ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیرکل تدوین قوانین ومقررات شهرداری تهران

منشور حقوق شهروندی شهرداری در انتظار تصویب شورای شهر

شهروندان:
مدیرکل تدوین قوانین ومقررات شهرداری تهران تدوین منشور حقوق شهروندی را تکلیف برنامه راهبردی شهردای تهران دانست و گفت: منشور حقوق شهروندی پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی شورای شهر برای تصویب نهایی به صحن علنی ارسال خواهد شد.

حقوق شهروندینادر شکری مدیرکل تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران با اشاره به ضرروت تدوین این منشور عنوان کرد: زندگی اجتماعی در جامعه بشری مستلزم رابطه اجتماعی است که این روابط نیازمند نظم خاصی است و باید دارای ضمانت اجرایی عرفی و قانونی خاص خود باشد.

به گفته شکری بر همین اساس شهرداری تهران با توجه به تکلیف برنامه راهبردی خود در سال ۸۸ با هدف تنظیم روابط و همچنین حقوق و تکالیف متقابل شهروندان و دستگاه های اجرایی اقدام به تدوین منشور حقوق شهروندی کرده است.

شکری قانون مداری و التزام به نظم و آئین شهروندی، جامعه پذیری و نهادینه کردن فرهنگ شهروندی بر پایه آموزه های دینی ، مسئولیت پذیری و مشارکت معنادار مردم در فعالیت های شهری، تاکید بر وفاق اجتماعی وحدت و انسجام ملی، احترام متقابل در روابط و مناسبات اجتماعی ، به رسمیت شناختن حریم و حرمت شهروندان ، رعایت وجدان کاری و انضباط اجتماعی و پایبندی به تعهدات اخلاقی و رعایت حقوق فردی و اجتماعی در زندگی شهری را مهمترین محورهای این منشور دانست.

وی اظهار داشت: شهرداری پایتخت به عنوان مرجع مدیریت شهر بر خود تکلیف دانست تا با لحاظ محورهای بیان شده اقدام به تدوین حقوق شهروندی بعنوان یک سند فرادست بکند و پس از تصویب در شورا نیز کلیه قوانین و مقررات در آینده این منشور را سر لوحه کار خود قرار می دهند.

شکری افزود: در تدوین این منشور از رهنمودهای قرآن کریم، نهج البلاغه، فرمایشات امام(ره) ، مقام معظم رهبری، قانون اساسی کشور و همچنین منشورحقوق بشر سازمان ملل بهره گرفته شده است.

به گفته وی این منشور تکریم حقوق شهروندی در روابط اجتماعی و همچنین روابط بین هیات حاکمه و شهروندان را مد نظر قرار می دهد و با اجرایی شدن آن قطعا سلامت فردی و اجتماعی شهروندان را تنظیم خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دستگاه های نظارتی پس از تصویب و ابلاغ این منشور رفتارهای سازمانی و اقدامات مدیران و کارکنان خود را با آن تطابق خواهند داد و هرجا که ضعفی وجود داشته باشد قطعا این منشور شاخص هایی را تعیین کرده تا نسبت به رفع تعارض ها اقدام شود.

نادر شکری اظهار داشت: شورای شهر سوم طی مصوبه ای در اواخر سال ۹۱ نسبت به مسکوت ماندن تصویب این منشور اقدام کرد که پس از اتمام این مهلت در خردادماه ، منشور حقوق شهروندی شهرداری تهران به کمیسیون اجتماعی شورا ارجاع داده شده است تا پس از بررسی برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاید.

شهرنوشت