ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورا:

بی‌تدبیری و بی‌همتی دلیل اصلی آلودگی هوا است

شهروندان:
مرگ و گرفتارشدن به بیماری‌های خطرناک تبدیل به قسمتی از زندگی شهرنشین‌های ایران شده است. آلودگی هوا یکی از موضوع‌هایی است که بیشترین میزان نشست و جلسه و همایش و کارگروه را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمد حقانی این مشکل یک راه‌حل بسیار روشن و آشکار دارد که در تمام دنیا تجربه شده است: گسترش حمل و نقل عمومی. اما چرا هنوز تهران و شهرهای بزرگ ایران از این مشکل رنج می‌برند؟ نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران پاسخ می‌دهد به علت «بی‌تدبیری و بی‌همتی».

هر سال تعداد روزهایی که مردم تهران و شهرهای بزرگ ایران هوای سالم تنفس می‌کنند کمتر می‌شود. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دیگر تبدیل به یک بحران شده است. کشته‌شدن ۴ هزار نفر در سال فقط در تهران از جدی بودن مشکل حکایت دارد. در این میان نه دولت به صورت جدی خودروسازان را ملزم به ساخت خودروهای با کیفیت می‌کند و نه شهرداری به اندازه کافی مترو می‌سازد.

محمد حقانی در گفتگو با CHN معتقد است اگر قانون کاهش آلودگی هوا که ۱۰ سال از تصویب آن می‌گذرد اجرا می‌شد امروز آلودگی هوای در این وضعیت قرار نداشت. او محور اجرای این قانون را دولت می‌داند و می‌گوید دولت نباید فرش قرمز زیرپای خودروسازان بیاندازد که هر «زباله‌ای را به اسم خودرو» به مصرف‌کننده ارائه کنند.

نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است دولت با کیفیت سوخت را هم افزایش دهد. در کنار دولت شهرداری هم وظایفی دارد. توسعه وسائل حمل و نقل عمومی جزو وظایف شهرداری است که باید توجه بیشتری به آن شود.

حقانی می‌گوید وضعیت به جایی رسیده که شورای شهر «دیگر نمی‌تواند پاسخگوی شهروندان» باشد. به عقیده او نمی‌شود فقط جلسه برگزار کرد و در نهایت کاری نکرد. جلسه لازم است اما فقط با جلسه مشکلات حل نمی‌شود. در این‌باره قانون وجود دارد و باید این قانون اجرا شود.این عضو شورای شهر از مسئولان می‌پرسد در ۸ سال گذشته کمیته ملی کاهش آلودگی هوا چندبار تشکیل شده و چه کردند و چه اقدامات اجرایی انجام داده‌اند؟

بسیاری از کشورهای دنیا با استفاده از روش گسترش حمل و نقل عمومی مشکل آلودگی هوا را حل کرده‌اند. حقانی شهرهای مکزیکوسیتی و توکیو را مثال می‌زند که بسیار از تهران آلود‌ه‌تر بودند اما مسائل‌اشان را به همین روش‌ها حل کردند. به عقیده او مسئولان باید مردم را درباره استفاده کم‌تر از خودرو شخصی حساس کنند اما ابتدا باید بستری را آماده کنند که مردم بتوانند از خودرو شخصی کمتر استفاده کنند.

ساخت بزرگراه‌های پرهزینه در حالیکه مترو با مشکلات جدی در زمینه تامین اعتبار مواجه است انتقادهای بسیاری به شهرداری وارد کرده است. این عضو شورای شهر تهران هم معتقد است در حال حاضر باید « تمرکز بودجه شهرداری روی ساخت مترو» باشد. حقانی از اساس ساخت اتوبان در شهر را زیر سوال می‌برد و می‌گوید اتوبان‌سازی در دنیا دیگر مرسوم نیست، ۲ طبقه‌اش که دیگر بدتر. الان در شهرهای مدرن رینگی دور شهر ساخته می‌شود که دسترسی به مناطق مختلف داخل و خارج شهر ایجاد شود و رفت و آمد اصلی توسط مترو انجام می‌شود.

با وجود راه‌حل روشنی مانند توسعه مترو برای کاهش آلودگی هوا چرا شهرداری و دولت همچنان راه‌های دیگری را پیگری می‌کنند؟ پاسخ این پرسش از منظر نایب رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر درعلاقه شهرداری به انجام کارهای تبلیغاتی است. به گفته او مترو زیرزمین است و «کمتر کسی درباره آن به‌به و چه‌چه می‌کند» و شهرداری حاضر نیست پول را زیرزمین مصرف کند در حالیکه تنها راه کاهش آلودگی هوا در تهران ساخت مترو است.

حقانی اما توصیه دیگری برای شهرداری دارد. او می‌گوید مترو اگر درست از طرف مسئولان دیده شود ابعاد تبلیغاتی گسترده‌تری دارد و اگر یک شهردار بتواند مردم را از این وضعیت نجات دهد بزرگترین تبلیغ برای او است.

شورای شهر چهارم اصرار دارد که ساخت پروژه‌های نمایشی برای شهر کافی است. این عضو شورا تاکید می‌کند که رویکرد شورای چهارم در تمام مسائل زیست‌محیطی است. اما آیا شهرداری هم این عزم را دارد؟ حقانی می‌گوید در بودجه‌های شهرداری توجه به محیط زیست در درجه اول اهمیت خواهد بود و بقیه اعضای شورا هم با این رویه موافق‌اند.