ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
به جاي بردن كودكان به تماشاي فیلم «معراجی‌ها »

سینمای کودک را از کمد بیرون بکشید

شهروندان:
سال‌های سال است که دیگر پرده‌های سینما میانه خوبی با آثار سینمای کودک ندارند و معدود آثاری مربوط به کودکان و نوجوانان شانس اکران عمومی را می‌یابند و در حال حاضر هم تعداد زیادی از تولیدات سینمای کودک هنوز موفق به نمایش عمومی نشده‌اند؛ مشکلی که چرخه این بخش از سینما را از کار انداخته است.

سینمای کودکاین روزهادرحالی پخش کننده فیلم«معراجی ها»از فروش ۳۶۰ میلیون تومانی این فیلم در۱۳روزسخن می گویدکه شاهد حضوربچه‌های دبستانی درصف‌های گیشه این فیلم هستیم.بچه های دبستانی که بااتوبوس وطبق برنامه‌ریزی مدارسشان برای دیدن این فیلم می آیند.فیلمی که نه برای سینمای کودک ساخته شده ونه حتی مناسب کودکان است.

معراجی‌ها دریک هفته گذشته مخاطبان ویژه‌ای داشته است:بچه مدرسه‌ای‌هایی که گروه گروه به سینما برده می‌شوندودرفقدان اکران یک فیلم کودکِ خوب و مناسب،«معراجی‌ها»رامی‌بینند.

معراجی‌ها برای سینمای بزرگسالان ساخته شده است وتقریبآهیچ ارتباط معنایی باسینمای کودک و جهان کودکانی که درسال های دبستانی هستندنمی تواندبرقرار کنداما همان گونه که باروابط ویژه همواره فیلم های مسعودده نمکی دراکران نوروزقرارگرفته‌اندگویا این بارترس ازعدم امکان رکوردشکنی باعث شده است روابط ویژه وی دست به بسیج اتوبوسی کودکان دبستانی برای تماشای«معراجی‌ها»بزنند.بچه هایی که شاید ازاکران آخرین فیلمی که ویژه گروه سنی آنان باشدبیش ازیک سال گذشته است.بیش ازیک سال و اندی پیش،«کلاه قرمزی وبچه ننه»ویژه سینمای کودک درسینماها اکران شده است وازآن زمان تاکنون سینمای کودک درفقرمطلق به سرمی برد.

شاید آنان که چنین تصمیمی برای تماشای این فیلم برای کودکان گرفته اند بتوانند ساعت‌ها دلیل و برهان برای این تصمیم ارائه کننداماحقیقت این است که معراجی‌ها کوچکترین ارتباطی بادنیای کودکان ندارد.از سویی بنیاد فارابی در حالی برای به مرحله اکران رساندن فیلمی چون معراجی‌ها سرودست می شکندکه ده‌ها فیلم کودک یا اکران نشده اند یادربایگانی بنیادفارابی باقی مانده اند. طبق آمار ارائه شده بیش از ۳۰ فیلم تولید شده با موضوع کودک در بایگانی فارابی خاک می خورند و کودکان ایران یا باید به سراغ نمونه های غیروطنی سینمای کودک بروند یا این که به صورت دستوری راهی سینماها و دیدن فیلم«معراجی‌ها»شوند.

نگاهی به انبوه این فیلم‌ها نشان می دهدکه سینمای کودک تا چه اندازه به خاطروضعیت اقتصادی حاکم برسینمامهجورمانده است.بی تفاوتی به سینمای کودک در تمام سال‌های گذشته وبه خصوص دریک دهه گذشته تاجایی پیش رفته است که اکنون سینمای کودک در وضعیت اورژانسی قرارگرفته وزنگ خطر برای آن به صدادرآمده است وبااین وضعیت چگونه می‌شودانتظار داشت سینماگران وکارگردانانی همچنان به سمت ساخت وتولیدفیلم‌های سینمای کودک گرایش داشته باشند و چگونه می شود انتظار داشت که مردان و زنان آینده جامعه ایران، سینما رفتن را ازکودکی بیاموزند؛به آن احترام بگذارندو ازسینما به عنوان یک تفریح سالم لذت ببرند؟

