ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش جمعیت دستوری یا ارادی انجام می‌شود؟

شهروندان:
حدود دو سالی می شود که کارشناسان و جمعیت شناسان درباره کاهش جمعیت درکشور هشدار می دهند و معتقدند که کشور در چند سال بعد با جمعیت پی مواجه است و این از لحاظ امنیت و اقتصادی مناسب نیست.

به گزارش شهروندان، جمعیتبرای افزایش جمعیت راهکارها و برنامه های متعددی عنوان می شود. چندی پیش مقام معظم رهبری پیرو بندهایی که مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود برنامه هایی را برای افزایش جمعیت اعلام کرد.( اینجا) در همین راستا هم به تازگی دستور رییس جمهور برای اجرای سیاست های کلی جمعیت، ابلاغ شد.( اینجا) در این ابلاغیه در تأمین بیمه همگانی، درمانی و ارتقاء کیفیت اشاره شده است.

چندی پیش هم حجت الاسلام اکرامی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که در بحث اجرایی کردن سیاست های جمعیت سه مطلب را دولت ، مردم و رسانه ها باید به آن توجه داشته باشند، گفت: استفاده از امکانات کشور، تسهیل امر ازدواج و و رفع معضلات اجتماعی سه نکته ای است که دولت، مردم و رسانه ها باید برای محقق شدن سیاست های جمعیت مورد توجه قرار دهند.(اینجا)

از سوی دیگر هم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور بخشنامه ای اجرای سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابلاغ کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه بخشنامه را خطاب به معاونین و روسای سازمان ها و موسسات وابسته به این وزارتخانه صادر کرد.( اینجا)

سازوکار افزایش جمعیت

با اینکه تا امروز برنامه ها و راهکارهای متعدیی برای افزایش جمعیت اعلام شده و حتی مجلس هم راهکارهای تشویقی را اعلام کرده است (اینجا) اما برخی کارشناسان معتقدند که افزایش جمعیت نیاز به زیرساختهایی دارد.(اینجا). همچنین علیرضا مرندی نماینده مجلس که در دوران وزارت او وزارت بهداشت قانون کنترل جمعیت تصویب شد معتقد است که افزایش جمعیت اراده ملی می‌خواهد،نه قانون و بودجه. (اینجا)

برچسب‌ها : ,