ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

گرمای سلام شهروندان در سینماهای اراک

شهروندان:
سلام مردم، سالنهای خلوت و سرد سینماهای اراک را گرما بخشید ، صندلی های خالی را پرکرد و جنب و جوشی براه انداخت.

سینماهای اراکبه گزارش خبرنگاران ایرنا ، سینماهای شهر اراک روز پنجشنبه شلوغی بی سابقه ای را تجربه کرد و حضور مردم به ویژه قشرجوان در مقابل این مکانهای فرهنگی به حدی بود که گاه فضایی ملتهب را به نمایش می گذاشت.

سینما فرهنگ و عصر جدید در مرکز شهر اراک شاهد تجمع صدها نفر برای دیدن فیلم بود و جمع زیادی از مشتاقان به علت کثرت جمعیت و پرشدن ظرفیت سالن سنیما موفق نشدند از این طرح رایگان استفاده کنند و به رغم ساعتها انتظار از خیر دیدن فیلم رایگان گذشتند و معترضانه صحنه را ترک کردند.

در میان مشتاقان ،بسیاری همراه با خانواده برای استفاده از این طرح رایگان تلاش می کردند اما با توجه به بی نظمی و ازدحام جمعیت این افراد شانش کمتری برای ورود به سالن سینما داشتند.

از طرفی سینما داران که همواره چشم به در دوخته و منتظر مشتری و تماشاگر بودند با این شلوغی دیگر کسی را تحویل نمی گرفتند حتی مراجعه کننده را با اخم و عصابنیت رفتار می کردند.

این شرایط سئوال های بسیاری در ذهن تداعی می کند و این پرسش مطرح می شود که آیا خدمات رایگان علت این هجوم یک باره به سالن های سینما شده یا انگیزه های دیگری در این امر دخیل است ؟

آیا این گونه اقدامات و خدمات می تواند رویکرد مردم به سالنهای سینما را دچار تحول کند و در دراز مدت از سردی حاکم بر سالنهای سینما بکاهد؟.

در این زمینه برخی کارشناسان امور فرهنگی معتقدند: برنامه سلام سینما و ارائه خدمات رایگان گرچه در کشش مردم بویژه قشر جوان به سمت سالنهای سینما نقش داشت اما بیشترین اثر این طرح توجه دادن عموم به موضوع سینما بود و همین امر موجب شد تا افراد از میان فهرست دل مشغولی های روزانه فرصتی برای اندیشیدن به سینما بیابند.

این بدان معنا است که مردم برخلاف برخی گفته ها، اصلا قهر و غرضی با سینما ندارند و سردی سالنهای سینما در واقع یک رویکرد تاریخی و اجتماعی است که به متغییرهای متعددی مرتبط است.

گرچه اقبال مردم از سالن های سینما در جوامع مختلف تا اندازه ای متغییر است اما باید این واقعیت را پذیرفت که این اماکن به شکلی یکسان جایگاه خود را به عنوان محلی برای سرگرمی و وقت گذارانی و تماشای فیلم از دست داده است.

سالنهای سینما امروزه در تمامی جهان از تماشاخانه به مکانی تخصصی و حرفه ای برای ارزیابی و تبادل کار حرفه ای سینما تبدیل شده و مشتریان آن را افراد متخصص و اهالی هنر سینما تشکیل می دهند، بنابر سینما باید برای جلب این مخاطبان خاص تلاش کند و تنها راه آن عرضه تولیدات فاخر است.

بررسی و گفت و گوهای خبرنگاران ایرنا با جمعی از افراد که در مقابل سینماهای اراک اجتماع کرده بودند این نظریه را تقویت می کند که از نگاه عامه مردم ، سینما مکانی برای سرگرمی و وقت گذرانی است.

محمد دانشجوی یکی از دانشگاه های اراک که در مقابل سینما فرهنگ اراک حضور یافته و برای استفاده از طرح رایگان سلام سینما تلاش می کند می گوید: بعد از پایان امتحانات ترم و اعلام این روز، با دوستانم قرار گذاشتیم که به سینما بیاییم و خستگی یک ترم درس خواندن را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که روز های دیگر هم به سینما می آید افزود: در روزهای دیگر کمتر اتفاق می افتد که به سینما بیایم و اگر هم بیایم شاید به دلیل پخش فیلم خاصی باشد اما امروز فقط قصدم بودن با دوستان و خوشگذرانی بود به همین دلیل برایم مهم نیست چه فیلمی اکران می شود.

علی ۲۳ ساله شهروند اراک معتقد است: رفتن به سینما یکی از راه های گذراندن اوقات فراغت است ، او می گوید مردم به دلیل کمبود وقت و مشغله کاری فراوان تمایلی به رفتن به سینما ندارند.