فیلم های کودک مانده درکمدهای بی کلید

شایدبدنباشدنگاهی داشته باشیم به دهها فیلم ازسینمای کودک که درکمد باقی مانده است. «باد و مه »از ساخته‌های محمدعلی طالبی به تهیه‌کنندگی ناصر دهقان از فیلم‌های اکران نشده سینمای کودک است. این فیلم که با نام «دوباره پرواز کن» مجوز ساخت گرفته بود داستان کودکی را روایت می‌کند که در دوران جنگ تحمیلی بر اثر بمباران مادر خود را از دست داده و بر اثر این انفجار کر و لال شده است.

فیلم «ننه نقلی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پرویز صبری از دیگر فیلم های سینمای کودک است که هنوز رنگ اکران ندیده است.«ننه نقلی» اقتباس آزاد از قصه معروف«کدو قلقله زن» است.

فیلم سینمایی«آقای مدیر»به کارگردانی حسن آقاکریمی ازمحصولات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است. این فیلم سینمایی در آبان ماه سال ۱۳۹۰ در روستای سربیشه خرم آباد کلید خورد و در ۲۶ آذر همان سال ساخت آن به پایان رسید. این فیلم سینمایی هنوز به اکران عمومی در نیامده است.

فیلم سینمایی «بازگشت به آینده»به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده در سال ۸۹ فیلمبرداری شد و در جشنواره بیست و ششم فیلم کودک به نمایش درآمد.

فیلم «بالابان»به کارگردانی وتهیه‌کنندگی سیدرضاصافی است که ازتولیدات سیمای مرکز بوشهراست که از این فیلم تلویزیونی یک نسخه سینمایی تهیه شده وقرار بود پاییز سال گذشته اکران شود اما تاکنون روی پرده سینماها نرفته است.

فیلم سینمایی«بچگیتو فراموش نکن»به کارگردانی جلال فاطمی و تهیه‌کنندگی محمدحسن نجم از آذر سال ۱۳۹۰ وارد مرحله تولید شده و ازسال ۱۳۹۱ درنوبت اکران است.

فیلم «بهشت اینجاست»به کارگردانی حمید سلیمان و تهیه‌کنندگی محمدصادق آذین در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است.این فیلم هنوز به اکران عمومی درنیامده است.

«پرواز بادبادک‌ها»به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی قوی تن از دیگر فیلم‌های اکران نشده سینمای کودک است. این فیلم در سال ۱۳۹۰درسی امین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و هنوز به اکران عمومی درنیامده است.

«چتر سبز»به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ناصر رفایی از دیگر فیلم هایی است که در سال ۱۳۹۰ ساخته شده ولی هنوز به اکران عمومی درنیامده است. این فیلم داستان مهران پسر بچه ۱۰ ساله‌ای است که پدر و مادرش قصد جدایی از هم را دارند و او به همراه مادر ناگزیر به رفتن به سفری می گردد.

فیلم «راه نجات» به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی راما قویدل از دیگر فیلم هایی است که طبق اخبار و اطلاعات به دست آمده نیمه مرداد سال ۱۳۹۰ آماده نمایش بوده است اما هنوز رنگ پرده را ندیده است.

فیلم «شیر تو شیر»به تهیه کنندگی و کارگردانی ابراهیم فروزش است که در سال ۱۳۹۰ ساخته شده و هنوز به اکران در نیامده است.

مهرداد خوشبخت کارگردانی که نخستین تجربه سینمای بلند خود را با فیلم «صدای پای من» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی پشت سر گذاشته و تولید این فیلم را در سال ۱۳۹۰ به پایان رساند. این فیلم سینمایی هنوز به اکران عمومی در نیامده است.

«مادر پاییزی» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیروس رنجبر در سال ۱۳۹۰ ساخته شده اما این فیلم هنوز به اکران عمومی در نیامده است.

«فرزند خوانده »هم یکی دیگر از فیلم‌های تولیدی در سینمای کودک است که هنوز شانس اکران نداشته است.

