ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ایوبی:

نیاز امروز سینمای ایران گفت و گو به جای مجادله است

شهروندان:
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه در فجر امسال آشتی بین دولت و هنر را جشن می گیریم، گفت: نیاز امروز سینمای ایران گفت وگو به جای مجادله، با هدف از بین بردن کدورت هاست.

حجت الله ایوبیبه گزارش ایرنا، حجت الله ایوبی در مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر که شامگاه جمعه در برج میلاد تهران برگزار شد، افزود: نیاز امروز سینمای ایران یافتن نقطه های پیوند است؛ نقطه هایی که به هم می رسند و خط می شوند.

وی افزود: خطی که سقفش می تواند تا آسمان باشد؛ این خط قرمز نیست و به سمت خطوط قرمز واقعی و نه توهمی پیش برویم.

وی با اشاره به استقبال مردم از طرح سینما سلام توضیح داد: اتفاق بسیار زیبا در روز پنجشنبه رخ داد. دیروز، روز نمایش اقتدار سینما بود خانواده های ایرانی بصورت انبوه، پرشکوه و پرشمار آمدند که اعلام کنند که حاضرند با سینما آشتی کنند.

رییس سازمان سینمایی در ادامه از مدیران سینما که دشواری های موجود در اجرای طرح سلام سینما را پذیرفتند تشکر کرد.

ایوبی اظهار کرد: سلام می کنم به شما و به سینمای ایران. سینمایی به رنگ خدا و به طعم گیلاس. سینمایی که در این جهان پرآشوب بلمی بود به سوی ساحل . ضیافتی از جنس نور. سلامی می کنم به شما پیام آوران صلح و آرامش . سلامی به عزم و اراده شما. شما که می بخشید حتی اگر فراموش نکنید.

وی ادامه داد: سلام به قهرهایتان و کنایه هایتان و اعتراضات نجیبانه و نامه های سرگشاده به روزنامه ها، سایت های سینمایی ، خبرنگاران پرشور و سلام به سینمای پر افتخار ایران.

جشنواره فیلم فجر آشتی دولت و هنر است

ایوبی گفت: از اینکه در سال تحویل سینمای ایران دفتر تازه ای از فجری پر امید را با هم می گشاییم جا دارد که خوشحال باشیم و به خود ببالیم. خوشحالم از اینکه سینمای ایران به فردا می اندیشد و گذشته را آرام آرام به تاریخ می سپارد. چرا سینمای این روزگار را سینمای امید ننامیم؟

وی افزود: سینمای ایران را سینمای امید می نامم چون مدیران و سینماگران می کوشند همدیگر را بفهمند. چون بزرگان سینما آهنگ سینما کرده اند چون جوانان پر شور و اشتیاق می کوشند طرحی نو در افکنند.

ایوبی تصریح کرد: در فجر امسال آشتی بین دولت و هنر را جشن می گیریم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: من امیدوار هستم چراکه از سپیده تا پاسی از شب را به دیدارتان و به شنیدن می گذرانم ولی همچنان شرمنده درخواست های فراوان دیدارم. من امیدوار هستم چون شما می نویسید اعتراض می کنید و قهر می کنید و امضا می کنید گاهی هم تومار جمع می کنید. من امیدوار هستم زیرا اگر او را نبود با من میلی/ چرا ظرف مرا بشکست لیلی.

ایوبی یاداور شد: من امیدوار هستم پس رییس سازمان سینمایی هستم. ما روزگار سخت پرآشوب و طوفانی را پشت سر گذاشته ایم. چه زیبا گفت امام علی (ع) که طوفان برای نوازش سرشاخه ها نیست بلکه برای امتحان ریشه هاست.

وی ادامه داد: ما هنوز در آغاز راه هستیم، اما آغاز کردیم رفتن را، توشه راه برگرفتیم از دیدگاه های ارزشمندتان، آغاز کردیم رفتن را به پشتوانه لبخندهای رضایتتان و اعتماد متقابلی که دارد شکل می گیرد. میوه این اعتماد شیرین خواهد بود برای همه برای سینمای ایران برای نظام جمهوری اسلامی ایران.

گفت وگو نیاز سینما است

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: بر این باورم که نیاز امروز سینمای ایران گفت و گو است، گفت و گو به جای مجادله، گفت و گو برای همدیگر را فهمیدن. گفت و گو برای از بین بردن کدورت ها، گفت و گو برای یافتن نقطه های پیوند، نقطه هایی که به هم می رسند و می شنوند خط خط زیستن ما با هم.

