ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اهواز مه‌آلود

شهروندان:
در آخرین واکنش‌ها به آلودگی هوای خوزستان که منجر به بستری شدن تعدادی از مردم این استان شد، روز گذشته هم رئیس سازمان محیط زیست و هم وزیر بهداشت و درمان به‌صورت جداگانه اظهار نظر کردند.

اهوازآلودگی شدید هوا و بارش باران در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان هزاران نفر را در هفته‌های اخیر راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است. پس از بارندگی روز دوشنبه ۲۶ آبان‌، بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند. در هفته پیش از آن نیز مسئولان وزارت بهداشت گزارش داده بودند بیش از شش هزار نفر از مردم این شهر به‌دلیل آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی شده و نیاز به درمان و مراقبت‌های پزشکی پیدا کرده‌اند. بارش باران در روزهای اخیر سبب شد تا مواد سمی و آلاینده در آب باران حل شده و باران‌های اسیدی تأثیرات منفی بر دستگاه تنفسی ساکنان شهر برجای بگذارد.

شدت آلودگی به حدی بود که به گزارش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، حتی کسانی را هم تحت تاثیر قرار داد که داخل خانه یا محیط‌های بسته بودند. گزارش شده است که در نخستین بارندگی‌های پاییز امسال در اهواز، ذرات معلق اسید سولفوریک و نیتریک در باران وجود داشته است. به‌رغم اینکه اخبار مربوط به خوزستان حداقل در هفته اخیر در صدر اخبار رسانه‌ها بوده است اما، ابهامات درباره اتفاقات رخ داده باقی است. دامنه ابهامات از دلیل اصلی آلودگی تا آمار و ارقام مراجعان به بیمارستان‌ها گسترده بود تا جایی که مسئولان استانی اعلام آمار کسانی که دچار تنگی نفس شدند را ممنوع اعلام کردند.

ازن و گوگرد عامل بروز حملات ناگهانی تنفسی

درحالی که از صبح دیروز هوای خوزستان مه‌آلود بوده است، در واکنشی جدید به آلودگی هوا در خوزستان، رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه گازهای ازن و گوگرد عامل بروز حملات ناگهانی تنفسی و تشدید بیماری‌های تنفسی است، به مهر گفته است: البته هنوز به‌طور قطع نمی‌توان علت بروز و افزایش بیماری‌های تنفسی در شهر اهواز را عنوان کرد اما، امروز دستگاه‌های سنجش میزان آلاینده‌ها به این استان ارسال شده و امیدواریم که با اندازه‌گیری آلاینده‌ها توسط این دستگاه‌ها بتوان علت دقیق ماجرا را پیدا کرد. معصومه ابتکار در پاسخ به اینکه اگر سازمان محیط زیست چنین امکانی را پیش از این هم داشته چرا هنگام بروز این مشکل از این دستگاه‌ها استفاده نکرده، خاطرنشان کرده است: اولا تعداد این دستگاه‌ها محدود است در ثانی، این دستگاه‌ها در هشت سال گذشته تقریبا از کار افتاده بودند و کسی به درستی از آنها استفاده نمی‌کرد.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اندازه‌گیری گاز‌های ازن و گوگرد از طریق دستگاه‌ها به سادگی امکان‌پذیر است پس چرا احتمال می‌دهید که افزایش این گازها عامل بروز بیماری‌های تنفسی باشد تصریح کرده است: آنچه اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد افزایش گازها در این مدت در اهواز رخ نداده است بنابراین، یا دستگاه‌ها مشکل دارند یا اینکه آلاینده ناشناخته دیگری عامل بروز بیماری است. پیش از این نیز حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و درمان به آلودگی هوای خوزستان واکنش نشان داده و به فارس گفته بود: هنوز عامل و آلاینده اصلی که موجب این پدیده شده، مشخص نشده است اما، ظاهرا ساکن بودن هوا و آلاینده‌های موجود در فضا و ترکیب شدن آن با باران این مشکل را ایجاد کرده است.

