ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
همه چیز درباره بابک زنجانی

وقتی میلیاردر ایرانی رکورد جدید می‌زند

شهروندان:
بابک زنجانی میلیاردر ایرانی که چند روز پیش به گفته دادستان کل کشور به اتهام مسائل مالی بازداشت شد، پرونده ای چندین برابر قطورتر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دارد که اهتمام ویژه و همه جانبه دستگاه قضا برای رسیدگی به این پرونده را می طلبد.

 بابک زنجانیبابک زنجانی تاجر ایرانی بدهکار به وزارت نفت چند روز است که میهمان زندان اوین بوده و خبر بازداشت و زندان او بازتاب گسترده ای نه تنها در داخل کشور بلکه حتی در خارج از کشور داشته است.

در همین حال در بین مردم خبر دستگیری بابک زنجانی از سوی دستگاه قضا گام مثبتی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اعتراف ضراب: زنجانی رییس من است

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه «تی.آر.تی» اعلام کرد : رضا ضراب به این موضوع که بابک زنجانی رییس او بوده است، اعتراف کرده است.

این شبکه با اشاره به ثروت بسیار زیاد ضراب، این سوال را مطرح کرد که «که یک جوان چگونه توانسته است چنین ثروت هنگفتی را جمع آوری کند.»

شبکه مزبور افزود: ضراب در مدت کوتاهی از طریق نقل و انتقال پول از طریق ترکیه به ثروت کلانی دست یافته است. وی که به عنوان مرد خبرساز سال ۲۰۱۳ ترکیه شناخته شده به همکاری با بابک زنجانی که اکنون در زندان اوین در ایران به سر می برد و همچنین یک زن ایرانی به نام «ک ج» متهم شده است.

به نوشته تی.آر.تی، ضراب به همکاری با بابک زنجانی اعتراف کرده است، گرچه هنوز اظهار نظر رسمی در این باره وجود ندارد، اما گفته می شود این دو نفر حداقل در یک مورد و آن هم اعزام هواپیمای حامل شمش طلا از فرودگاه استانبول به دبی با یکدیگر همکاری داشته اند.

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه خاطر نشان کرد : اکنون این سوال مطرح است که در صورت ثابت شدن اتهامات وی، چه بر سر ثروت افسانه ای ضراب در ترکیه خواهد آمد.

گفته می شود از طلاهای بلوکه شده توسط پلیس در استانبول ۱٫۲ تن طلا متعلق به زنجانی است.

زنجانی و به پایین کشیده شدنش از هواپیما

با آنکه زنجانی طبق ادعای سایت خبری «اعتدال» ممنوع الخروج هم بوده اما وقتی خاطره اش از فرار از مرز را مرور کنیم، خواهیم دید نگرانی قوه قضاییه بیراه نبوده است.

اعتدال در خبر خود درباره ممنوع الخروجی زنجانی آورده است : « دستگاه قضایی پس از روشنگری رسانه ها درباره پرونده بابک زنجانی از مسیرهایی دیگر به تحقیق درباره او پرداخت و در اواخر فروردین سال جاری، یعنی حدود دو ماه قبل از انتخابات زنجانی ممنوع الخروج شد.

حتی شنیده شده بر اثر این اقدام، بابک زنجانی که قصد خروج از کشور را داشت در اوایل اردیبهشت ماه امسال از هواپیما پایین کشیده شد و به او اجازه خروج ندادند.

ˈب.زˈ کی برسر زبان ها افتاد؟

نام بابک زنجانی از پس چالش محمود احمدی نژاد رییس دولت پیشین و مجلس اصولگرا بر سر «سعید مرتضوی» رسانه ای شد. احمدی نژاد که اصرار داشت مرتضوی را حتی به قیمت برکناری وزیرش هم شده نگه دارد، بعد از مواجه شدن با مخالفت نمایندگان مجلس و بیخ پیدا کردن کار، مجلس را به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی تهدید کرد و همراه با اکران فیلم برای اولین بار از آقای ˈب.زˈ نام برد.

اما این پایان نمایش برای «ب. ز» نبود، اگر زمانی تعداد صفرهای مقابل عدد ۳ در اختلاس سه هزار میلیاردی خاوری – رییس سابق بانک ملی – بسیاری را به خود مشغول کرده و عنوان بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران را به خود اختصاص داده بود، اما طولی نکشید که وی با ۹ هزار میلیارد تومان بدهی جای خود را به میلیاردر ایرانی داد.

