ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مسجد جامعی:

این دوره شورای شهر هستیم نه شورای شهرداری

شهروندان:
مسجد جامعی که 6 سال وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سید محمد خاتمی بوده است این روزها دغدغه‌اش شهر آبا و اجدادی اش شده است.او چند روز قبل مهمان کافه خبر بودکه در ذیل برخی از سوالات وپاسخ‌های ایشان را از نظر می‌گذرانیم:

مسجد جامعیبعد از انتخاب آقای قالیباف شما گفتید که این کار قانونی بوده و انتخاب ایشان برای سومین بار در شهرداری مشکل قانونی ندارد، با این حال می‌بینیم که عده‌ای از حقوقدانان به این معترضند و نامه‌ای هم به دیوان عالی کشور داده و می‌گویند حکم شهرداری برای ایشان غیرقانونی است.

بحث قانونی بودن انتخاب شهردار بیش از دو دوره یک بحث علمی و دانشگاهی است که باید ابعاد آن دقیق بررسی شود این بحث حدود یک ماه پیش از این که شورای چهارم به طور رسمی شروع به کار کند آغاز شد. اولین بار مشاور حقوقی شورای عالی استان‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد و به او گفتم ابعاد این قضیه را بیشتر بررسی کند، همان زمان عده‌ای از اعضای شورای شهر و عده‌ای از اشخاص حقوقی هم به آن جواب دادند.

در روز انتخاب شهردار هم قبل از این که از نامزدها برنامه‌هایشان را بخواهیم این موضوع مطرح شد ودر همان زمان هم آقای چمران مکاتباتی با مجلس کرده بود و رئیس مجلس جواب داده بود بلا اشکال است ؛ البته آن جواب هم به چالش کشیده شد چراکه گفته می‌شد آیا رئیس‌ مجلس می‌تواند از طرف مجلس جواب دهد یا این سوالی است که مجلس باید به آن جواب بدهد. دیدیم که اگر بخواهیم وارد این بحث‌ها شویم انتخاب شهردار بیشتر از اینها طول می‌کشد. بنابراین به این تفاهم رسیدیم که ما انتخاب خودمان را انجام بدهیم و دستگاه‌های ذیربط اگر مشکل قانونی بود خودشان به موضوع رسیدگی کنند.

مدیریت این دوره شورای شهر چند تفاوت عمده با دوره‌های قبلی دارد. یکی این که شما احتمالا نگاه منتقدانه‌تری روی شهرداری آقای قالیباف خواهید داشت و مورد دیگر این که شاید آن تک‌صدایی که در دوره قبل وجود داشته وجود نداشته باشد.

به نظرم این تفاوت نگاه‌ها می‌تواند یک فرصت باشد. دوره قبل نه آیین‌نامه‌ای رعایت می‌شد، نه هیات رئیسه‌ای تشکیل می‌شد، نه کسی ایراد آیین‌نامه‌ای می‌گرفت و از این قبیل موارد. مثلا با سه امضا می‌توانستیم طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی بدهیم در حالی که مطابق آیین‌نامه اولی ۱۳ و دومی امضای بیش ار نیمی از اعضا را احتیاج دارد و الان این موارد رعایت می‌شود. مساله دیگر این است که خود شورا اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این دوره برای خود نظام هم خیلی خوب بود و در این رقابت جدی و فشرده مردم برنده بودند.

ما در دوره قبل شورای شهرداری بودیم اما الان این فضای گفت‌وگو با دولت خیلی افزایش پیدا کرده و بسیاری از دوستان ما در دولت فهم بی‌واسطه‌ای از مسائل شهری و شهرداری دارند مثل خانم ابتکار، آقای نجفی، آقای آخوندی و نسبت دولت هم با فضای جامعه و مردم بی‌واسطه‌تر شده است. از این جهت می‌توانیم در این دوره تجربه این را داشته باشیم که ما و دولت کار مشترکی انجام بدهیم. تصورم این است که خود آقای قالیباف هم دیدشان در دوره سوم متفاوت خواهد بود. و حضورشان در جلسات هیات دولت می‌تواند به این تفاهم کمک کند.