ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
يك جامعه شناس:

قبل از نگارش منشور حقوق شهروندی باید شرایط اجتماعی فراهم می‌شد

شهروندان:
استاد دانشگاه و جامعه شناس معتقد است، قبل از نگارش منشور حقوق شهروندی، ابتدا باید شرایط اجتماعی فراهم می شد.

سعید معیدفربه گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «سعید معیدفر» عصر دوشنبه در نشست منشور حقوق شهروندی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام این مطلب افزود: ابتدا باید شرایط اجتماعی فراهم می شد و سپس موضوع حقوق شهروندی در محافل مورد بحث قرار می گرفت تا اذهان مردم آماده و آنها به تدریج برای تقاضای حقوق شهروندی داوطلب می شدند.

وی با اشاره به دو تجربه مشروطیت و انقلاب اسلامی و شرایط اجتماعی بعد از آن افزود: پس از عبور از دوران خفقان قبل از انقلاب اسلامی، با نوشتن سریع قانون خواستیم از این شرایط بیرون بیاییم در حالی که فرآیندهای اجتماعی مرتبط با قانونی که نوشتیم، آماده نبود.

معیدفر ادامه داد: این اتفاق اکنون دوباره در حال روی دادن است و پس از هشت سال که همه آزادی ها بسته شد، دولت جدید با یک تغییر جزیی مستقل از جریان اجتماعی منشور حقوق شهروندی را نوشت.

این جامعه شناس با ابراز تعجب از اظهارنظر رییس جمهور مبنی بر ساکت بودن دانشگاه ها گفت: جالب اینجاست زمانی که دانشگاه در سکوت بود، منشور نوشته شد و باید از اساتید و نخبگان نظرخواهی می شد.

معیدفر افزود: قبل از نگارش منشور باید با نخبگان جامعه، متخصصان، اساتید دانشگاه، حقوقدانان و صاحبنظران بحث و تبادل نظر می شد و سپس منشور حقوق شهروندی نوشته شود.

وی ادامه داد: پس از نگارش منشور اتفاق خاصی روی اصل موضوع نمی افتد، شاید تنها چند کلمه از آن تغییر پیدا کند.

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: زمانی داریم منشور حقوق شهروندی را می نویسیم که از دوره «دولت – ملت» ها عبور کردیم و به دوره جهانی شدن رسیده ایم و در مرحله گذار قرار داریم و این منشور سالیان پیش باید نگاشته می شد.

وی افزود: ضمن اینکه حقوق بشر هم وجود دارد که حقوقی برای بشریت در سیطره جهانی در نظر گرفته است، پس اصول کلی وجود دارد و اکنون در هر شهر متناسب با ویژگی های و مسایل خاص آنها باید قانون هایی نوشته شود.

معیدفر در تعریف حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی یعنی ارزش زدایی از هرگونه تعلق دیگر غیر از آنکه شما شهروند یک کشور هستید.

وی افزود: شهروند بودن یعنی هر نوع ارزش دیگر از حیث قومیت، مذهب، فرهنگ، قدرت، جنسیت و غیره سلب می شود و شما فقط به عنوان یک شهروند تلقی می شوید.

این جامعه شناس ادامه داد: در همین منشور در عین حالیکه این حقوق را برای همه افراد صرف نظر از جنسیت و غیره، ساری و جاری می داند، اما حقوق شهروندی را به صورت زنان، اقوام، کودکان، کهنسالان و غیره تفکیک کرده و خود منشور در درون خود نقض غرض کرده است.

معیدفر گفت: این منشور می توانست پیشرفته تر از قانون باشد و براساس قوانین روز نگاشته شود اما در حقیقت چنین نیست.