ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مبناي شکل گيري کانون زنان بازرگان ايران

توانمندسازی زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار

شهروندان – زهرا اخوان نسب*:
کانون زنان بازرگان ایران به عنوان اولین و تنها تشکل زنان بازرگان در بخش خصوصی در خرداد ماه سال 91 با تشکیل مجمع زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کشور و انتخاب هیات مدیره رسما شکل گرفت.

زهرا اخوان نسب رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان ایراندر واقع تشکیل کانون زنان بازرگان ایران موجب یکپارچگی فعالیت های غیر رسمی و معضل زنان فعال اقتصادی بود که با وجود کانون یکرنگی واحدی به خود گرفت. این کانون نیز مانند سایر تشکل های تخصصی، در واقع پایگاه تخصصی حوزه زنان در فعالیت های اقتصادی و حوزه کسب و کار است که وظیفه آن بررسی و رسیدگی به مشکلات جمعیت هدف (زنان بازرگان تولیدکننده، صنعتگر، کارآفرین و تمامی زنانی که در صنوف مختلف فعالیت اقتصادی دارند)، سر و سامان بخشیدن به این حوزه، ارتقاء حضور زنان در امور اقتصادی و توانمند سازی بانوان کشور جهت ورود به عرصه فعالیت های تجاری – صنعتی، تولیدی و خدماتی است.

با استناد به قانون بهبود مستمر کسب و کار، کانون با دارا بودن تشکل های استانی به عنوان یک تشکل سراسری محسوب می شود که وظیفه آن ارایه خدمات تخصصی و مشاوره در حوزه زنان فعال اقتصادی و بازرگانی است. در این راستا اهم برنامه های کانون شناسایی،جذب و تشویق بانوان صاحب ایده و علاقمند به تجارت، ایجاد ارتباط با تشکل ها، کانون ها و انجمن های تخصصی زنان، برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی، حضور در سمینارها و نمایشگاه ها، برگزاری جلسات هم اندیشی و تعامل با دانشگاه ها، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، پیگیری مشکلات بانوان فعال در عرصه های اقتصادی، بازرگانی و تجارت است. لازم به ذکر است، تشکیل دبیرخانه کانون،راه اندازی سایت و سامانه پیامک، نشست با سازمان های دولتی و خصوصی جهت معرفی فعالیت های کانون، برگزاری دوره های آموزشی، بازدید از کارگاه ها و کارخانجات تحت مدیریت بانوان، شناسایی بانوان فعال اقتصادی در سطح کشور، راه اندازی ۸ تشکل استانی در استان های خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان، گلستان، مرکزی، کاشان، اصفهان و کردستان، حضور در نمایشگاه ها و همایش ها، نشست با مسئولان کشوری در حوزه زنان، نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نشست با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و امور زنان این مجمع، ارایه خدمات مشاوره ای حقوقی، بازرگانی، کارآفرینی و مالی، برگزاری مجمع سال ۹۱، همکاری با رسانه های جمعی و روزنامه ها، بخشی از فعالیت های کانون در طول مدت تشکیل آن بوده است. امید است با همراهی و همکاری تمامی مسئولان و بانوان فعال اقتصادی که در واقع جمعیت هدف این کانون هستند بتوانیم موجب حضور موثر و گسترده زنان در توسعه اقتصادی کشورمان باشیم.

زنان با عرضه نیروی بالقوه کار خود می توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفا کنند.چنانکه در کشورهای پیشرفته با رشد اقتصادی بالا،زنان سهمی بزرگ از تولید را برعهده دارند.کنار گذاشتن زنان به معنای عدم استفاده از تمامی امکانات تولیدی، اقتصادی، خدماتی، تجاری و فنی جامعه ای است که بر رشد اقتصادی و تولید کشور موثر واقع می شود. ساماندهی و توانمندسازی زنان برای ورود به عرصه فعالیت های تجاری ،ایجاد فضای مساعد کسب و کار، توسعه و ارتقای کارآفرینی زنان بازرگان و پیگیری جهت رفع موانع موجود، حمایت و تشویق بانوان در امور تجاری و همسو کردن آن در راستای توسعه اقتصادی کشور از اهم مواردی است که منجر به تشکیل کانون زنان بازرگان ایران شد.

