ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیرکل پژوهش سازمان محیط زیست خبر داد:

ریزگردها و تالاب‌ها اولویت سازمان محیط زیست

شهروندان:
مدیرکل پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 77 طرح ملی و 317 طرح استانی با موضوع حفظ محیط زیست ساماندهی شده که اجرای طرح های پژوهشی با موضوع ریزگردها و حفظ تالاب ها در اولویت این سازمان است .

ریزگردعلیرضا مرشدی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تاکنون ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده است. این طرح ها با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست اجرا خواهند شد.

وی اظهار داشت: اکنون اجرای طرح های ملی در فاز صفر قرار دارد یعنی مطالعات اولیه در مورد آنها توسط محققان انجام شده است و پیش نویس اجرای آنها تهیه شده اما هنوز برای اجرای آنها قراردادی امضا نشده است.

مرشدی تاکید کرد: وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این طرح ها حمایت مالی می کنند زیرا سازمان محیط زیست به تنهایی توان پرداخت بودجه لازم برای اجرای آنها را ندارد. برای این منظور بین سازمان محیط زیست و وزارت علوم تفاهم نامه کتبی امضا شده اما با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور شفاهی به تفاهم رسیده ایم.

وی گفت:علاوه براین ۵ طرح کلان زیست محیطی با همکاری شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف ) نیز در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد. این طرح ها جزو اولویت های سازمان محیط زیست است و اجرای آنها به تصویب شورای عتف رسیده است.

مدیر کل پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این ۵ طرح در نظر گرفته شده است و این اعتبار از سوی شورای عتف تامین می شود.

مرشدی گفت:ˈمدیریت ذخایر ژنتیکی ، ˈحوضه های آبخیزˈ ، ˈ خشکی – خشکسالی و تغییر اقلیم ˈ ، ˈ استفاده از آب های شور در کشاورزی ˈ و ˈ مدیریت پساب ˈ طرح های مصوب شورای عتف است که توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجراست.

وی تاکید کرد: اگر این طرح های زیست محیطی و مرتبط با منابع طبیعی به صورت منسجم و مداوم اجرا نشوند نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد زیرا طبیعت همواره در حال تغییر است از این رو باید نتایج و اطلاعات طرح ها در یک جا جمع آوری شوند تا برنامه ریزی اصولی و تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود.

به گفته وی برای اجرای طرح های مصوب زیست محیطی بیش از ۱۴۰ دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مشارکت می کنند و سازمان محیط زیست نیز باید با آنها همکاری لازم را داشته باشد. سازمان محیط زیست آماده هر گونه همکاری با این مراکز علمی و تحقیقاتی است .