بدهی ۸ تریلیون و ۵۰۷ میلیارد تومانی دلیل بازداشت زنجانی

محسنی اژه ای به خبرگزاری ها دلیل بازداشت بابک زنجانی را مسائل مالی عنوان کرد و گفت که بابک زنجانی به خاطر خارج نشدن از کشور بازداشت شده است.

مصطفی افضلی فر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم دلیل اصلی بازداشت بابک زنجانی را بدهی نفتی او اعلام کرده و گفت: تا آنجایی که به ما اطلاع داده شده، دلیل بازداشت بابک زنجانی بدهی نفتی او است و حالا اعلام هم شده که اگر این بدهی را پرداخت کند، آزاد خواهد شد.

پیش تر بیژن زنگنه وزیر نفت، بدهی زنجانی را دو میلیارد و ۶۰ میلیون یورو اعلام کرده بود که این رقم معادل هشت تریلیون و۵۰۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

زنجانی تا اتمام تحقیقات در اوین می ماند

یک «مقام آگاه» هم چهارشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا از آغاز تحقیقات قضایی از بابک زنجانی خبر داد و گفت: ˈحداقل تا زمانی که تحقیقات بازپرس پرونده از او تکمیل نشود، او نمی تواند آزاد شود.

وی افزود: پس از تکمیل تحقیقات نیز، بازپرس پرونده درباره آزادی یا عدم آزادی زنجانی با صدور قرار وثیقه تصمیم می گیرد.»

این مقام آگاه گفته بود «در اوین، شعبه دادسرا وجود دارد و تحقیقات در همان شعبه می تواند انجام شود و نیازی به حضور وی در دادسرای تهران نیست.»

بنابراین گزارش، پرونده بابک زنجانی به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت، همان شعبه ای که پرونده سعید مرتضوی قرار دارد، ارجاع شده است.

تکذیب ادعای زنجانی از سوی تاجیکستان

در همین حال به دنبال ادعای زنجانی مبنی بر پرداخت بدهی نفتی ایران ، سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان در گفت وگو با پایگاه محلی «REERL» ، ادعای زنجانی در این خصوص را از طریق بانک مرکزی تاجیکستان رد کرده است.

سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان افزود: سندی که از سوی بابک زنجانی به پارلمان ایران ارایه شده و سعی دارد چنین ارتباطی را نشان دهد ، جعلی است.

هفته گذشته سندی منتشر شد که نشان می داد بابک زنجانی این مبلغ را از بانک ملی تاجیکستان به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز کرده است.

زنجانی این سند را با پرداخت یک یا سه میلیون دلار رشوه از سیستم بانکی تاجیکستان دریافت کرده است .

بابک زنجانی: مرا بگیرید ایران اتیوپی می شود

برخی سایت های خبری نیز اعلام کردند که «صفحه شخصی بابک زنجانی در فیس بوک مطلبی در دفاع از وی با عنوان «واقعیت چیست؟» منتشر کرده است.

در این نوشته به نقل از بابک زنجانی دلیل عدم پرداخت بدهی به وزارت نفت اینگونه عنوان شده است: اگر کسی توانست هزار دلار از خارج به حساب بانک مرکزی ایران واریز کند، من هم دو میلیارد دلار پول وزارت نفت را واریز می کنم… ثروت و سرمایه زنجانی نتیجه رانت نیست بلکه محصول شرایط خاصی است که همین نمایندگان شاکی خودشان فراهم کرده اند…

وی افزود: کسانی که هنوز دوست دارند زنجانی را جرثومه فساد بنامند باید منتظر باشند که روزی این تلقی از اقتصاد و فراری دادن چنین تاجران و سرمایه دارانی از ایران آینده ای از این سرزمین می سازد که در اتیوپی برای دادن امید به مردم تصاویر زندگی در ایران را نشان خواهند داد ! انتخاب با شماست…»

اولویت مجلس بررسی پرونده زنجانی

سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه تاکنون شکایت و گزارشی در خصوص تخلفات و نقش زنجانی در اتفاقات ترکیه به این کمیسیون ارسال نشده است، گفت: اگر گزارشی در این خصوص به کمیسیون برسد حتما پیگیری خواهیم کرد.