 تاریخچه ایجاد کانون:

حضور زنان در امور اقتصادی به شکل گیری جوامع اولیه باز می گردد. از همان زمان آغازین که زنان علاوه بر خانه داری، وظایف دامداری و فرآوری محصولات دامی و کارهای سنگین در مزارع را پذیرفتند.بعد از انقلاب مشروطه بحث حضور زنان ایرانی در جامعه شکل دیگری به خود گرفته و با ارتقاء سطح دانش و میزان تحصیلات نقش زنان در امور اقتصادی و فرهنگی و سیاسی پر رنگ‌تر شد و انجمن هایی از جمله نسوان،اتحادیه نسوان،همت خواتین و سعادت نسوان و مجمع انقلاب زنان و… تشکیل شد که متاسفانه اکثرا به علل مختلف از قبیل عدم حمایت یا کارشکنی ها قوام نیاورده و راکد یا منحل شده و در واقع نتوانستند به منظور نهایی که دستیابی به توانمندی بانوان در حوزه های کسب و کار باشد نایل آیند.

خانم مهین افشار اولین زن ایرانی بود که در سال ۱۳۲۶ توانست کارت بازرگانی دریافت کند. در تاریخ ۶/۷/۱۳۹۰ بانوان فعال اقتصادی کشور که پیگیر تاسیس تشکلی جهت حمایت از بانوان فعال در این عرصه بوند درخواست ثبت کانون را به اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن ایران ارایه کردند. طی فراخوان دعوت مجمع موسسان در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۹۰اساسنامه کانون در تاریخ۲۵/۲/۱۳۹۱تنظیم و به تصویب مجمع بانوان عضو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی رسید. سپس در چارچوب اساسنامه مذکور در تاریخ۱۰/۳/۱۳۹۱مجمع عمومی کانون با حضور بیش از سیصد نفر از بانوان فعال اقتصادی از استان های کشور جهت انتخاب اعضای هیات مدیره کانون برگزار و اعضای هیئت مدیره بدین شرح انتخاب شدند:

 زهرا اخوان نسب، رییس هیات مدیره کانون زنان بازرگان

نام شرکت: مجتمع صنایع قائم رضا

در کارنامه کاری وی مدیریت شرکت بازرگانی معین احیای سپاهان ،مدیر امور اداری شرکت بازرگانی معین احیای سپاهان و سمت هایی همچون رییس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی،صنایع و معادن اصفهان،عضویت در هیات مدیره شرکت ماسه ریخته گری چیروک و مشاور مدیرعامل مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان دیده می شود.

 بیتا بیات، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان

سوابق شغلی:

*مدیر عامل شرکت حمل ونقل بین المللی گلریز

* رئیس هیات مدیره شرکت گلریز پیام در کشور چین

* نماینده انحصاری شرکت خدمات هوایی پیام در کشور چین وهنگ کنگ

* مدیر عامل و رئیس هیاًت مدیره شرکت بازرگانی بیات در کشور امارات

* مدیر عامل ورئیس هیأت مدیره کارخانه تولید وپخش پوشاک بیات تحت پوشش اداره کل صنایع ومعادن استان مرکزی

عضو کانون زنان بازرگان ایران

* ۲۰سال سابقه فعالیت در حوزه تولید ومدیریت در صنعت حمل ونقل بین المللی وترانزیت کشور(بخش خصوصی)

* ۸سال سابقه تولید وصادرات

 مریم اسلامی، نایب رییس دوم در هیات مدیره کانون زنان بازرگان

نام شرکت: کیهان کاوان کوشا

سوابق شغلی:

* کارشناس صنایع غذایی وزارت صنایع و معادن از خرداد ۶۴ تا اسفند۶۵

* کارشناس مسئول صنایع غذایی- مسئول بخش ارتباط صنعت با دانشگاه- معاونت توسعه صنعتی اداره کل صنایع خراسان، از اسفند ۶۵ تا خرداد ۷۸

* معاونت فناوری شرکت شهرک های صنعتی خراسان از خرداد ۷۸ تا خرداد ۸۱

* مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، از خرداد۸۱ تا اسفند ۸۴

* مدیرعامل مؤسسه کارآفرینی زنان توانمند خراسان رضوی، از فروردین ماه ۸۴ تاکنون

 فاطمه دانشور، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان

کارآفرین و تاجر ایرانی و از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم است.دانشور مدیرعامل شرکت سپهرآسیا و بنیانگذار مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین می باشد. وی کارشناس مدیریت بیمارستانی و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است. از سال ???? با همسرش شرکتی معدنی تاسیس کرد که در حال حاضر بهره‌ برداری از سه معدن بزرگ سنگ آهن در شاهرود، رفسنجان و بیجار را برعهده دارد و به طور مستقیم یکصد نفر  زیر نظر او کار می‌کنند.

