ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سینما، شهروندان، حرکت

شهروندان:
نوستالژی صف های سرشار سینما، امروز دهم بهمن ماه همزمان با سراسر کشور در گیلان تازه شد و صدا – دوربین – حرکت دیالوگ مطرح سینما، تبدیل به سینما، مردم، حرکت شد.

سینماشاید دیر هنگامی است که واژه سینما کمتر به ˈ طعم گیلاس ˈ است و مخاطبان خانه دوست را کمتر به خاطر می آورند و ˈ شب های روشنˈ کمتر طعم ˈ یک حبه قند ˈ را می یافت ، صندلی ها خالی بودند و سینماداران مغموم …

دلت می گرفت وقتی کتاب ˈ از دور و از نزدیکˈ آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده ، منتقد فیلم ، طراح و هنرمند معاصر ایران را می خواندی ؛ در هر مقاله اش نوستالژی صف های طولانی سینما در رشت ، لاله زار و …

اما چنین نبود و چنین نیز نخواهد ماند؛ طرحی نو انداختند و ˈ سینما سلام ˈ آغاز شد …

می گویند واژه سینما از واژه ای یونانی به معنای ˈ جنبش ˈ برگرفته شده و امروز در گیلان چنین شد؛ سینما ، مردم ، حرکت …

سرپرست امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز ضمن تاکید بر تاثیرگذاری صنعت سینما در جامعه گفت: کشورهای پیشرفته در کنار همه وسایل ارتباطی امروزی، صنعت سینمایشان پابرجا و پر رونق است.

ˈ آمنه دهقان ˈ افزود: رونق دوباره سینماهای استان نیاز به آسیب شناسی و برنامه ریزی دارد و در عین حال که تولید فیلم تا رسیدن بر پرده سینما خود پروسه ای است که بایستی به نحو مطلوب انجام شود.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۹سینما در استان فعال است که از این تعداد سه سینما در رشت فعالیت دارند.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان نیز ضمن اعتقاد بر این موضوع که سینما صنعتی برای صدور فرهنگ به جهان است، گفت: صنعت سینما بایستی حفظ و وضعیت سینماها نباید به گونه کنونی استوار باشد.

ˈمحمد پرحلمˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: متاسفانه رعایت نکردن قانون کپی رایت، توزیع سریع فیلم ها در موسسات فرهنگی ، تولید نشدن فیلم های مناسب موجب شده تا روز به روز از مخاطبان سینماها کاسته و در پی آن سینماها روز به روز کم رونق تر و کم توان به نظر برسند.

اما امروز روز نیکی است؛ روز سینما نیست اما مردم به سینما لبخند زدند و با سلامی دوباره پیام ˈتازه باشˈ برایش به ارمغان بردند؛ امروز سینماها جان گرفت.

ˈ سید وحید فخرموسویˈ معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این خبر افزود: امروز سینماگران و فیلمسازان رسالت مهمی بر دوش دارند.

وی اظهار کرد: سینما می تواند بهترین و اثر گذارترین ابزار برای تبیین و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی باشد.

وی روزهای بهمن را روزهای پر استقبال مردم از برنامه های سینمایی و جشنواره های مرتبط با حوزه فیلم و سینما دانست و بیان کرد: برنامه های مختلفی اعم از اکران و رونمایی برای این ایام تدارک دیده شده است.

وی اظهار کرد: علاقه مندان در روز دهم بهمن ماه ، به عنوان پیشواز دهه فجر ، فیلم تنهای تنهای تنها را در سینما میرزاکوچک ، فیلم سر به مهر را در سینما ۲۲ بهمن ، فیلم اکباتان را در سالن شماره یک سینما سپیدرود و فیلم سگ های پوشالی را در سالن شماره ۲ همین سینما به تماشا خواهند نشست.

فخرموسوی حضور گروهی دانش آموزان و دانشجویان را منوط به هماهنگی قبل از اکران دانست.

سینماهای کشور روز پنجشنبه دهم بهمن، میزبان تماشاگران هنر هفتم شدند؛ و بر همین اساس در گیلان نیز علاقه مندان در قالب اجرای طرحی به نام ˈ سینما سلام ˈ به صورت رایگان از اکران فیلم بهره مند می شوند.