ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر آموزش و پرورش:

محیط زیست در کتاب‌های درسی پررنگ‌تر می‌شود

شهروندان:
وزیر آموزش و پرورش گفت : اکنون به طور مختصر برخی مباحث محیط زیستی در کتب های درسی وجود دارد اما با برنامه های مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش محتویات زیست محیطی پررنگ تر می شود.

مدرسهبه گزارش ایرنا، علی اصغر فانی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت : حدود ۱۲۰ سال گذشته این سوال ایجاد شد که فلسفه ایجاد مدارس چیست که جواب آن آموختن برای دانستن بود.

وی افزود : بعد از آن ۸۰ سال پیش این سوال دوباره مطرح شد که جواب آن آموختن برای به کار بستن بود که به این واسطه کارهای عملی در مدارس فعال شد.

فانی ادامه داد: ۴۰ سال پیش دوباره این سوال بین جامعه شناسان مطرح شد که جواب آن آموختن برای زیستن بود که در این راستا یک سمینار جهانی با موضوع آموختن برای زیست به دعوت یونسکو برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دوباره ۲۰ سال پیش این سوال مطرح شد و جواب آن آموختن برای با دیگران زیستن بود که این جواب به هم زیستی مسالمت آمیز اشاره دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ جواب برای این سوال مطرح شده است، گفت : وقتی به مدارس امروزی نگاه می کنیم می بینیم خلاء زیادی دارد که امضا این تفاهمنامه در واقع حلقه مفقوده آموختن برای زیستن با دیگران را تکمیل می کند.

فانی تاکید کرد : محیط زیست و منابع طبیعی متعلق به همه است و زمانی می توان در جامعه به راحتی زندگی کرد که بتوان حقوق شهر وندی را رعایت کرد .

وی گفت: تا چند روز آینده تفاهمنامه همکاری با موضوع حقوق شهروندی بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به امضا می رسد.

فانی تاکید کرد: وظیفه آموزش و پرورش در این راستا بسیار مشکل و حساس است و آموزش رعایت حقوق شهروندی ، حفظ محیط زیست و رعایت حقوق زیست محیطی جز وظایف وزارت آموزش و پرورش است .

وی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی های اصولی تربیت صحیح به کودکان آموخته شود تا نتیجه آن در آینده مشخص شود. تربیت یعنی زمینه سازی برای ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار در کودکان است و برای پایدار شدن این رفتار باید ۴ مرحله طی شود.

فانی توضیح داد: تغییر در دانش ، نگرش و بینش ، رفتار فردی و تغییر در رفتار گروهی این ۴ مرحله است که باید به کودکان آموزش داده شود.

وی گفت : پررنگ کردن موضوعات زیست محیطی در کتاب های درسی از تغییر دانش است که با این اقدام ،آگاهی کودکان نسبت به محیط زیست افزایش می یابد.

وزیر آموزش و پرورش افزود : نگرش و بینش مرحله دوم است که تکمیل کننده دانش خواهد بود. رفتار فردی نیز به عنوان سومین گزینه به تنهایی مشکل گشا نخواهد بود که دراین جا اهمیت تغییر رفتار روحی مشخص می شود از این رو احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر و زیستن برای همدیگر باید در جامعه نهادینه شود و تا زمانی که به این هدف نرسیم هیچ اتفاق مثبتی در این راستا در جامعه نخواهد افتاد .

فانی تاکید کرد : وظیفه آموزش و پرورش است که بین تغییر دانش ، بینش ، رفتار فردی و رفتار گروهی ارتباط و هماهنگی ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش با مثبت ارزیابی کردن نتایج امضای تفاهنمامه همکاری بین سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش گفت : مفاد این تفاهنمامه باید در تار و پود کشور جاری شود.

برچسب‌ها : ,