ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معاون محیط زیست: وضع زیست محیطی بیشتر نقاط ایران نامطلوب است

شهروندان:
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در هیچ جای کشور از نظر زیست محیطی وضع مطلوب وجود ندارد.

احمدعلی کیخابه گزارش ایرنا، احمدعلی کیخا روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ایران در مدیریت اکوسیستم های آبی میان ۱۳۲ کشور جهان رتبه ۱۳۰ را دارد، افزود: در هشت سال گذشته ۶۰ پله در شاخص های زیست محیطی تنزل داشتیم.

وی با بیان اینکه در کل نیز در زمینه محیط زیست از رتبه ۵۷ جهانی به ۱۱۴ تنزل پیدا کرده ایم، افزود: این گزارشهای بیرونی و بین المللی است و آمار های داخلی و مشاهدات عینی نیز این مطلب را گوشزد می کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه بحران دریاچه ارومیه را با گوشت و پوست خود لمس می کنیم، اظهار کرد: آیا ارزش افزوده بخش کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه که در سال کمتر از یک میلیارد دلار است ارزش این را داشت که این دریاچه را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه باید از خود بپرسیم توسعه اصفهان ارزش از دست دادن زاینده رود را داشت، تصریح کرد: باید در برنامه ریزی، تصمیم گیری و شیوه عمل خود در بخش محیط زیست تغییر ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: ما در این بخش دیگر به سمت بحران نمی رویم بلکه در بحران هستیم و باید این بحران ها درست مدیریت شود.

کیخا با بیان اینکه ۷۵ درصد از منابع آب را صرف مصارف خودمان می کنیم، افزود: فقط ۲۵ درصد آب برای طبیعت باقی ماند پس بدیهی است که هامون، زاینده رود، کارون و ارومیه را از دست بدهیم.

وی گفت: اکنون۲۸۰ دریاچه زیر زمینی کشور از دریاچه ارومیه و زاینده رود شرایط بدتری دارند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: اگر که بخواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید حفظ محیط زیست جزء ترجیحات زندگی مردم شود و همه مردم این مهم را وظیفه خود بدانند.

وی با اشاره به اصل ۱۵۰ قانون اساسی در رابطه با حفظ محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است.

کیخا با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر حفظ محیط زیست در پیام نوروزی و وعده استانداران در این باره گفت: باید بپذیریم شرایط آب و هوایی تغییر کرده است و برای ادامه حیات باید رفتار خود را اصلاح کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: اگر می خواهیم اصفهان حفظ شود باید جراحی بزرگی در توسعه اقتصادی اصفهان ایجاد شود.

در آیین مزبور حمید ظهرابی به عنوان مدیر کل جدید حفاظت از محیط زیست استان اصفهان معرفی و از خدمات کیومرث کلانتری مدیر کل سابق قدردانی شد.

استان اصفهان با مساحت ۱۰۷۰۴۵ کیلومتر مربع بین ۳۰ درجه و ۴۲ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۸ دقیقه تا ۵۵ درجه و ۳۲ دقیقه طول شرقی در بخش مرکزی ایران قرار دارد.

آب و هوای استان از نوع بیابانی است و وجود رشته کوههای زاگرس در قسمت غرب آن مانع نفوذ رطوبت به نواحی مرکزی و شرق استان می شود، از طرفی وجود نواحی پست و کویری شرق استان هوای بخش وسیعی از آن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مناطق شکار ممنوع عباس آباد و کهیاز، منطقه حفاظت شده کرکس و دالانکوه، پارک ملی کلاه قاضی و مناطق شکار ممنوع حنا، قمصر، چشمه ناز ونک، کوه بزرگی، ستبله و کلاته و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از جمله مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست استان اصفهان است.