاتمی کیا افزود: انسان هایی واقعی در تاریخ این مملکت بودند و رفتند، این بچه ها عملیات دفاع مقدس را با آن غربت و البته دست خالی فتح کردند. امیدوارم خدا به من این فرصت را بدهد که سر صحنه ای بمیرم که شرمنده نباشم، این چیزی است که من در قنوت های سحری می گویم.

وی در پایان آرزو کرد: ˈخدا به من مهلتی بدهد تا اگر قرار است روزی وقتم تمام بشود بر سر صحنه ای باشد که شرمنده نباشم.ˈ

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره فجر، پژمان لشگری پور، احسان محمدحسنی و مهدی چمران و خانواده های شهیدان محمدجواد تندگویان، محمدابراهیم همت، محمود کاوه، عباس کریمی، عباس ورامینی، مهدی زین الدین، حمید باکری و… از حاضران در این مراسم بودند.

همچنین در این مراسم که در پایان آن بخش هایی از پشت صحنه فیلم سینمایی چمران به نمایش درآمد، جمعی از فرزندان و خانواده شهیدان از جمله لیلا زین الدین، فاطمه مرقاتی، ناصرنامدار، حسن آزما، رضا رودکی، مهدی همت، رضا کاوند با اهدای کتاب ˈخون نوشتهˈ به حاتمی کیا، از این کارگردان سینمای دفاع مقدس تجلیل کردند.

ˈخون نوشتهˈ، دل نوشته های جمعی از فرزندان شهدا است که توسط آنان نوشته شده است.

برچسب‌ها : ,