ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت‌و‌گو با عضو جوان شورای شهر بندرترکمن

به خانم‌ها اعتماد کنیم اوضاع بهتر می‌شود

شهروندان:
زبیده سوقی را باید از نسل سوم انقلاب دانست، نسلی که بتدریج می‌آیند تا بر صندلی‌های مدیریت تکیه زنند. او کارشناسی ارشد عمران دارد، المیرا صدایش می‌زنند و آهنگ انتظار تلفن همراهش آوازی سنتی در قالب مدرن است.

زبیده سوقیبا این ویژگی‌ها سوقی را پدیده چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دانستند؛ دختری ۲۹ساله، اهل سنت و مجرد که در بین ۵۱ نامزد صندلی‌های شورای شهر بندرترکمن گوی سبقت را ربود و چهارمین فرد برگزیده مردم شد. اکنون بعد از گذشت چند ماه سخنوری و شجاعت او نشان می‌دهد مردم فردی را برگزیده‌اند که قابلیت‌های زیادی دارد شاید به همین خاطر است که بسیاری با شنیدن نام سوقی،سرها را به نشانه تأیید عملکردش تکان می‌دهند.

  • شما نخستین دختر ترکمن عضو شورای شهر هستید. آیا حضور شما در شورا یک پدیده به شمار می‌آید یا انتخاب شما یک جریان عادی است؟

اگر به طرز فکر خودم برگردیم به این اعتقاد ندارم که دختران نمی‌توانند از پس کارها برآیند، توانایی‌های خود شخص مهم است. اتفاقاً فکر جامعه هم به این سو می‌رود که به خانم‌ها اعتماد کنند کما این‌که در همان دوران انتخابات مردم می‌گفتند این بار به خانم‌ها اعتماد کنیم شاید اوضاع بهتر شود. پیش‌بینی می‌کنم در سال‌های آینده این دیدگاه نسبت به خانم‌ها توسعه و اعضای شورای شهر از این یک نفر به چند خانم افزایش یابد.

  •  ۶ عضو دیگر شورای شهر همگی از آقایان هستند، با وجود گروه‌بندی‌های پنهان و آشکاری که در شوراها وجود دارد کار برای شما سخت نیست؟

اوایل کار خیلی سخت بود چرا که اعضا شناخت زیادی از یکدیگر نداشتند. به قولی من دختری جوان، احساسی و بی‌تجربه از نظر بقیه بودم ولی هرچه پیش می‌رود و با شناختی که از من پیدا می‌کنند اعتماد اعضای شورای شهر بیشتر می‌شود و در حال حاضر به کار من میدان بیشتری می‌دهند. بسیاری نیز که در زمان انتخابات این نظر را داشتند که رأی مردم به من احساسی بوده در حال حاضر فکر می‌کنم نظرشان عوض شده باشد.

  •  چه برنامه‌هایی برای شهر در نظر دارید؟

بیشتر به دنبال کارکردن در زمینه گردشگری و فرهنگی هستیم. بندرترکمن در زمینه‌های گردشگری ظرفیت‌های زیادی دارد به علاوه این‌که فرهنگ اصیل خودش را حفظ کرده است. سعی خواهم کرد که در درجه اول این فرهنگ‌ها را تا جایی که می‌توانم پررنگ کنم. به همین خاطر قرار است یک روز را به اسم بندرترکمن نامگذاری کنیم تا دراین روز مردم با لباس‌های سنتی بیرون بیایند و مراسم سنتی برگزار کنیم. ضمن این‌که دنبال طرح گردشگری دهکده سنتی بندرترکمن هم هستیم تا امید به خدا سنت‌های اصیل ترکمن را در آنجا به نمایش بگذاریم. برای سرمایه‌گذاری هم به دنبال ایجاد مجتمع‌های تجاری و بازارچه هستیم.

 فرح خادم‌المله

ایران