«بزرگ‌مرد کوچک» نخستین تجربه کارگردانی صادق دقیقی در ژانر سینمای کودک است که تهیه کنندگی آن برعهده پروانه مرزبان بود.قرار بود این فیلم که شرح رشادت های بهنام محمدی شهید ۱۳ ساله است، سال گذشته به مناسبت آزادسازی خرمشهر در خرداد سال ۱۳۹۱ اکران شود اما اکران این فیلم به تعویق افتاد.

«بچه های جسور » به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حجت ا… سیفی از دیگر فیلم های ژانر سینمای کودک است که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و هنوز به اکران عمومی درنیامده است.

فیلم «دامنه های سفید» به کارگردانی محمد ابراهیم معیری و تهیه کنندگی بهروز رشاد برای نمایش در جشنواره سی و یکم آماده بوده است و به گفته این تهیه کننده قرار بود اوایل سال جاری روی پرده رود اما هنوز اکران نشده است.

«رویای سینما» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی شاه حاتمی است. این فیلم در جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک پروانه این فیلم قرار بود مهرماه سال گذشته اکران شود اما این اتفاق نیفتاد.

فیلم «قبیله من» به کارگردانی فریال بهزاد و تهیه‌کنندگی غلامرضا آزادی سال ۱۳۹۱ آماده اکران بوده اما روی پرده نرفته است. غلامرضا آزادی درباره اکران این فیلم سینمایی گفت که در بلاتکلیفی مانده‌ام و شرایط بسیار نگران کننده است و نمی دانم چگونه می‌توان آن را به نمایش عمومی در آورد.

فیلم سینمایی «گورداله و عمه غولی» ساخته و تولید نادره ترکمان سال گذشته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان پروانه زرین فیلم بلند را کسب کرد اما هنوز به اکران عمومی درنیامده است. این فیلم درباره پسر بچه شیطانی است که دیگران را آزار و اذیت می‌کند اما در شرایط خاص به کمک خانواده خود می آید و آنها را از مشکل نجات می دهد.

«مروارید»عنوان فیلمی از ساخته های سیروس حسن پور و به کارگردانی جواد نوروزبیگی است که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و هنوز به اکران عمومی درنیامده است. داستان این فیلم درباره صالح (منوچهر وثوق) است که پس از مرگ پدرش تأمین معاش خاله ومادرش (کارمن) را به عهده دارد.

فیلم «مصائب چارلی» به کارگردانی علیرضا سعادت نیا وتهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی است. این فیلم هم در انتظار اکران عمومی است که به گفته کارگردان قرار است ۶ ماه دوم سال جاری اکران شود.این فیلم درباره کاکازاد فروشنده دوره‌گرد نفت و بنزین است که در منطقه اربیل کردستان زندگی می کند. او که عاشق فیلم و سینماست به طور اتفاقی روزی در بازار کهنه فروشی یک آپارات سینما را دیده و خریداری می‌کند.

این فیلم‌ها تنها بخشی از فیلم های سینمای کودک هستندکه پشت درهای اکران باقی مانده اند.بسیاری از فیلم‌های کودک هنوز رنگ اکران را ندیده‌اندوکارگردان وتهیه‌کننده آنهادیگرازپیگیری‌های مداوم خسته شده‌اند.خوابیدن سرمایه تهیه‌کنندگان که فیلم‌هایشان یا اکران نمی‌شوندویاخیلی دیراکران می‌شوند باعث می‌شودکه چرخه تولید این حوزه هم از کار بیفتد.شاید وقت آن است که دفاترپخش،سینماداران ودر رأس آن‌ها، رئیس سازمان سینمایی که سخنانش از «دغدغه برای تربیت نسل سینما‌رو برای آینده»می‌گوید،برای سینمای کودک اقدامی عملی و جدی انجام دهند. اقدامی که مدارس بتوانند در سانس‌های اختصاصی،فیلم‌های کودکِ در کمد مانده‌ بنیاد فارابی و سایر تهیه کنندگان سینما را روی پرده ببینند و لذت ببرند نه فیلم‌هایی که شاید چندان تناسبی با سن کودکان مقطع ابتدایی و راهنمایی ندارند.

 قانون

برچسب‌ها : , , ,