ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی، از وظایف شورای شهر است

شهروندان:
پرویز سروری رئیس تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت می گوید: هرچه شوراها کارآمدتر وفنی تر باشند پاسخگویی به مطالبات مردم و حوق شهروندی در آنها بیشتر جلوه خواهد کرد.

شورای شهرشورای شهر می تواند در تدوین و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به حقوق شهروندی در شهرداری ها و مسائل روزمره ای که همه آحاد جامعه با آن سرو کار دارند نقش آفرینی کند و از این حیث باید گفت اینکه چه کسانی در این شوراها حضور می یابند برای شهروندان بسیار حائز اهمیت است چون حضور نماینده هایی که مردم انتخاب می کنند ،می تواند برای احقاق حقوق حقه آنها بسیار سرنوشت ساز شود . پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در این خصوص با پرویز سروری رئیس تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت گفتگو کرده و نظر او را درباره ویژگی های شورای شهر آینده جویا شده است.

  • به نظر شما فنی و تخصصی کردن شوراها در پاسخگویی به مطالبات مردم و حفظ حقوق شهروندی تا چه حد می تواند موثر باشد؟

شورای شهر نزدیکترین مرجع تاثیرگذاری در احقاق حق مردم است . در حقیقت بهتر است شوراهای اسلامی را پارلمان های محلی ومنطقه ای نام برد که در دل روستاها، شهرها وکلان شهرها به عنوان فریاد رس مردم وپاسخگوی مطالبات آنها عمل می کنند. به همین دلیل تبلورحقوق شهروندی در تقویت این مراکز بسیار موثر مردمی و همگام و همراه با مردم شکل می گیرد. شوراهای اسلامی ومحصول آن که شهرداری ها هستند، بیشترین سطح تماس را با مردم دارند و به همین دلیل محل چالش جدی با تقاضاها و نیازهای مردمی هستند. طبیعی است که تبلور حقوق شهروندی در این جا به بالاترین وجه، ظهور وبروز می یابد. یعنی اگرافراد توانمند و کارآمد در این مجموعه ها قرار گیرند و قوانین را به درستی اجرا کنند، می توانند حقوق مردم را در مسیر خود قرارداده و جلوی تضییع حقوق مردم را بگیرند.همه حوزه ها در شوراها به نوعی به حقوق مردم مربوط می شود.

بدین معنی که شهروندان از تولد تا مرگ با شهرداری ها واین مرجع اجرایی ارتباط مستمر دارند؛ یعنی ز گهواره تا گور به نوعی ارتباطی بین مردم واین مجموعه ها وجود دارد. باید گفت سطح تقاضاها ونیازهای مردم و تامین این نیازها به شدت به نوع تعاملی که بین شهرداری و شورای شهراست، ارتباط دارد. از محیط زیست که به نوعی حیاط عمومی را دربر می گیرد تا بحث حمل ونقل، معضلات اجتماعی، زنان بدسرپرست وبی سرپرست، اعتیاد ، حاشیه نشین ها ،گورستان ها ، پارک ها و بسیاری موارد دیگر گرفته، همه به نوعی با حقوق مردم سر وکار دارد و مردم به نوعی نیازهای خود را متبلور در پاسخگو بودن این مجموعه می بینند. معتقدم هرچقدر شوراها کارآمد تر، فنی تر وتخصصی تر باشد ، پاسخگویی به مطالبات مردم و حفظ حقوق شهروندی در آنها بیشترجلوه خواهد کرد.

  • پس شما معتقدید شوراها باید کارآمدتر از آنچه که تاکنون بوده اند باشند، اولویت شما در کارآمدتر شدن شوراها چیست؟

اولویت کاری ما در کل کشورمتفاوت است، چون مشکلات مردم درشهرها و روستاها متفاوت است و ما باید درهر نقطه ای برنامه ریزی خاص آن نقطه را داشته باشیم . مشکلات شهروندان در کلان شهرها با شهرها و روستاها متفاوت است ومطالبات مردمی شکل دیگری به خود می گیرد. درکلان شهرها به ویژه در تهران بحث حمل ونقل، محیط زیست، بحث حاشیه نشینی، آب وفاضلاب که امروز می توان از آن به عنوان یک معضل نام برد، نیاز مردم به آب شرب ، تفرجگاه ها، ورزشگاه ها به ویژه ورزش بانوان و موارد دیگر. تمام مواردی که نام بردم جزء اولویت های کاری در شهر تهران است به علاوه اینکه ما شاهد یک سری مسائلی در تهران هستیم که باید برای آن فکر اساسی شود مانند متکدیان که البته اولویت کاری نیست اما به عنوان معضلات پس از اولویت ها باید به آن توجه کرد. مطالبات فرهنگی ومعضلات فرهنگی واجتماعی که در این زمینه وجود دارد. بحث زنان بدسرپرست وبی سرپرست و بحث اشتغال آنها که باید به صورت ضربتی برای آنها کاری صورت گیرد.به نظر من برای این موضوعات باید کارگروه هایی تشکیل شود تا مشکلات ومعضلات را رفع کنند.

