ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
منيژه حكمت به بازگشت سرمايه هفت ميلياردي «شهر موش‌ها» اميدوار است

عروسک‌ها، ناجی سینما

شهروندان:
سال 1360 بود که مجموعه «شهر موش‌ها» از شبکه اول سیما روی آنتن رفت و هم در آن سال و هم در بازپخش‌های چندین باره‌اش مورد استقبال قرار گرفت.

منیژه حکمتاصلا کمتر کودکان آن دوره را سراغ داریم که با عینکی یا کپل خاطره نداشته باشند یا دم دراز را نشناسند. حالا با گذشت ۳۳ سال قرار شده خاطره‌ها زنده شوند و حس شیرینی که نسل‌های قبل با تماشای این مجموعه عروسکی تجربه کردند توسط کودکان‌شان نیز تجربه شود. فیلمی که در آن اماکن جالبی را که حتی اسم‌شان هم هیجان‌انگیز است همچون رستوران کپل‌خان‌، مزون دوموش، موش‌نما‌ (سینمای موش‌ها)، شفا موش‌خانه‌، اداره کل ژاندار موشی، ‌کافی‌شاپ کپل‌خان و کتابفروشی شهر موش‌ها خواهید دید. با منیژه حکمت، تهیه‌کننده این فیلم گپی زدیم که خواندنی است.

  •  جزییاتی که تا به حال از «شهر موش‌ها» منتشر شده، مثل ابعاد ۱۵۰۰ متری لوکیشن یا هزینه‌های دیگری که تا به حال گروه متحمل شده، یک اتفاق در سینمای خصوصی به حساب می‌آید. از جزییات این دکور ۱۵۰۰ متری بگویید.

«شهر موش‌ها» بزرگ‌ترین پروژه بخش خصوصی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. ما تاکنون بیش از یک سال و نیم برای این پروژه وقت گذاشته‌ایم و سعی کردیم با امکاناتی که بخش خصوصی در اختیار ما قرار می‌دهد حرف تازه‌یی برای گفتن داشته باشیم. می‌خواهیم خانواده‌ها را دور هم جمع کنیم تا شاد باشند، دست بزنند و از تماشای یک فیلم لذت ببرند؛ ما با این اعتقاد کار را شروع کردیم. آن ۱۵۰۰ متری که می‌گویید فقط طراحی شهر بود، ما در چهار سوله دیگر داخلی خانه‌ها را طراحی کرده‌ایم. امیدوارم با توجه به هزینه‌ها و تورم و فشاری که روی ما بود، سربلند پروژه را تمام کنیم. تیم حرفه‌یی و خوبی در این کار کنار ما بود و برخی روزها حتی تا ۲۷۰ نفر پرسنل داشتیم، یعنی «شهر موش‌ها» کارآفرینی کرد. در خصوص ساخت عروسک، حضور مرضیه برومند به نوعی فضای آموزشی کار عروسکی را تداعی می‌کرد. در تیتراژ فیلم نیز بالغ بر ۵۰۰ اسم خواهد آمد.

  •  شما سه نسل را مخاطب این فیلم معرفی کرده‌اید. نسل اول و دوم با شهر موش‌ها آشنایی دارند و دیدن این شخصیت‌ها برایشان نوستالژیک است. چه فکری برای جذب نسل سوم کرده‌اید؟

۳۰ سال از ساخت سریال شهر موش‌ها گذشته است و به روز کردن آن هزینه زیادی می‌طلبید اما بخش خصوصی قدم در راه بزرگی گذاشت و این اتفاق عملی شد. این کار کودک عروسکی با سه نسل ارتباط خواهد گرفت. دو نسل که به قول شما شهر موش‌ها را می‌شناسند و کودکان نیز با قهرمان‌های جدیدی آشنا خواهند شد و اینچنین سه نسل در کنار هم قرار می‌گیرند.

  •  در مراسم آغاز ساخت فیلم دو مجری برنامه یعنی آقا موشی و خانم موشه بعضا انتقادات سیاسی و اجتماعی را مطرح می‌کردند، فیلم هم قرار است چنین مضمونی داشته باشد؟

بر این اعتقادم در دورانی که مردم از نظر اجتماعی و اقتصادی روزگار خوبی ندارند، امید دادن یک پتانسیل برای متحول کردن سازو کار و ساختار جامعه به حساب می‌آید. به کوشش مرضیه برومند و فرهاد توحیدی فیلمنامه‌یی سرشار از شادی و نشاط داریم که برخی بحث‌های زندگی اجتماعی در آن طرح می‌شود؛ مثل شهر پاک. مجموعه ترانه‌های جذابی نیز در کار وجود دارد که آنها هم شادی‌آفرین هستند. تزریق امید و شادی به جامعه امروز یک ضرورت است. ما در این فیلم یک شهر با موش‌های جذاب و باهوشی داریم که به مخاطب یادآوری می‌کنند بهتر است شهروند خوبی برای شهرمان باشیم. شاید این موضوع پیام فیلم ما باشد اما بیشتر اثری سرگرم‌کننده و جذاب تولید کرده‌ایم.

  •  با اکران عید فطر موافقید؟ با توجه به هزینه هفت میلیاردی برای این فیلم، چقدر به فروش آن امیدوارید؟

امیدوارم با آموزش و پرورش به توافق برسیم و زنگ سینما را در مدارس به صدا دربیاوریم. بیش از هفت میلیارد برای کار هزینه شده اما ما به فیلم مطمئن هستیم و می‌دانیم سرمایه‌مان برخواهد گشت. حتی از اقصی نقاط جهان افرادی علاقه‌مند به دیدن فیلم هستند و ما می‌خواهیم پخش جهانی خوبی برای کار داشته باشیم. «شهر موش‌ها» می‌تواند برای همه بچه‌های دنیا جذاب باشد و به همه دنیا تعمیم پیدا کند. اکنون ابراهیم حقیقی و دیگر اعضای اتاق فکر ما از جمله بهرنگ تنکابنی، پوریا عالمی، محرم بیاتی و… در حال کار هستند و ما طرح‌های متفاوتی برای تبلیغ فیلم داریم که نیازمند همکاری ارگان‌ها برای اجرایی کردن آنها هستیم. ما باید به میان مدارس، مهدکودک‌ها و خانواده‌ها رفته و همه را برای تماشای فیلم ترغیب کنیم تا با تماشای این اثر لذت ببرند.

 مریم عرفانیان

اعتماد