 فریده بستان بان، نایب رییس اول کانون زنان بازرگان ایران

کارنامه فعالیت ها:

از سال ۱۳۸۸ تاکنون مدیر شرکت بازرگانی بستان بان است که در زمینه تجارت داخلی وخارجی فعالیت می کند.از دیگر اقدامات وی:

* احداث گلخانه صنعتی ( در حال ساخت)

* از ۱۳۸۲الی ۱۳۸۸ مدیر عامل شرکت باری نو (تولیدی خدماتی بازرگانی)

* فرآوری وبسته بندی میوه وسبزیجات با تکنولوژی پیشرفته (صادرات وحمل به میادین داخلی) واردات محصولات کشاورزی

* همکاری با سازمان بازرگانی استان به منظور مشارکت درتنظیم بازار

* ساخت سبدهای پلاستیکی جهت بسته بندی و حمل میوه جات با کیفیت نوین

* سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۲ مدیر اجرایی شرکت چاپ وبسته بندی نگاره گرگان

* سال۱۳۷۲ الی ۱۳۷۹ مدیر عامل شرکت فراجو (صادرات وواردات به کشورهای اروپا ؛امارات وآسیای میانه

* سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۷۲ مدیر بازرگانی ومشاور مدیر عامل شرکت بین المللی بیدک (صادرات و واردات به کشور های اروپایی خلیح فارس) قبل از سال ۷۲ مدیر عامل شرکت «تی تی ولید » لباس کودکان وارسال تولیدات خود به فروشکاه های سازمان اتکا در سراسر استان

 خانم فخری اله توکلی، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ورییس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی جنوب کرمان، کارشناس فرش دستباف ، مدرس دانشگاه – مدیرعامل شرکت فرش گنجینه ماندگار و عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف کرمان

 پوران قهرمانلویی، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان

در حال حاضر مدرس دانشگاه می باشد و در کارنامه کاری وی عضویت اتاق بازرگانی قزوین و همچنین عضویت درهیات نمایندگان دور نخست اتاق بازرگانی قزوین دیده می شود.

 هدف اصلی و اساسی کانون زنان بازرگان ایران

کمک به افزایش نقش و سهم زنان در فعالیت های اقتصادی کشور از طریق:

۱٫ ارتقای سطح علمی، تخصصی و فنی زنان در عرصه های مختلف اقتصادی.

۲٫ ایجاد بسترهای مناسب کسب و کار برای زنان.

۳٫ ایجاد تسهیلات و امکان برای حضور فعالتر زنان در عرصه های اقتصادی و بین المللی.

۴٫ افزایش ارتباط کانون با تمامی بخش های نظام اقتصادی (دولتی ، تعاونی و خصوصی) در راستای دستیابی به اهداف.

۵٫ توسعه و ارتقای سطح کارآفرینی زنان درکشور.

۶٫ افزایش سهم زنان در سطوح مدیریتی فعالیت های اقتصادی.

 چشم انداز

دستیابی به حداکثر ظرفیت حضور زنان و نقش آفرینی در عرصه های اقتصادی و کسب و کار در راستای اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

 استراتژی

۱٫ افزایش نقش کانون درتمامی سطوح تصمیم گیری ملی در چارچوب اساسنامه .

۲٫ توانمند سازی زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی و کسب و کار.

۳٫ افزایش سطح آگاهی زنان در چارچوب اهداف اساسنامه.

۴٫ جذب حداکثری عضویت افراد حقیقی و تشکل های اقتصادی مربوط به زنان

 ماموریت کانون زنان بازرگان ایران

زنان فعال اقتصادی بخش خصوصی است که در چارچوب اساسنامه و زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران فعالیت می کند.

* کانون زنان بازرگان ایران به نمایندگی از طرف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به صدور کارت عضویت برای تمامی متقاضیان عضو کانون اقدام می نماید. عضویت در کانون به منزله عضویت و برخورداری از تمامی امتیازات عضویت در اتاق بازرگانی ایران محسوب می شود.

* ذی نفعان سازمان تمامی اعضاء اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، دارندگان کارت بازرگانی و یا دارندگان کارت عضویت در اتاق بازرگانی ایران هستند.

* کانون زنان بازرگان ایران نماینده اعضاء در تمامی مجامع و شوراهای داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف مندرج در اساسنامه خود است.

* کانون زنان بازرگان ایران تلاش می کند تمامی نیازهای اعضاء از جمله اطلاعات مورد نیاز ، مشاوره های کسب و کار ، فراهم سازی منابع و سایر موارد را درچارچوب اساسنامه خود برای اعضاء تامین کند.

* کانون زنان بازرگان ایران تمامی خدمات خود را برای استفاده داخل و خارج از مرزهای جغرافیایی ارایه می دهد.