فراهانی ۴۰ ساله که به همراه خانواده برای دیدن فیلم بوی گندم در جلوی سینما ایستاده است می گوید: اگر فرصت پیش بیاید به اتفاق خانواده برای گذراندن اوقات فراغت به سینما می روم.

وی با بیان اینکه سینما به مخاطبان خود خوراک فرهنگی می دهد، افزود: فرزندانم را نیز برای حضور در سینما و البته دیدن فیلم های مناسب، تشویق می کنم زیرا اعتقاد دارم خیلی از مطالب را می توان از طریق فیلم و سینما به مخاطب منتقل کرد.

یک خانم میان سال با ابراز خرسندی از طرح سینماسلام گفت: این طرح زمینه آشنایی مردم و حضور در فضای سینمایی را ایجاد و موجب فرهنگ سازی و آشنایی هرچه بیشتر جوانان با سینما می شود.

وی خواستار برنامه ریزی های بیشتر و تدوین طرح های بهتر برای آشنایی مردم با سینما شد و این مهم را در ارتقای سطح فرهنگی جامعه مثمر ثمر دانست.

یکی از فرهنگیان اراک که از طولانی بودن صف ها ناراضی است ، طرح سینما سلام را طرحی خوب می داند اما براین نظر است که این طرح بهتر است طبق یک زمان بندی اعلام شود تا از هجوم یک باره و ازدحام مردم و بی نظمی جلوگیری شود.

با توجه به این نظرات تا زمانی که به سینما به عنوان سرگرمی نگاه شود این صنعت در بازار رقابت نابرابر با رقبای قدرتمندی مثل تلویزیون، ماهواره، دستگاه های پخش خانگی و شبکه اینترنتی از وضعیت بحرانی خارج نخواهد شد.

در این شرایط از یکسو باید به سینما به عنوان یک هنر صنعت نگاه شود و از سوی دیگر برای عرضه تولیدات آن باید چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.

دنیا امروز شاهد رقابت بی وقفه رسانه های صوتی و تصویری است، این رسانه ها در هرزمان و هر مکان مخاطبان خود شکار می کنند و همواره آنان را مثل سایه تعقیب می کنند، این در حالیست که سالن های انگشت شمار سینما در پس کوچه های شهر ما ؛ همواره چشم انتظارند تا مخاطبی از راه برسد و صندلی خالی را پرکند.

در این زمینه اکثر کارشناسان بر این عقیده اند که سینما می تواند با دست یازیدن به تنوع در عرضه، از خلوت سالنهای خارج شود و برای ارتباط با مخاطب در هرمکان و هرزمان برنامه ریزی نماید.

برخی بر این نظرند که توزیع جغرافیای سالن های سینمای یکی از عوامل ریزش و خلوتی سینماها است و این سالنها با وجود محدودیت از نظر تعداد ، در مرکز شهرها متمرکز شده و دسترسی به آنها برای مردم مشکل است.

مسوول اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این باره می گوید: به علل مختلف مراجعه و اقبال مردم به سینماها کمتر شده است.

رحمت الله کرمیˈ افزود: هم اکنون سه سالن نمایش با ۹۷۰ صندلی در اراک وجود دارد که همگی در میدان اصلی شهر واقع شده است.

با توجه به اینکه در هر یک از سالنهای سینماها در طول سال به طور متوسط حدود ۱۲ فیلم را اکران می کنند، در شرایط کنونی بخش مهمی از تولیدات سینمای کشور امکان نمایش در شهرستان ها را پیدا نمی کند و این درحالی است که سالانه حدود یکصد فیلم در ایران تولید می شود.

بسیاری از شهرها نیز فاقد سالن سینما است بطوری که از مجموع ۳۳ شهر استان مرکزی تنها اراک، خمین و محلات سینما دارند که سالن محلات نیز غیرفعال است بنابر این احداث سالنهای کوچک در پارک های شهرهای فاقد سینما، راهکاری سریع و آسان برای گسترش تولیدات هنر هفتم و اقبال مردم به سینما در اقصی نقاط کشور است.

مسوولان استانی و شهرستانی نیز اجرای این طرح را امکان پذیر دانسته و آن را راهکاری برای گسترش فعالیتهای فرهنگی در اقصی نقاط کشور می دانند.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اراک اجرای چنین طرحی را عملی دانست و گفت: تعیین و جذب سرمایه گذار مهمترین نکته این طرح است.

ˈاحمد حسنی با بیان اینکه ۱۰۳ پارک در اراک وجود دارد، گفت: اجرای طرح هر پارک یک سینما در ۳۰ پارک بزرگ اراک امکان پذیر است.

مسوول اداره امو سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز معتقد است که احداث سالنهای کوچک در پارکها زمینه دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به آثار هنر هفتم را فراهم می کند.

او می گوید: پارکها و مکان های عمومی بهترین نقاط برای احداث سالنهای کوچک و کاربردی و دارای امکانات مناسب است.

برچسب‌ها : ,