ایوبی گفت: خط ما خط سینمای ملی ایران، خط سینمای امید بوده و خطی که متقاطع با خط اجتماعی و فرهنگی است. خطی که سقفش می تواند تا آسمان باشد. خطی که قرمز نیست و به سوی خطوط قرمز واقعی و نه توهمی میل نمی کند.

وی ادامه داد: بیایید با این نقطه ها خطی برای سینمای ایران رسم کنیم که نه او خواند و نه غیر. نه چپ خواند و نه راست آن خط سویم که ما باشیم؛ ما یعنی سینمای ایران. ما یک خطیم یک نگاهیم. ما خود سینمای ایرانیم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: گفت و گویی درونی بین خانواده بزرگ سینما و گفت و گویی بیرونی با همه آنها که در این سال ها به سینما به وسیله ما بد گمان شده اند نیاز امروز است.

دعوت ایوبی از برخی گروه ها برای جبران گذشته

ایوبی اظهار کرد: از کسانی که برای منافع آنی و گروهی خود عده ای را علیه سینما شوراندند، آنها که در مبارزات حرفه ای تیشه به ریشه اصل سینما زدند، آنها که سینمای نجیب و شریف ایران را به ناحق به وابستگی به بیگانه و به دشمنی با دین و به ستیز با آیین ها متهم کردند و از همه آنها می خواهم که بازگردند و گذشته را جبران کنند.

وی با یاداوری اینکه این گفت و گو نیازمند شجاعت است توضیح داد: شهامت عذرخواهی و شجاعت بخشش هر دو لازم است. به زودی حلقه های دیدارتان را با طیف های گوناگون تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور فراهم خواهم کرد. از شما می خواهم که مرا در این گفت و گوی سازنده یاری کنید.

برگشت بزرگان به سینما را جشن می گیریم

ایوبی گفت: اما سخن اصلی من با شما این است که آستین ها را بالا زنید، کار و کار و کاربیافرینیم. برگشت بزرگان به سینما را جشن می گیریم و ورود اندیشه های جوان و خلاق به این عرصه را گرامی می داریم. همه آنها که ماندند و دل و دماغ آفرینش را از دست داده بودند برخیزند و دست به کار شوند.

وی گفت: به آنها که کوچ کردند و رفتند و رفتند نه برای ماندن که برای برپای ماندن و برای بازگشت به آغوش میهن نیز توصیه هایی دارم. به عنوان کسی که سالیان سال همدل ایرانی در غربت بوده ام می گویم که هیچ ایرانی را توان زندگی بدور از خورشید رضوی نیست.

به گفته رییس سازمان سینمایی، ایرانی بدون دماوند و تخت جمشید و بدون امامزاده صالح و تجریش و بدون عاشورا و نوروز قابل تصور نیست از اینرو به همه کسانی که دور از وطن هستند می گویم اکنون که گل سعادتت پربار است/ دست تو زجام می چرا بیکار است.

ایوبی گفت: سخن رییس جمهوری ایران خواست مردم است. زندگی پر از امید و نشاط حق مردم است و سینما می تواند زندگی بیافریند. بازهم تکرار می کنم که سینمایی می تواند جهانی شود که از جایی نام و نشانی و شناسنامه ای آمده باشد. سینمای ایران باید ایرانی باشد و نمی تواند اسلامی نباشد.

وی تاکید کرد: آغاز جشنواره فجر را تبریک می گویم و از همه کسانی که در بیش از سی سال گذشته این چراغ را روشن نگاه داشته اند سپاسگزار هستم به ویژه از صمیم قلب تشکر می کنم از دبیر شایسته و پرتلاش این جشنواره که با شوری وصف ناپذیر و اراده ای قوی این آیین باشکوه را به خوبی سامان داد.

وی همچنین از اعضای هیات انتخاب، هیات داوران، کارکنان و دست اندرکاران جشنواره تقدیر کرد.

ایوبی یادآور شد: جشنواره تنها یک آیین است، هیچ نشانی و هیچ جایزه ای پاداش واقعی و جبران زحمات عاشقانه یک هنرمند نیست چه پاداشی برای کاری که کار دل است و کار پیشانی نیست.

مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر جمعه شب در تالار وحدت برگزار شد. این رویداد سینمایی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برپا است.