ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حق عائله‌مندی؛ مغایر با سیاست‌های جمعیتی/ کاهش رغبت زوجین به فرزندآوری

شهروندان:
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی از موارد مغایر با سیاست‌های کلی جمعیت، حق عائله‌مندی است که بر مبنای آن حق عائله‌مندی دختران شاغل برابر با مردان شاغل است.

ایجمعیتسنا نوشت: محسن زارعی افزود: لازم است میان حق عائله‌مندی دختران شاغل و مردان شاغل تفاوت به وجود آید چرا که مردان مسئولیت تامین مخارج همسر و فرزندان خود را بر عهده دارند.

وی در ادامه گفت:‌ برخی دیدگاه‌ها به اسم تساوی مرد و زن به این تفاوت‌ها توجهی نمی‌کنند و معتقدند که زنان باید مانند مردان شاغل باشند در حالی که اشتغال زنان، مساله نیست. هرچند که آنان باید در اجتماع حضور داشته باشند ولی وظیفه‌ای برای تامین مایحتاج خانواده بر عهده ندارند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: وضعیت موجود ظلم به زنان است، چرا که پسران معمولا به ازدواج با دختران شاغل تمایل دارند و قبل از ازدواج از آنان می‌پرسند که آیا رسمی هستند یا خیر! و این وضعیت برازنده جامعه اسلامی نیست، چرا که مردان نان‌آور خانواده هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی دختران برای اشتغال تلاش می‌کنند و تا زمانی که به این هدف دست نیابند تن به ازدواج نمی‌دهند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش سن ازدواج و کاهش فرصت‌های شغلی مردان است.

زارعی با بیان اینکه تغییر وضعیت موجود نیازمند فرهنگ‌سازی است، تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه ازدواج می‌توانند مشارکت داشته باشند، چرا که تحقق سیاست‌های جمعیتی نیازمند خرد جمعی و فرهنگ‌سازی است. دستیابی به این اهداف از عهده یک یا دو دستگاه برنمی‌آید و با صدور بخشنامه عملیاتی نمی‌شود.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه فرهنگ‌سازی برای اجرای سیاست‌های جمعیت می‌توانند نقش موثری ایفا کنند، چرا که عمده مشکلات مربوط به سیاست‌های جمعیتی مربوط به نوع فرهنگ کنونی جامعه است. در حال حاضر جوانان معتقدند امکانات مادی باید تا حد زیادی فراهم باشد تا بتوانند ازدواج کنند، بنابراین تشکیل خانواده به اولویت چندم خانواده‌ها و جوانان تبدیل شده و تحصیل و شغل از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: در حال حاضر فرزندآوری به مقوله پیچیده‌ای تبدیل شده است. براساس دستورات دین اسلام یکی از اهداف ازدواج باروری نسل است اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های جمعیتی سال‌های گذشته- که بر مبنای تبلیغ فرزندآوری کمتر بود- رغبت زوجین به فرزندآوری کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: زوجین فکرمی‌کنند از نظر تربیتی و اقتصادی بهتر است فرزند کمتری داشته باشند. بنابراین به تک‌فرزندی روی می‌آورند حتی برخی از خانواده‌ها تمایلی به داشتن فرزند ندارند این در حالیست که خانواده از نظر عاطفی و روانی به فرزند نیاز دارد.

زارعی یادآور شد: در شرایط کنونی لازم است در حوزه ازدواج فرهنگ سازی شود و دولت و قوه مقننه در بحث قانون‌گذاری در این حوزه اقداماتی انجام دهند تا شرایط برای ازدواج و فرزندآوری تسهیل شود.

برچسب‌ها : , ,