ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مولاوردی تاکید کرد:

فرهنگ‌سازی برای ترغیب مشارکت زنان در قالب سازمان‌های مردمی

شهروندان:
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: فرهنگ سازی و زمینه سازی برای ترغیب مشارکت زنان در قالب سازمانهای مردمی و توانمندسازی آنها از مهمترین محورهای برنامه ریزی این معاونت است.

شهین دخت مولاوردیبه گزارش ایرنا،شهین دخت مولاوردی  در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده با سازمانهای مردم نهاد مرتبط با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد نقش موثری در کمک به دولت دارند، بر تغییر نگاه نسبت به این سازمانها تاکید کرد.

وی افزود: باید نگاه های همراه با سوءظن نسبت به سازمانهای غیردولتی تغییر یابد،لذا نقش این سازمانها در تغییر این نگاه بسیار موثر است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ازنمایندگان نهادهای غیردولتی حاضر خواست تا در تعامل با مجلس شورای اسلامی بتوانند قانونی به تصویب برسانند که حداقل زمینه های لازم را برای فعالیت آنها فراهم کند.

به گفته مولاوردی ، این قانون منجر به رسمیت یافتن استقلال و آزادی های مشروع سازمانهای غیردولتی خواهد شد.

بررسی و شناسایی توانمندی و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای یاد شده ،گسترش فضای اعتماد و تعامل میان دولت و سازمانهای غیردولتی از دیگر مواردی بود که مولاوردی به آن اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه جامعه مدنی نیرومند به عنوان مهمترین عامل توسعه، دموکراسی، صلح پایدار به شمار می آید ، گفت:اگر سازمان های مردمی در جامعه به حاشیه رانده و در مسیر آنها انسداد ایجاد شود، شادابی و پویایی جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گفته مولاوردی، نحیف شدن جامعه مدنی به دنبال خود فربه شدن و گسترش نفوذ دولت را در همه عرصه ها در پی دارد که این فربه شدن در نهایت ناکارآمدی و گسترش نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برای گذار موفقیت آمیز از یک جامعه مدنی نحیف و ضعیف به جامعه قوی و شاداب نیازمند توجه و اهمیت به سازمان هایی هستیم که این جامعه مدنی را تشکیل می دهند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به گسست بین نسلی در میان جوامع، افزود: در این جا مسئولیت مشترک اجتماعی جای خود را باز می کند و وظیفه دولت این است که برای عبور از بحران ها این مسئولیت را ترویج کند.

مولاوردی بکارگیری مطلوب منابع را یک ضرورت عنوان کرد و گفت : سازمان های مردم نهاد می توانند کمبود ها را جبران کرده و جامعه را به جایگاه مطلوب هدایت کنند.

وی این سازمان ها را دیده بان گروه های اجتماعی خواند و گفت: سازمان های مردمی می توانند صدای گروه های در حاشیه قرار گرفته و مطالبات آنها را به دولت برسانند بنابراین برای استفاده از این سرمایه عظیم اجتماعی و تحکیم آنها قوانین می تواند کمک کند تا آنها به نحو مطلوب در جامعه اثر گذار باشند.

استفاده از ظرفیت های سازمان های مردمی نشانه توسعه یافتگی

مولاوردی استفاده از ظرفیت های سازمان های مردمی را نشانه توسعه یافتگی یک جامعه خواند و ادامه داد: این سازمان ها دارای ویژگی هایی نظیر سازمان یافتگی، داوطلبانه بودن، غیرانتفاعی، غیر سیاسی و غیر حکومتی بودن هستند که در سیاست های خود به آنها توجه داریم.

وی افزود: معاونت امور زنان و خانواده تلاش می کند که این سازمان ها و ظرفیت های موجود آن را شناسایی و در جهت توان افزایی آنها گام بردارد.

مولاوردی با اشاره به ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه گفت: این ماده در ۱۴ محور وظایف معاونت امور زنان و خانواده را ترسیم کرده است که توسعه توانایی های سازمان های مردمی یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه یکسال باقی مانده، ابراز امیدواری کرد که دولت در این زمان موفق به تدوین یک سند مکتوب درباره فعالیت های سازمان های مردم نهاد برای سالهای آتی شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: اکنون در حال تدوین شاخص های ارتقاء حوزه زنان و خانواده هستیم و بر اساس آن نیز برنامه ریزی های لازم را برای رفع مشکلات و چالش های موجود در حوزه زنان خواهیم داشت.

تعریف کارگروه های تخصصی در کنار تشکیلات رسمی

معاون رییس جمهوری گفت: در کنار تشکیلات و چارت رسمی معاونت که در حال تهیه است اقدام به تعریف کارگروه های تخصصی (۲۱ گروه) در موضوعات مختلف کردیم تا ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری رساند.

مولاوردی از نمایندگان این سازمان ها خواست تا با مشارکت در این کارگروه و ارائه دیدگاه های خود به برنامه هایی برای حل مشکلات زنان کمک نمایند.

کارگروه توانمند سازی سیاسی زنان

مولاوردی به کارگروه های توانمند سازی سیاسی و اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: دراین کارگروه به چالش های پیش روی زنان در عدم دسترسی به فرصتهای برابر سیاسی پرداخته می شود.

وی از ایجاد واحد نهادهای مدنی در چارت سازمانی این معاونت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با حرکت در مسیر صحیح پایه گذار روندها و حرکتهای جدید باشد.

مولاوردی گفت: برنامه و چشم انداز ما تحقق تعادل و توازن جنسیتی در تمام جنبه های زندگی زنان است تا بتوانیم حداکثر میزان کار آمدی را داشته باشند.

معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد: بدون مشارکت مردم و تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های موجود در جامعه، بحران های اساسی حل نخواهد شد و روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید.