ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آخر هفته با کتاب

«دیده بانان» نمایشنامه ای به قلم پی یر روبر لوکلرک فرانسوی است که با برگردان محمدرضا خاکی در قطع جیبی توسط انتشارات مروارید منتشر شد. لوکلرک رمان نویس و پژوهشگر و منتقد هنری است و نمایشنامه دیده بان تنها اثر نمایشی اوست که برای صحنه نوشته شده، در این نمایشنامه لوکلرک با دیدی طنزآمیز به


«دیده بانان» نمایشنامه ای به قلم پی یر روبر لوکلرک فرانسوی است که با برگردان محمدرضا خاکی در قطع جیبی توسط انتشارات مروارید منتشر شد. لوکلرک رمان نویس و پژوهشگر و منتقد هنری است و نمایشنامه دیده بان تنها اثر نمایشی اوست که برای صحنه نوشته شده، در این نمایشنامه لوکلرک با دیدی طنزآمیز به یکی از جدی ترین مسائل عصر حاضر می پردازد. به جنگ و چگونگی عملکرد نهادهای بین المللی که در این مورد مسئولیتی خطیر بر عهده دارند.

«تسخیرشدگان» نمایشنامه ای نوشته آلبر کامو با ترجمه خشایار دیهیمی توسط نشر ماهی در قطع پالتویی منتشر شد. آلبر کامو این نمایشنامه را با اقتباس از رمان تسخیرشدگان (جن زدگان) داستایوفسکی نوشته است. کامو در مورد این نمایشنامه می گوید: کوشیده ام جریان زیرین کتاب را دنبال کنم و مثل خود کتاب از کمدی طنز به درام و آنگاه به تراژدی برسم. هم اصل اثر و هم اقتباس نمایشی آن از یک نوع رئالیسم شروع می شود و در نهایت به یک ترژادی استیلیزه می رسد.

«جین ایر» رمان معروف شارلوت برونته از عاشقانه های کلاسیک قرن نوزده با برگردان نوشین ابراهیمی توسط نشر افق در دو جلد گالینگور (قطع جیبی) منتشر شد. رمان جین ایر از نخستین روزهای انتشار مورد توجه خوانندگان و منتقدان قرار گرفت. در این رمان قهرمان زن داستان در مقابل مرزبندی های اجتماعی، نقش زنان، محدوده آرزوهایشان و چارچوب وظایف خانوادگی قرار می گیرد.

«چمدان دلتنگی» مجموعه سیزده داستان کوتاه نوشته کتایون سلطانی است که توسط نشر مرکز منتشر شد.

راوی همه این داستان (راوی اول شخص) زن است و در همان نخستین سطرها خودش را معرفی می کند: مینا، رقیه، سارا، ستاره، راضیه و… حوادث اغلب این داستان ها در خارج از مرزهای ایران می گذرد. در آلمان، در فرودگاه و در… آخرین داستان کتاب که عنوان کتاب از آن گرفته شد، آغازی این گونه دارد: تا ساعت شش و پنجاه دقیقه. صبح روز شانزده بهمن ماه سال ۱۳۶۲هجری شمسی اسم من سیما سلیمانی بود. هنر نویسنده این داستان ها این است که در هر داستان آغازی جذاب دارد و خواننده را به ادامه داستان ترغیب می کند. سوژه ها نو و غیرتکراری است. زبان داستان جاافتاده و مناسب انتخاب شده است.

«خاطرات زنی که نصفه مرد» مجموعه چهارده داستان کوتاه نوشته الهامه کاغذچی است که توسط نشر آموت منتشر شد. عنوان کتاب را احتمالاً از نخستین داستان باید گرفته باشند چون هیچ یک از چهارده داستان چنین عنوانی ندارد. اما نخستین داستان کتاب به اسم «بیداری» داستان زنی است که به علت تن ندادن به خواسته های غیرمنطقی شوهر، شوهرش با ماشین او را در خیابان زیر می گیرد. زن که نیمه جان است، حوادث و رویدادهای اطراف خودش را می بیند اما قادر به واکنش نیست و خیال می کند مرگ مغزی شده است. داستان از منظر این زن روایت می شود و همین بر جذابیت کار می افزاید و خلاقیت نویسنده جوان آن را نشان می دهد که از خطر کردن بیمی ندارد.

میترا بیات، رمانی با عنوان «میوه ممنوع، روایت دوم» نوشت که انتشارات افراز آن را چاپ و منتشر کرد. این رمان دوازده بخش دارد و دوازده روایت. روایت در، روایت مار، روایت درخت واژگون، روایت صدا، روایت سنگ سیاه و… نویسنده در این رمان که بار دینی فلسفی دارد، دست به شخصیت بخشی اشیا می زند، هنری که در شعر بیشتر کاربرد دارد، اما در نادر داستان هایی سابقه دارد. بیات در این رمان داستان خلقت، داستان آدم و حوا، داستان فرشته و ابلیس را به روایت مختلف آورده است و اثری بدیع و خواندنی خلق کرده است.

«مرگ آقای مدیر کل» رمانی نوشته غلامعلی اکبری است که توسط انتشارات پرتهران شهر منتشر شد. داستان از زبان راوی اول شخص روایت می شود، مدیر کلی که مرده است و با فلسفه تناسخ به زندگی برمی گردد و این تحول را روایت می کند: می ترسم دست به قلم ببرم. برای شما باور کردنی نیست که کسی مرگ خود را بر سطوری از کاغذ آورده باشد. ولی من، مرده ام و می نویسم.

«شاهکار یک هکر» اثری از فردریک فورسایت است که جلال رضایی راد آن را گردآوری و ترجمه کرده است و نشر نشانه ناشر آن است. آثار فورسایت حاوی اطلاعات دقیقی راجع به پولشویی، نحوه انتقال قاچاق اسلحه و مهمات از مرزهای بین المللی، سرقت استادانه هویت افراد و غیره است. این کتاب یک بیوگرافی از فورسایت دارد. یادداشت مترجم، داستان های شاهکار یک هکر، عدالت از نوع دیگر، برخورد نزدیک با خلبان جان کاوانا از دیگر بخش های کتاب است.

«چرخ دنده ها» فیلمنامه ای نوشته ژان پل سارتر است که با برگردان قاسم صنعوی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. سارتر این فیلمنامه را در زمستان ۱۹۴۶ نوشته بود و در اصل «دست های آلوده» نام گرفته بود. اما دو سال بعد نمایشنامه ای نوشت که نام مذکور را به آن نمایشنامه داد. فیلمنامه مذکور با صحنه ای در محدوده یک شهر بزرگ با یک حوزه نفتی عظیم و چاه ها و مخزن ها، برج های تصفیه خانه و انبارها شروع می شود که هیچ فعالیتی در آن دیده نمی شود.

خانه های کارگری در شهرکی مابین شهر و کارخانه خالی از سکنه است و آدمکی مقوایی آویخته بر تیر چراغ برق، روی سینه اش کاغذی با این مضمون چسبانده اند: ژان آگرا، خودکامه… انتشارات بوتیمار اولین کتاب از مجموعه داستان و نقد داستان را به غلامحسین ساعدی اختصاص داده است و کتابی تحت عنوان «همسایه هدایت» منتشر کرد که دکتر قهرمان شیری آن را نوشته است. در این کتاب طی سه بخش خلاصه آثار، نقد و بررسی و شناختنامه ساعدی آمده است و میراث داستان نویسی او زیر ذره بین می رود. در شرح احوال ساعدی، قهرمان شیری می نویسد: در این هیچ تردیدی نمی توان داشت که ساعدی نیز مثل بسیاری از نویسندگان پیش از انقلاب گرایش به اندیشه های چپ داشته است، اما در این نیز هیچ تردیدی نیست که تاثیر اندیشه های چپ گرایانه در آثار او چنان بی رنگ است که به هیچوجه نمی توان در جایی به صراحت بر موردی انگشت گذاشت.

«طوطی و الیور درامریکا» رمانی به قلم پیتر کری نویسنده استرالیایی است که با ترجمه ملیحه قدرتی توسط انتشارات شورآفرین منتشر شد. پیتر کری یکی از سه نویسنده ای است که تاکنون توانسته دوبار جایزه بوکر را از آن خود کند. این نویسنده برای رمان «طوطی و الیور…» نیز در سال ۲۰۱۰ نامزد نهایی جایزه بوکر شد.

پیتر کری در این رمان خواننده را به امریکای آشفته و ناهنجار ۱۸۳۰ می برد و با نثری روان و قدرتمند آن را به تصویر می کشد. «وکیل شیطان» رمانی از موریس وست نویسنده استرالیایی است که با ترجمه ماه منیر مینوی توسط انتشارات بهجت به چاپ دوم رسید.

نویسنده رمان وکیل شیطان را در سال ۱۹۵۹پس از انتشار هفت داستان و نمایشنامه نوشت که بلافاصله با استقبال خوانندگان روبه رو شد. هنگامی که موضوع پذیرش کسی به عنوان قدیس در دربار واتیکان مطرح می شود. یک کشیش عالی مقام و پرهیزگار از طرف دربار پاپ مامور می شود تا درباره زندگی گذشته و اعمال و رفتار او تحقیق کند و تا حد امکان مدارکی جمع آوری کند که از ثبت اسم او در زمره قدیسان جلوگیری کند. عنوان شغلی این کشیش وکیل شیطان است.

روزنامه ایران

  بدون برچسب