اگر واحدهای صنعتی متخلف شناخته شوند، مجازات می‌شوند

آلودگی هوای خوزستان هرچند پیش از این، اینقدر بحرانی نبوده است اما چیز تازه‌ای نیست. کارشناسان معمولا دو دسته از عوامل را در این بحران دخیل می‌دانند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان استقرار واحدهای صنعتی و عدم رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی دلیل اصلی آلودگی هوای خوزستان است. نماینده ماهشهر در مجلس که حوزه انتخابیه او نیز جزو مناطقی بود که هفته اخیر به‌شدت آلوده شده بود، در اینباره به آرمان می‌گوید: هنوز دلیل اصلی آلودگی خوزستان مشخص نیست و ما از مسئولان اجرایی می‌خواهیم هرچه زودتر منشا آلودگی را مشخص کنند اما به‌نظر می‌رسد منشا اصلی همان واحدهای صنعتی آلاینده بوده‌اند. حبیب آغاجری توضیح می‌دهد: ما در استان‌های همجوار چنین آلودگی‌هایی نداریم بنابراین، به نظر می‌رسد مداخلات در طبیعت باعث ایجاد مشکل شده است.

او در پاسخ به این سوال که اگر معلوم شود واحد‌های صنعتی، آلاینده هستند آیا تعطیل خواهند شد، می‌گوید: بر اساس قانون واحد‌های صنعتی باید استاندارد‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود. این نماینده مجلس همچنین درباره اینکه اتفاقات هفته اخیر در خوزستان اثبات کرده که وضعیت بحرانی است و علاوه بر اینکه نیاز است اقدامات عاجلی انجام شود، برای تسکین شهروندان لازم است متخلفان مجازات شوند، می‌گوید: اگر اثبات شود کارخانه‌ای تخلفات جدی داشته از آنجا که جان شهروندان به خطر افتاده است، حتما برابر قانون برخورد خواهد شد و نمایندگان استان با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

از خشکاندن تالاب هورالعظیم تا انتقال آب کارون

درباره آلودگی خوزستان نماینده سابق مردم اهواز در مجلس نظر متفاوتی دارد. محمد کیانوش‌راد در گفت‌وگو با آرمان بیشتر از آنکه روی تاثیر واحد‌های صنعتی تاکید داشته باشد، دستکاری‌هایی که در زیست‌محیط این استان انجام شده است را دلیل اصلی آلودگی‌ها معرفی می‌کند. او می‌گوید: جنگ ایران و عراق باعث شد تعداد زیادی از نخل‌های خوزستان خشک شوند علاوه بر این، دولت صدام اقدام به خشکاندن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم کرد که ما اکنون تاثیرات مخرب آن را می‌بینیم. به گفته نماینده سابق مردم اهواز در مجلس به جز این موارد، برخی ناشیگری‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است که محیط زیست خوزستان ضربه بخورد چنانکه، تعرض به حقابه تالاب بین‌المللی شادگان یا ساختن سد در سال‌های اخیر باعث تخریب محیط زیست شده است.

کیانوش راد درباره سد کرخه می‌گوید: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ساخت سد کرخه تاثیرات مثبتی داشته است اما، اگر کارشناسی شده عمل می‌شد تاثیرات مخرب آن از بین می‌رفت. او همچنین از انتقال آب کارون به استان‌های مرکزی و شرقی کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: برای مردم خوزستان اینکه آب کارون برای مصارف خانگی به این استان‌ها برود قابل پذیرش است، اما استفاده از آب کارون در مصارف کشاورزی پذیرفته شده نیست. انتقال آب زنگ خطر را برای خشک شدن کارون به صدا درآورده است و اگر این اتفاق بیفتد هوای خوزستان بیش از پیش آلوده می‌شود و چه بسا این استان دیگر قابل سکونت نباشد.

آرمان – محمدجواد صابری