ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تعطیلی مدارس یا جان کودکان، کدام مهم‌تر است؟

شهروندان:
عضو فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت : نمی توان هر روز مدارس کلان شهر ها را به علت آلودگی هوا تعطیل کرد ولی باید توجه داشت که نجات جان کودکان مهم تر از تعطیلی مدارس است.

کودکاندکتر رسول خضری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه سلامت گروه اجتماعی ایرنا افزود : به تعطیلی کشاندن مدارس به علت آلودگی هوا در کلان شهر ها صدمات جدی علمی به کشور وارد می کند اما در شرایط حاضر جان بچه ها مهم تر است و باید آنها را در مقابل آلودگی هوا محافظت کنیم.

تاثیر منفی آلودگی هوا بر روی هوش و اعصاب کودکان

وی گفت: هر چند والدین برخی کودکان ممکن است ادعا کننند که کودکان باهوشی هم دارند اما این مساله شاید در کوتاه مدت وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: کودکان باهوش در آلودگی هوا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و اتفاقا آلودگی هوا بر روی هوش و اعصاب کودکان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دکتر خضری گفت: آلودگی هوا نه تنها بر میزان هوش کودکان بلکه بر روی بروز بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های قلبی نیز تاثیرگذار است و احتمال ابتلا به این بیماری ها را بیشتر می کند.

به گفته دکتر خضری بروز آسم و آلرژی در بچه ها بر اثر آلودگی هوا در کلان شهر هایی مثل تهران پیامدهای آینده نه چندان دور کشور است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: خانواده ها باید این موضوع را نیز در نظر بگیرند که در زمان تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، از ورزش کردن و تحرکات فیزیکی زیاد بچه ها در منزل جلوگیری کنند.

وی علت این امر را چنین توضیح داد: تحرک فیزیکی در منزل باعث می شود تا اکسیژن بیشتری در منزل مصرف شود و متعاقب آن دی اکسید کربن در هوای منزل بیشتر شده و این موضوع برای سلامتی افراد به ویژه کودکان تاثیر خطرناک است.

وی در خصوص طبقه بندی وضعیت هوا گفت : وضعیت هوا را می توان به خوب ، عادی ، غیر بهداشتی برای افراد حساس ، غیر بهداشتی برای همه و در نهایت خطرناک و اضطرار طبقه بندی کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود : کودکان در سن دبستان و پیش دبستانی، پیرها ، کسانی که بیماری های زمینه ای دارند و آنهایی که آلرژی یا حساسیت دارند از جمله افراد حساس هستند که نباید در معرض هوای آلوده قرار گیرند.

دکتر «کاظم ندافی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز شرایط هوای تهران را در وضعیت ناسالم اعلام کرد.

وی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت هشت روز یکشنبه دریافت شده، شاخص کیفیت هوا ۱۶۱ و آلاینده اصلی ذرات معلق (PM2.5) به ثبت رسیده است.

بر همین اساس دکتر ندافی تاکید کرد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شرایط ناسالم امروز هوای تهران همچنین افراد دیگر باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

وی افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی احتمالا در ساعات آینده نیز کیفیت هوا در همین شرایط باقی خواهد ماند.