ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی:

نقش موثر تعاونی‌ها در کاهش فقر

شهروندان:
وزیر تعاون، کار ور رفاه اجتماعی گفت: سهم تعاون در اقتصاد کشور ناچیز است اما مهمتر از کم بودن آن باید به موضوع نقش نهضت اجتماعی آنها توجه شود زیرا تعاونی ها می توانند فقر را در جامعه کاهش دهند.

دکتر علی ربیعیبه گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی در همایش تعاونگران در محل سازمان بهزیستی، افزود: تعاونی ها قدمتی ۱۶۰ ساله دارد.

وی با اشاره به اینکه همواره انسان محور توسعه محسوب می شود، اظهار داشت: جامعه هر چقدر که رشد کند به فعالیت تعاونی ها بیشتر نیاز دارد.

وی گفت: امروز ۸۰۰ میلیون نفر در قالب تعاونی ها در جهان فعالیت می کنند ضمن آنکه کشورهای اروپایی همواره از طریق فعالیت های تعاونی بخشی از اقتصاد خود را مدیریت می کنند.

وی با بیان آنکه هم اکنون سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور سه تا پنج درصد است، تاکید کرد: باید با تجدیدنظر در برنامه های عملی تعاونی های سنتی، سهم این بخش را در اقتصاد کشور ارتقا دهیم.

وی افزود: تعاون به تعاونگران تعلق دارد و پاتوق افراد سیاسی نیست، افرادی که به شکل سیاسی می خواستند وارد این مجموعه شوند طعم تلخ آن را هم تجربه کرده اند.

وی معتقد است: هر کاری که در کشور انجام می شود باید نفع آحاد جامعه را در نظر داشته باشد و در صورتی که فقط به عده ای خاص توجه کند، کاری بیهوده انجام شده است.

ربیعی با بیان آنکه تعاونی ها می توانند در کاهش فقر موثر باشند، افزود: تجربه تعاونی ها در ایران نشان می دهد که این بخش در دوران جنگ نقش بسیاری موثری در اقتصاد داشته است به طوری که آنها ساماندهی توزیع مواد مصرفی را عهده دار بوده اند.

وزیر کار با اشاره به توزیع سبد کالا توسط تعاونی های توزیعی، گفت: پیش از آنکه رئیس جمهور از مردم ایران به دلیل کاستی های موجود در سیستم توزیع سبد کالایی عذرخواهی کند، من باید این کار را می کردم. خوشبختانه در همان دو سه روز نخست تعاونی ها مسئولیت توزیع سبد را برعهده گرفتند که خوشبختانه بدون هیچ مشکلی این موضوع حل شد.

به گفته ربیعی، تعاونی ها باید به سمت نوآوری گام بردارند و زنجیره های یکدیگر را تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: تعاونی ها باید کارآمد شوند و در صورتی که بین دولت و تعاونی ها ناکارآمدی باشد، رفع شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به یارانه های نقدی گفت: از مردم کشور درخواست می کنم برای یاری رساندن به دولت تدبیر و امید که با خردمندی و هشیاری رای مردم انتخاب شد بار دیگر دولت را یاری کنند و از دریافت یارانه های نقدی صرف نظر کنند.

ربیعی گفت: با صرف نظر کردن خانوارهایی که به لحاظ توانایی مالی می توانند از این پول صرف نظر کنند دولت می تواند هزینه یاد شده را صرف بهداشت مردم، اشتغال جوانان و همچنین حمایت از خانوارهای نیازمند کند.

برچسب‌ها : , ,