ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اولویت‌های جوانان برای زندگی بهتر؛ مسکن، اشتغال و ازدواج

شهروندان – فروغ کمالی:
جوانان نیازهای ساده اما در عین حال دشواری دارند. رسیدن به آرزوهایشان و هدف هایشان از مهم ترین دلایل امید به آینده در بین آنهاست.

جوانان حال اگر در این میان به مشکلات بزرگی از جمله مسکن، اشتغال و ازدواج برخورد کنند ممکن است بخش عمده یی از آینده یی که برای خود متصور شده بودند را از دست بدهند. به همین خاطر دولت ها موظف هستند که این سه نیاز را برطرف کنند تا پویایی جوان ها برای جامعه بیشتر شود و کمک دوچندانی به کشور داشته باشند.

نیاز اول- مسکن

یکی از مهم ترین و اصلی ترین شعارهای دولت های نهم و دهم در زمینه فعالیت های عمرانی در سطح کشور، اشاره متعدد رییس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی به ساخت مسکن مهر در بسیاری از شهرها و روستاها بوده است. این در حالی است که مسکن مهر هرچند در برخی از مناطق نتایج مفیدی داشته اما در بسیاری از شهرستان ها، کمبودهای گوناگون و خلف وعده های متعدد باعث اعتراض متقاضیان و در نتیجه از بین رفتن اعتماد جوانان به وعده های مسکن مهری دولتی ها شد.

تا چندی پیش جانمایی نامناسب پروژه، آماده نشدن واحدها طبق وعده قبلی و عدم واگذاری انشعابات آب، فاضلاب، گاز و دور بودن از مرکز شهر، از سوی متقاضیان به عنوان اصلی ترین مشکلات مسکن مهر شهرشان بیان می شد اما طی دو سه ماه اخیر، برخی از متقاضیان صحبت از افزایش آورده و اقساط وامی می کنند که پس از ابلاغ آن از سوی وزارت راه وشهرسازی اعطا شده است.

جالب اینجاست که تعداد قابل توجهی از این متقاضیان، کسانی هستند که پیش از ابلاغ این افزایش قیمت ثبت نام کرده اند و اکنون در آستانه تحویل گرفتن واحدشان باید مبلغی اضافه تر نیز جدا از اقساط واریز کنند. در شرایطی که دولت های نهم و دهم مسکن مهر را یکی از بزرگ ترین فعالیت های خود و حرکتی ماندگار در کشور می پندارند، اما ضعف ها و مشکلاتی که این پروژه برای مردم و به ویژه جوانان به وجود آورد، باید جزو یکی از نکات مورد توجه رییس جمهور دولت آینده باشد.

نیاز دوم – اشتغالزایی و رفع بیکاری

در حالی که دولت مدعی اشتغالزایی چند میلیونی است و محمود احمدی نژاد نیز زمستان گذشته اعلام کرده بود که دولت او توانسته ۶ میلیون شغل ایجاد کند، بررسی های علمی نشان می دهند میزان خالص اشتغالزایی در دوران احمدی نژاد نزدیک به «صفر» بوده است. بیست و پنجمین روز از فروردین ماه سال ۹۲ بود که یکی از برجسته ترین اقتصاددانان ایران میهمان ویژه برنامه تلویزیونی «پایش» بود که به طور مستقیم از شبکه اول سیما پخش شد. این استاد اقتصاد، به همراه خود، نمودارهایی از وضعیت اقتصادی کشور را آورده بود که غافلگیر کننده ترین و تکان دهنده ترین آن، مربوط به میزان اشتغالزایی در دولت احمدی نژاد و دولت های قبلی بود که به طور زنده روی آنتن رفت.