* ارزش های کانون زنان بازرگان ایران مبتنی بررعایت اخلاق حرفه ای ، تشریک مساعی و همکاری بین اعضاء ، مشارکت در دستیابی به اهداف کانون ، شناسایی و کمک به رفع موانع کسب و کار از جمله رفع تبعیض در استفاده از فرصت ها و پاسخگویی مناسب به اعضا است.

* کانون زنان بازرگان ایران با بهره مندی از مطالعات و بررسی های اجتماعی و اقتصادی و نظر اعضاء نسبت به مسائل مطرح تصمیم و موضع گیری می کند.

* کانون زنان بازرگان ایران خرد جمعی را امتیاز گرانبهایی می داند که زمینه بهره مندی از آن را در بین اعضاء و سایر زنان فعال اقتصادی در دستیابی به اهداف خود را از طریق ابزارهای مناسب فراهم می کند.

 مراحل ایجاد کانون زنان بازرگان در استان

* دریافت اساسنامه استانی از امورتشکل های اتاق ایران یا کانون زنان بازرگان ایران

* درخواست حداقل ۱۵ نفر از بانوان دارای کارت بازرگانی یا عضو اتاق استان طی نامه کتبی به رییس اتاق استان جهت ایجاد کانون زنان بازرگان

* نامه رییس اتاق استان به امور تشکل های اتاق ایران جهت موافقت با تاسیس کانون زنان بازرگان در استان و همچنین معرفی یک نماینده از استان جهت هماهنگی با کانون زنان بازرگان ایران و امور تشکلهای اتاق ایران (رونوشت به کانون زنان بازرگان ایران)

* اعلام فراخوان جهت مجمع عمومی موسسان حداقل ۱۵ روز قبل در سایت اتاق استان و روزنامه محلی

*اعلام روز مجمع به کانون زنان بازرگان ایران و امور تشکل های اتاق ایران و درخواست جهت معرفی نماینده در مجمع (حضور نماینده اتاق ایران الزامی می باشد

لازم به ذکر است، در حال حاضر شعب استان های کانون زنان بازرگان در کرمان، بندرعباس، گلستان، خراسان رضوی، سنندج، اراک، کاشان و هرمزگان دایر است که اعضای آن به شرح زیر می باشد:

 سنندج:

سوما عبداللهی، رئیس هیأت مدیره – سرور شهابی، نایب رئیس هیات مدیره – لیلا شریفی، منشی هیأت مدیره و دبیر کانون – پروانه نقشبندی، عضو هیأت مدیره – اسماء رنجبر، عضو هیأت مدیره – حبابه مرادی، علی البدل اول هیات مدیره – فرح رسولی، علی البدل دوم هیات مدیره – روناک ویسی، بازرس اصلی – فاطمه رحیمی، بازرس  علی البدل.

 کاشان:

قدسی بوستانی، رئیس هیات مدیره – لاله حجازی، نایب رئیس هیات مدیره – مریم ارشدی، خزانه دار – نرگس رحیم زاده، منشی – درسا سید عسگری، دبیر – هانیه کرسوی، بازرس اول – شایسته پاسبان زاده، بازرس علی البدل – الهام صولتی، عضو علی البدل اول – ملیحه قامتی، عضو علی البدل دوم.

 هرمزگان:

اکرم میرزائی، آمنه موسائی باغستانی، شهین عابدینی، پروین باقری، سحر رستگار، افسانه بخشی، ندا خمیسی، رامش دادفر، مریم حقیقی، ناهیدکسرائیان، مریم قزل، فاطمه کرمی.

 گلستان:

فریده بستان بان، فرناز نانکلی، شرف نساء فرجادجو، سمیه سادات حسینی، معصومه بید خوری، نیرالسادات هاشمیان نطنزی، نرجس بیگم بکائیان، اعظم سادات تقوی،  ام البنین مهاجر لیوانی.

خراسان جنوبی:

نسرین یوسفی عارفی، رییس هیات مدیره – مریم اسلامی،نایب رییس هیات مدیره – مرضیه سنوئی محصل، عضو هیات مدیره – شهرزاد شجاعی نصرآباد، عضو هیات مدیره – شهین سرابندی، عضو هیات مدیره – مریم سراج احمدی، عضو علی البدل – نسرین جعفری نصرآبادی، عضو علی البدل – فرشته کاشمری، بازرس اصلی – سمیرا نصیری نسب، بازرس علی البدل.

 کرمان:

فخری اله توکلی، شمسی رودباری، زهرا مرتضوی، سودابه بیجاری، نازیلا ایرانمنش.

 *رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان ایران

اعتماد

برچسب‌ها : , ,