ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد:

پلمب شدن انجمن صنفی روزنامه نگاران مربوط به ما نیست

شهروندان:
معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است حمایت از نهادهای صنفی روزنامه نگاری که فعالیت شان متوقف شده به این وزارت ارتباطی ندارد.

محمدجواد محمدزادهمحمدجواد محمدزاده درباره علت عدم حمایت وزارت ارشاد در مقابل پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران به اعتماد گفت: این انجمن را وزارت ارشاد منحل یا پملب نکرده و با حکم وزارت کار و سایر نهادهای قضایی این اتفاق افتاده است. علت پلمب شدن نیز مربوط به وزارت ارشاد نیست. این انجمن تشکلی بوده و شکایت هایی بین افراد درون این انجمن مطرح شده و خیلی به ما مربوط نمی شود و از حوزه اختیار ما بیرون است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که محمدزاده در نشست خبری تشکیل موزه مطبوعات ایران، در توضیحات مبسوطی اعلام کرد وزارت ارشاد در سال های اخیر تلاش داشته از رسانه ها حمایت کند. با این وجود محمدزاده معتقد است وقتی یک نهاد قضایی یا وزارت دیگری، مانند وزارت کار اقدام به تعطیلی و بستن دفتر یک انجمن صنفی مربوط به رسانه ها می کند، وزارت ارشاد وظیفه یی برای حمایت از این نهاد صنفی تعطیل شده ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد حمایت وزارت ارشاد از این نهاد صنفی تعطیل شده، نبوده ایم، گفت: «وقتی چیزی وجود داشته باشد ما می توانیم حمایت کنیم. اگر چیزی وجود ندارد، ما از چه حمایت کنیم؟ ما حمایت خود را در همه تشکل ها موکول کرده ایم به دادن برنامه. مثلابرای حمایت از انجمن صنفی مدیران مطبوعات، به آنها گفتیم برنامه ارائه کنند. ولی درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران چون پلمب دفتر این انجمن، خارج از اراده وزارت ارشاد بوده، ما کاری نمی توانیم کنیم. امیدواریم اشخاصی که عضو این تشکل هستند و در چارچوب قوانین کشور فعالیت می کنند دنباله کار را بگیرند و پیگیری کنند تا مشکل برطرف شود.»

محمدزاده همچنین به عنوان بخشی از گزارش کار خود و همکارانش از «نهادسازی» معاونت مطبوعاتی در زمان حضور او در این معاونت خبر داد و گفت: «در طول مدت حضورم بارها گفته ام اگر تشکل صنفی و حرفه یی وجود ندارد، باید راه اندازی شود. اگر تشکلی وجود دارد که ضعیف است باید تقویت شود. رسانه ها در کشور نیازمند به انواع تشکل ها هستند. لذا معتقد نیستم یک تشکل وجود داشته باشد، بلکه باید تشکل ها و اصناف متعدد باشند و اشخاص با میل و رغبت خود بروند در این نهادها عضو شوند.»

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین گزارشی از روند ارائه امتیاز و پروانه نشر مطبوعات در دوره تصدی خود ارائه کرد و گفت: «در بخش استان ها، تمام تقاضاهای نشر را یک بار بررسی کردیم و همه استان ها، به جز یک استان، دارای روزنامه محلی شده اند. همچنین بیش از چهار هزار و ۷۰۰ پرونده درخواست انتشار مطبوعات را در هیات نظارت بر مطبوعات بررسی و تعیین تکلیف کرده ایم.»معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش، به رابطه بین دنیای سیاست و رسانه در طی نزدیک به ۳۰ ماه حضورش در این پست، پرداخت.

او گفت: «از دی ماه ۸۹ تاکنون سعی کرده ایم تقصیر حرف دیگران، به گردن هیچ رسانه یی نیفتد. به رسانه ها توصیه کردیم تهذیب اخلاق را رعایت کنند و در انتخابات اخیر نیز شاهد بودیم جزو معدود دفعاتی بود که در آستانه انتخابات، نشریه یی توقیف نشد و برخورد تندی شکل نگرفت لذا رسانه ها توانستند، حضور بسیار موثری در انتخابات سال ۹۲ داشته باشند.»

محمدجوادمحمدزاده در توضیح تنظیم رابطه بین سیاسیون و اهالی رسانه در سال های اخیر گفت: «سعی کردیم گناه هیچ ارگان دیگر و چهره سیاسی ای را بر عهده مطبوعات نگذاریم. اگر کسی در رقابت های سیاسی، حرفی می زد مسوول این سخن، خود او است. فقط توصیه کردیم به رسانه ها که اخلاق را رعایت کنند. چون نیاز داریم همان طور که به حقوق مطبوعات توجه می کنیم به حدود نیز توجه داشته باشیم. اگر بیش از حد بر حدود مطبوعات پافشاری کنیم روند به خفقان و استبداد منتهی می شود و مطبوعات فقط بر حدود تاکید می کنند. اگر بیش از حد به حقوق پافشاری کنیم ممکن است به نابسامانی منتهی شود. چاره در این است که در یک فرآیند تعاملی بین رسانه ها و اصحاب مطبوعات، در حد وسط بین رعایت «حدود» و «حقوق» حرکت کنیم. این تکلیف کار ما از ابتدا بود. او همچنین تاکید کرد برخی از اشخاص از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می خواستند تا پروانه نشریه کمتری به مردم داده شود. ولی او مخالف این نظر بوده است و همیشه استدلال می کرده: «معتقدم اگر کسی نتوانست رسانه خودش را اداره کند، به خودش مربوط است. به صرف احتمال اینکه کسی نمی تواند رسانه مورد درخواستش را اداره کند نمی توانیم مردم را از حق شان محروم کنیم و مجوز ندهیم.»