ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت‌و‌گو با احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران

مشارکت، رفاه و کیفیت زندگی رویکرد جدید شورا

شهروندان:
چگونگی احقاق حقوق شهروندان، نقد منظر شهری و آشفتگی‌های بصری، توجه به افزایش کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان و توجه به کاستی‌های طرح تفصیلی جدید پرسش‌هایی بود که از احمد مسجدجامعی رئیس شورای تهران پرسیدیم و او در فرصتی کوتاه و با همه مشغله‌ای که داشت با صبر و حوصله پاسخ داد.

این پرسش‌ها درواقع بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از اعضای شورای شهر تهران بود که شورا نیز بلافاصلهاحمد مسجدجامعی کمیته‌های تخصصی را برای پیگیری منویات ایشان در زمینه مدیریت شهری تشکیل داد؛ از سامان دادن به آشفتگی بصری پایتخت تا پیشگیری از تخریب باغ‌ها. واقعیت این است که تا پیش از تشکیل دولت یازدهم، به دلیل اختلافاتی که میان دولت پیش و مدیریت شهری وجود داشت، بخش قابل توجهی از معضلات شهر تهران، حل ناشده و بر زمین مانده، بود اما در دولت جدید، تعامل مطلوبی میان کابینه و نهاد مدیریت شهری برقرار شده است واین می‌تواند زمینه مناسبی برای روان‌تر شدن چرخه تصمیم‌گیری در حوزه مسائل شهری تهران باشد.

  •  اعضای شورای شهر تهران در دور سوم به تصویب طرح تفصیلی جدید شهر تهران معترض بودند.آیا همچنان قرار است این طرح اجرا شود؟

در دوره گذشته فعالیت شورای شهر، پس از آماده شدن طرح تفصیلی جدید و پایان کار کارشناسی، مداخلاتی از سوی مسئولان دولت دهم روی طرح اعمال شد و مواردی به آن افزوده شد و نکاتی که در طرح پیش‌بینی نشده بود به آن اضافه شد.

این امر موجب شد شورا نسبت به تصویب طرح جدید معترض باشد و در این راستا تقاضای تجدید نظر و دیدار مشترک با مسئولان قوه مجریه را داشت که درآن مقطع زمانی مورد موافقت قرار نگرفت. پیش‌بینی ما این است که دردوره جدید به لحاظ وجود روابط حسنه بین دولت و شورا تا حد زیادی از مشکلات طرح تفصیلی جدید کاسته شود.

  • تکلیف اراضی دولتی که در طرح تفصیلی جدید به عنوان پهنه مسکونی انتخاب شده‌اند چه خواهد شد؟

در توافق‌هایی که بین دولت و شهرداری تهران انجام شده است، قرار شده این زمین‌ها در چارچوب نیازهای مردم به کار گرفته شوند. ضمن این‌که دولت و شهرداری صاحب زمین نیستند و این‌که گاهی اوقات این توهم به‌وجود می‌آید که این زمین‌ها دولتی یا متعلق به شهرداری است تصور نادرستی است زیرا زمین‌ها متعلق به مردم است و باید در راستای نیاز آن‌ها به‌ کار گرفته شوند.

  • طی سال‌های اخیر تعداد زیادی تابلوهای تبلیغاتی در شهر تهران نصب شده است و به نظر می‌رسد شهرداری تهران نتوانسته بهره‌برداری مفیدی از این تابلوها بکند نظر شما در این باره چیست؟

درحال حاضر تبلیغات زیادی در شهر تهران به چشم می‌خورد. تبلیغاتی که موجب شده فضای شهر در چشم شهروندان شلوغ جلوه کند.

به نظر می‌رسد اکنون وقت آن رسیده که شهرداری تهران، تجدید نظر جدیدی در زمینه به کارگیری این تبلیغات در شهر تهران داشته باشد. باید دید آیا تهران به این حجم گسترده از تبلیغات و بیلبوردهای تبلیغاتی نیاز دارد یا خیر، امری که باید در پژوهش به نتیجه آن دست یافت.

  • در طول سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی شهرداری و نیز عدم همراهی دولت قبل با نهاد مدیریت شهری، مردم پایتخت متحمل هزینه‌های زیادی شدند. چه برنامه‌ای برای احقاق حقوق شهروندان تهرانی دارید؟

حق با شماست، مردم پایتخت در مقطعی از زمان به دلیل ناهماهنگی‌های سابق بین مدیریت شهر و دولت هزینه‌های زیادی را پرداختند. ولی در شرایط کنونی این هماهنگی وجود دارد و حضور برخی از وزرا در صحن علنی شورای شهر تهران و ارسال برنامه‌های وزارتخانه متبوع‌شان به شورا نشان‌دهنده این هماهنگی است و متعاقباً جلسات مشترکی نیز با اعضای شورا برگزار شده است که همگی نشان از عزم دولت ومدیریت شهری برای سر و سامان دادن به مشکلات تهران دارد.

  • به نظر می‌رسد رویکرد جدید شورای شهر تهران در مقطع کنونی توجه به ابعاد اجتماعی زندگی شهری است. این رویکرد تا چه اندازه با اقدام‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همسو است؟

تردیدی نیست که بخشی از حوزه فعالیت مدیران شهرداری تهران به مسائل اجتماعی اختصاص دارد. اما رویکرد جدید شورا در این حوزه بسیار فراتر از میدان عمل معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران است و در حقیقت این رویکرد باید در دیگر حوزه‌های شهرداری تهران نیز غالب شود. همین رویکرد بود که اعضای شورای شهر تهران را به این نتیجه رساند که توسعه حمل ونقل ریلی ودر کل توسعه حمل ونقل عمومی برای پایتخت یک الزام زیست محیطی است و به اعتقاد من این نگاه باید در دیگر بخش‌های فعالیت شهرداری تهران نیز مورد توجه قرار گیرد.

اضافه می‌کنم این نگاه با رویکرد دولت به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز تفاوت‌هایی دارد. شورا و مدیریت شهری متولی کتاب و سینما نیست اگرچه به برگزاری جشنواره‌ها و امثال آن کمک می‌کند اما به هرحال متولی آن دستگاه دیگری است و رویکرد شورای شهر تنها در جهت افزایش مشارکت، رفاه وکیفیت زندگی در شهری مانند تهران است.

  • منظور از توسعه کالبدی شهر تهران چیست؟ آیا کیفیت زندگی مردم در طول سال‌های اخیر نیز رشد داشته است؟

بین روح شهر و کالبد آن نسبت نزدیکی وجود دارد به این معنی که در برخی پروژه‌ها بهتر از این می‌توانستیم عمل کنیم. ما یک سند داریم برای مطالعات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی، پروژه‌های عمرانی یا خدماتی.

گاهی اوقات این اسناد بعد از اجرای پروژه‌ها تهیه می‌شوند که دیگر ارزش واقعی خود را نداشته و تنها جنبه صوری خواهند داشت .اسناد قانونی در حقیقت جزئی از برنامه‌های فرهنگی، هنری ضمن اجرا و قبل از اجرا هستند.روندی که گاهی درباره طرح‌های اجرایی رعایت نمی‌شود.

زهره رجب نیا

ایران