  • برای حل معضلات ومشکلاتی که نام بردید آیا تنها اقدام شوراها کافی است، نیاز به همکاری دیگر مجموعه ها چقدر احساس می شود؟

قطعا درخصوص پاسخ به مطالبات مردم و حقوق شهروندی ، نیازمند به توسعه تعاملات این نهاد با نهادهای دیگر هستیم. پیش از این شاهد مشکلاتی که بین شهرداری و دولت ظهور و بروز کرد، بودیم و دیدیم چه آثار سویی ایجاد کرد وحقوق شهروندان تضییع شد وحداقل آن این بود که تبصره در ارائه خدمات بیشتر را گرفت. به عقیده من شوراها می توانند نقش موثری در افزایش تعاملات با دولت ،مجلس ومردم ایجاد کنند وتسریع در امور اجرایی ایجاد کنند وجلوی تضییع حقوق شهروندان را بگیرند.

  • شما گفتید هر شهری مشکلات مربوط به خود را دارد، پیش از این قرار بود انتخابات شورای شهر ری جدا از تهران برگزار شود و در این صورت یک شورا با ۱۳ نماینده تشکیل می شد، اما این موضوع منتفی شد. عمده مردم شهرری از این مسئله ناراضی هستند و معتقدند نمایندگانی که در سطح کلان در شورای شهر تهران انتخاب می شوند مشکلات آنها را به خوبی درک نکرده و پیگیر آنها نیستند. چه برنامه هایی در نظر گرفته اید، سهم مردم شهرری در لیست انتخاباتی که قرار است از سوی شما ارائه شود چقدر است؟

نکته مهمی را عنوان کردید. تلاش داریم در لیستی که در تهران بسته می شود سهم قابل ملاحظه ای را به نمایندگانی که به نوعی با شهرری ارتباط دارند و یا در آنجا مستقر هستند، بدهیم. امیدواریم که این نمایندگان به شکل فعالی به نمایندگی از کل نمایندگان شورای شهر تهران معضلات و مشکلات مردم محترم شهرری را پیگیری و حل نمایند.

  • مطلعید که در طرح مدیریت شهری اعلام شد که ظرف ۵ سال حضور زنان در عرصه مدیریت شهری باید به ۵۰ درصد افزایش یابد. برخی با این طرح مخالف وبرخی وموافقند، شما چه پیشنهادی در این رابطه دارید؟

من نگاه جنسیتی به این موضوع ندارم. ممکن است قابلیت ها وتوانایی هایی دربعضی از افراد وجود داشته باشد که این موضوع به جنسیت برنمی گردد. پس اکثر اعضای شورای شهرهم می توانند خانم باشند وهم از آقایان.اینکه نگاه جنسیتی داشته باشیم ،درهیچ جای دنیا مرسوم نیست. در کشورهای عقب افتاده ای چون افغانستان ، برای بانوان سهمیه می گذارند چون می خواهند القاء کنند که از نظر فرهنگی عقب افتاده است و مردم را مجبور به انتخاب می کنند. اما در کشورهای پیشرفته این طور نیست که نوان کنند در مجلس باید مثلا چند درصد بانوان باشند بلکه می گویند آقایان وبانوان هر کدام توانمندی دارند، بیایند ومردم هم به این توانمندی ها رای می دهند.

این مردم هستند که تشخیص می دهند چه ترکیبی از آقایان وبانوان به مجلس راه یابند . باید تاکید کنم که شاهد افزایش حضور بانوان در شورای شهر هستیم واین نشان می دهد که بانوان هم به اهمیت جایگاه پی برده اند.در این دوره ۱۶ درصد افزایش حضور بانوان را داریم و این حضور بسیار مثبت است و در این دوره افزایش حضور بانوان را نسبت به دوره های قبل داشته ایم. بنابراین تقسیم بندی با شان وشئون کشور پیشرفته وبافرهنگی مثل ایران مطابقت ندارد و می گوییم که مردم ایران خودشان تصمیم گیری می کنند وما نمی توانیم برای آنها خط کشی کنیم و تعیین کرسی نه برای بانوان ونه برای آقایان داریم. به عقیده من اگراعضای شورای شهر تماما هم ازبانوان باشند وبا توانمندی به این جایگاه رسیده باشند هیچ مانعی ندارد.

برچسب‌ها :