این اقتصاددان، در نمودار تخصصی اشتغال، میزان اشتغال ایجاد شده در بازه های زمانی ۵ و ۱۰ ساله را از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ را اعلام کرد که بر اساس آن، کمترین اشتغال خالص ایجاد شده در نیم قرن گذشته، مربوط به دولت احمدی نژاد است. در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، میزان اشتغالزایی خالص سالانه، تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ بوده است که بسیار ناچیز و در حد صفر است. این در حالی است که بنا بر ادعای احمدی نژاد، میزان اشتغالزایی سالانه در ۷ سال گذشته، به طور متوسط سالانه ۸۵۷ هزار نفر بوده است. البته همین دولت مدعی است در سال های ۸۹ و ۹۰، به میزان ۵/۲ میلیون نفر اشتغالزایی کرده و در سال ۹۱ نیز ۲ میلیون شغل ایجاد کرده است! از همین رو آنچه وظیفه دولت آینده و رییس دولت یازدهم را سنگین تر می کند، همین وضعیت «صفر» اشتغالزایی در دولت های نهم و دهم بوده است. مساله یی که یکی از مهم ترین و اصلی ترین مطالبات نسل جوان نیز به شمار می رود.

نیاز سوم- فراهم شدن شرایط ازدواج

ازدواج و موانع آن در جامعه ما به صورت عام و گسترده موضوعی است که در طول ۸ سال گذشته مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی کشور قرار گرفته و توجه به آمارهای مربوط به ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در جامعه، بیانگر نکاتی درخور توجه است. اواخر سال ۹۱ بود که بر اساس گزارشی که معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان منتشر کرد، کل جمعیت هرگز ازدواج نکرده ۱۰ سال به بالادر ایران ۲۳ میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون نفر را مردان و ۱۰ میلیون را زنان تشکیل می دهند. جمعیت مجردان قطعی نیز که بین ۳۰ تا ۶۵ سال را شامل می شود بر اساس سرشماری سال ۸۵، یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است.

در این تحقیق، ۶۰ درصد از پاسخگویان بهترین سن ازدواج برای پسران را بین ۲۵ تا ۲۹ سال دانسته اند و ۲۳ درصد از آنها گفته اند که سن مناسب برای ازدواج پسران ۳۰ تا ۳۵ است. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بسیاری از برنامه های مرتبط با حوزه خانواده و جوانان رشد منفی ای را در بودجه سال ۹۲ تجربه کرده اند. برنامه ارتقای توانمندی های جوانان و تحکیم خانواده با ۳۶ درصد، حمایت از تشکل ها و مشارکت اجتماعی جوانان ۲۰ درصد، خدمات مشاوره یی، تربیتی و فرهنگی جوانان ۱۴ درصد و ساماندهی ازدواج جوان ۲۸ درصد کاهش اعتبار داشته است.

در این بین در شرایطی که یکی از برنامه های اصلی برنامه ساماندهی ازدواج جوانان، ایجاد مشوق هایی برای تسهیل ازدواج و یکی از آنها وام ازدواج است، اما خبری از اعتبارات وام ازدواج در بودجه سال ۹۲ در حوزه، جوان و خانواده نیست. مساله یی که به تایید گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز رسید و مشخص نیست، با وجود وعده وزیر ورزش و جوانان در رابطه با ازسرگیری اعطای وام ازدواج به جوانان از ابتدای سال ۹۲، چرا اعتباراتی در این حوزه برای وام ازدواج مشخص نشده است.

نیاز چهارم- فرهنگ و بهبود مسائل فرهنگی

یکی دیگر از مشکلات موجود در جامعه ما که در طول دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز کمترین توجه به آن معطوف شد، موضوع فقر فرهنگی در جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان بود. در این بین یکی از مهم ترین عوامل انحراف جوانان ایرانی، موضوع فقر فرهنگی موجود در جامعه بوده و متاسفانه مسوولان و متولیان این امر، بیشترین بی توجهی را نسبت به این مساله داشته اند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصین این حوزه، فقر فرهنگی را بسیار خطرناک تر از فقر اقتصادی می دانند. آنچه در زمینه نیاز جوانان و مطالبات آنها از رییس دولت یازدهم در جامعه وجود دارد بیشتر موضوعاتی است که در طول سال های گذشته و به ویژه در دوران دولت های نهم و دهم به آنها بی توجهی شد و امروز حضور جوانان پای صندوق های رای بیش از هر مساله دیگری رییس جمهور آینده را موظف به توجه به این امور زمین مانده می کند.

برچسب‌ها : , ,