ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کارنامه دشوار

شهروندان – رحمت‌الله حافظی*:
امروز روز «شورا»ست و در ارزیابی شورای چهارم می‌توان تاکید کرد که جو مسالمت‌آمیز و وفاق و همدلی بر شورای چهارم حاکم است. در این دوره از شورای شهر تهران به‌واسطه حضور افرادی که در حوزه‌های مختلف صاحبنظر هستند می‌توان کارشناسی‌شده و موثر عمل کرد در عین حالی که اعضا دارای بینش سیاسی بسیار عمیق هستند.

رحمت‌الله حافظیدرست است که به‌ظاهر می‌توان اعضای شورای شهر را به دو گروه سیاسی تقسیم کرد اما اعضا منافع مردم را به منافع جناحی و سیاسی ترجیح می‌دهند و بعد از یکی، دوماه اول که بحث انتخاب رییس شورای شهر و شهردار مطرح بود حاشیه‌های سیاسی را برای شورای چهارم به‌دنبال داشت، روال کار تغییر پیدا کرد و در ادامه براساس منافع مردم تصمیم‌گیری‌شد.

درحال حاضر هرچند ممکن است اعضای شورا در صحن، مخالف یکدیگر صحبت کنند اما این مخالفت و اظهارنظر از منظر کارشناسی است و نباید آن را به حساب اختلاف سیاسی گذاشت. عملکرد شورای چهارم در شش، هفت‌ماه اخیر بسیار باارزش‌تر و پربارتر از سه دوره پیشین است. هرچند انتظار می‌رود شورا با ظرفیت‌هایی که دارد در مسایل مدیریت شهری بسیار اثرگذارتر باشد تا در حوزه نظارتی بتواند دقیق‌تر عمل کند و عنان مدیریت یکپارچه شهری را در دست بگیرد.

در مدتی که گذشت، برخی برخوردهای دور از نظرات کارشناسی و پرخاشگری‌های خارج از شأن شورا نقطه‌ضعف شورای شهر بوده و امیدواریم این ظرفیت وجود داشته باشد که در قالب مسایل کارشناسی منطقی برخورد شود و اگر صحبتی پشتوانه منطقی نداشته باشد از ابراز آن خودداری کنند و شأن شورا را زیر سوال نبرند. تقویت ظرفیت فنی و تخصصی با گذشت زمان از دیگرانتظاراتی است که از شورای چهارم می‌رود. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت اقدماتی انجام گیرد که مرتبط با نیازهای مردم باشد، ضمن اینکه وفاق اعضای شورا با شناخت دقیق‌تر نسبت به یکدیگر افزایش یابد.

شورای دور اول باید از عملکرد دوره‌های گذشته درس بگیرد، شورای دور نخست به‌دلیل برخوردهای سیاسی موفق نبود، شورای دوم و سوم در عین احترام به نقاط‌قوتشان اما بیشتر تبدیل به شورای شهرداری شده بودند و رویکرد حمایتی به شهرداری داشتند تا اینکه بحث هدایت و نظارت را دنبال کنند. در شورای چهارم از این منظر تغییراتی ایجاد شده و انتظار داریم در این ابعاد، قوی‌تر از گذشته عمل کرده و عنان مدیریت یکپارچه شهری را در دست گیرد. متاسفانه نمی‌توان به شورای اول نمره مناسبی داد اما شوراهای دوم، سوم و چهارم، نمره قابل‌قبولی می‌گیرند. امیدوارم تا پایان عمر شورای چهارم نمره ۲۰ را از مردم و کارشناسان‌بگیرد.

*رییس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و خدمات شهری

شرق

برچسب‌ها : ,