ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
از نمایشگاه عطر سیب تا شلختگی سازمان فرهنگی هنری

انتقاد شدید شورای شهر تهران از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری

شهروندان:
بحث داغ بن‌های نمایشگاه عطر سیب به صحن علنی شورای شهر تهران هم رسید. خبرگزاری میراث فرهنگی چند روز پیش از درخواست 180 میلیون تومانی یکی از اعضای شورای شهر برای دریافت بن پرده برداشته بود.

شورای شهر تهرانحالا احمد حکیمی‌پور هم در جلسه علنی شورای شهر می‌گوید بن‌ها عادلانه توزیع نشده‌اند و برخی از هیئت‌ها بیش از ۵۰ بن از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، نمایشگاه عطر سیب ۱۱ سال است برای تهیه اقلام فرهنگی و تجهیزات مورد نیاز هیات‌های مذهبی تهران برگزار می‌شود که امسال به گفته مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بودجه آن بالغ بر ۶ میلیارد تومان است.

اولین منتقد فعالیت‌های شهرداری در این نمایشگاه احمد حکیمی‌پور بود. رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان از اینکه در گزارش شهرداری اشاره‌ای به شورای اول نشده بود سخت دلگیر شد. به گفته او انگار که در شورای اول نه کاری صورت گرفته و نه موضوعی پیگیری شده است که این بی توجهی قابل قبول نیست.

او در ادامه انتقادهای خود از عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگی را به گوش معاون فرهنگی شهردار که در جلسه حضور داشت رساند.«نبود تعادل در بودجه ریزی، تخصیص منابع و نبود تناسب در سازمان مدیریتی» انتقادهایی بود که حکیمی‌پور به مدیریت فرهنگی شهرداری وارد می‌داند. به گفته او تخصیص منابع و اعتبارات به همه مناطق به صورت عادلانه و یکسان صورت نمی‌گیرد.

او از معاون شهردار تهران پرسید چه کاری را با چه هزینه‌ای و چه کیفیتی و کدام خروجی و نتیجه انجام می‌دهد؟ چرا که با رقم‌های اعلام شده در مورد اعتبارات« این خروجی‌ها قابل قبول نیست» و باید بسیار بیشتر باشد. عضو کمیسیون فرهنگی شورا می‌گوید «کنترل و مراقبت خوبی روی بسیاری از اقدامات فرهنگی صورت نمی‌گیرد» و مثال آن را از نمایشگاه عطر سیب عنوان می‌کند که « به برخی هیئت‌ها کمک‌های میلیونی قابل توجهی شده است» در صورتی که به برخی هیئت‌ها کمکی نشده است.

معاون فرهنگی شورا شاید انتظارش را نداشت که اینطور آماج انتقادهای همه فراکسیون‌های شورای شهر قرار بگیرد. مجتبی شاکری، عضو اصولگرای شورای شهر هم برنامه‌های شهرداری را «مناسبت محور» دانست و اضافه کرد در این نوع برنامه‌ها «هیچ حاصل قابل توجهی» برای شهر وجود ندارد.

محسن سرخو این‌بار از فراکسیون اصلاح‌طلبان فعالیت‌های فرهنگی شهرداری را نقد کرد. به گفته او حدود ۵۵ وزارتخانه، نهاد، مرکز و یا ارگان فرهنگی و اجتماعی متولی این اموراند که در این میان که هر کدام به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند. مجموعه‌های شهرداری تهران هم در ارتباط با سایر ارگان‌ها به همین شکل جزیره‌ای کار می‌کند.

او از شهرداری خواست پاسخ دهد که کدامیک از اقداماتش با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی حوزه فرهنگی صورت می‌گیرد و اگر این اتفاق نمی‌افتد دلیل آن چیست؟ سرخو می‌گوید اعتبارات شهرداری در حوزه‌های فرهنگی چند برابر ارگان‌های مسئول دیگر است اما« نتایجی که باید از این میزان اعتبار و فعالیت تامین شود مناسب نیست» و ما همچنان شاهد سقوط ارزش‌های فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی و انسانی هستیم.

عبدالحسین مختاباد هم از دیگر اعضای شورای شهر بود که به جمع منتقدان فعالیت‌های فرهنگی شهرداری پیوست. او مجموعه بزرگ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را که صفر تا ۱۰۰ آن با پول مردم اداره می‌شود یک «مجموعه‌ شلخته و ضعیف» توصیف کرد که هر روز وضعیت‌اش نامساعدتر می‌شود.

اصلاح‌طلبان شورا اصلا از فعالیت‌های فرهنگی شورا رضایت ندارند چون این‌بار غلامرضا انصاری بود که از این فعالیت‌ها ابراز نارضایتی کرد. به گفته هزینه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه اجتماعی« بازده لازم» را ندارد و این اقدامات در بسیاری موارد« بازدارنده و حتی ساختار شکن و تولید کننده آسیب»‌اند.

بعد از همه این انتقادها نوبت معاون فرهنگی شهردار تهران شد تا پاسخ آنها را بدهد. محمدهادی ایازی ادعا کرد شهرداری تهران در حال حاضر«بیشترین ارتباط را با هنرمندان» دارد اما این را هم ا ضافه کرد که نیازهای هنرمندان در حوزه‌های مختلف «آنقدر زیاد است» که شهرداری تهران نمی‌تواند آنها را پاسخ دهد.

او درباره این انتقاد که اعتبارات با اقدامات انجام‌شده تناسبی ندارد گفت این موضوع را قبول دارد که برخی اشکال‌ها ممکن است ایجاد شده باشد اما شهرداری «قطعا خروجی‌های متناسبی از برنامه‌ها داشته» و نتایج آن در شهر کاملا مشهود است. ایازی درباره نمایشگاه عطر سیب هم به تعداد ۲۰ هزار هیاتی که به شهرداری مراجعه کرده‌اند اشاره کرد و اضافه کرد بن کارت‌های حمایتی شهرداری به همه هیئت‌ها داده شده و قطعا اگر بی نظمی وجود داشته به حوزه مدیریتی شهرداری بر نمی‌گردد.

ایازی تقریبا همه انتقادها را رد کرد و شکایت کرد که نمی‌توان گزارش عملکرد شش ساله را در ۲۰ دقیقه ارائه کرد. او گفت کارهای فرهنگی شهرداری «مناسبت‌زده نیست» و اگر دولت مدیریت یکپارچه شهری را ایجاد کند شهرداری هم فعالیت‌های فرهنگی‌اش هماهنگ‌تر می‌شود. پاسخ‌های ایازی چندان اعضای شورای شهر را راضی نکرد. انتقاد به فعالیت‌های فرهنگی شورای شهر حالا با حضور اصلاح‌طلبان در شورا عمق بیشتری گرفته است هرچند به نظر می‌رسد اصولگراهای شورا هم از این وضع راضی نیستند. با این اوضاع معاونت فرهنگی شهرداری تهران روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.

برچسب‌ها : , ,