افضلی فرد سخنگوی در پاسخ به این سوال مهر که آیا این کمیسیون قرار است پرونده و نقش بابک زنجانی در اتفاقات ترکیه را بررسی کند، گفت: فعلا گزارش یا شکایتی در این خصوص به کمیسیون اصل نود ارائه نشده است که بررسی کند.

وی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر مشغول بررسی پرونده زنجانی در خصوص تامین اجتماعی و بدهی وی به وزارت نفت هستیم؛ اگر این پرونده تمام شد و گزارشی در خصوص موضوع مزبور به کمیسیون اصل نود رسید حتما آن را بررسی خواهیم کرد.

ردپای میلیاردر ایرانی در سینما و حضور در جشنواره فیلم فجر

زنجانی نه تنها در زمینه های اقتصادی و قضایی شناخته شده است؛ بلکه با ورود به عرصه سرمایه گذاری در تولید فیلم و خرید تجهیزات پیشرفته فنی سینما به نوعی در این حوزه نیز ورود پیدا کرده است.

به گزارش برخی رسانه ها اولین بار نام زنجانی را به عنوان سرمایه گذار با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در فیلم ˈهیچ کجا، هیچ کسˈ به کارگردانی ابراهیم شیبانی شنیده شد.

این فیلم در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و در حالی در تیتراژ آن عنوان شده بود با تشکر از امیر جعفری که وی حتی یک نقش کوتاه هم در این فیلم بازی نکرده بود.

اما بعدها در مراسم پایان فیلمبرداری فیلم ˈنقش نگارˈ ساخته علی عطشانی در تاریخ ۳ آبان ماه، زنجانی امیر جعفری را به عنوان مشاور خود معرفی کرد.

وی همچنین درباره همکاری خود با امیر جعفری او را همکلاسی دوران دبستان خود عنوان و تاکید کرد که جعفری هیچ نفع مالی در دوستی با وی نبرده است.

سایت سورینت هم متعلق به زنجانی در خبری رسمی اعلام کرد که فیلم ˈسیزدهˈ به کارگردانی هومن سیدی دومین سرمایه گذاری این مرکز در تولید فیلم های سینمایی است.

این خبرها برخی ابهام ها را برای سرمایه گذاری بابک زنجانی در این فیلم از بین برد. همچنین نام فیلم ˈسیزدهˈ و سرمایه گذاری بابک زنجانی در گزارش روز پایانی فیلمبرداری ˈنقش نگارˈ در رسانه ها آمد.

زنجانی در حاشیه مراسم پایان فیلمیرداری ˈنقش نگارˈ در رستوران VIP سورینت که متعلق به خودش است، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره فعالیت هایش در سینما گفت: دوربین هایی را که به دلیل تحریم نمی توانستند وارد ایران شوند خریداری و در بخش صدابرداری و تدوین هم سیستم های جدیدی وارد کردیم.

نتیجه فعالیت ها و سرمایه گذاری های سینمایی زنجانی فعال اقتصادی تازه دستگیر شده، تا جایی پیش رفته است که امسال چند فیلم با سرمایه گذاری وی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

دستور رییس جمهور به معاون اول خود در شناسایی و مجازات رانت خواران و ویژه خواران

در همین حال حسن روحانی رئیس جمهوری چند روز پیش در حکمی به معاون اول خود دستور داد تا اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده اند، در اولویت کار قرار گیرد.

در متن این دستور آمده است: از آنجا که مبارزه با مفاسد اقتصادی، لازمه پیشرفت و عدالت است و دولت تدبیر و امید برای خروج اقتصاد کشور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، تأمین امنیت برای فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده است، مقتضی است اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده اند در اولویت کار قرار گیرد.

فرار خاوری و تجربه ای برای دستگاه قضا

فرار محمودرضا خاوری از چنگال قانون که با حرف و حدیث های بسیاری در محافل رسمی و غیر رسمی همراه بود، تجربه ای بود برای دستگاه قضایی و امنیتی تا با آگاهی از اهمیت ماجرا تدابیری اتخاذ کنند و مجبور نشوند همانند خاوری به دنبال زنجانی هم ینگه دنیا را بگردند.

هواپیماهای بابک که همانند جیمبو پرواز می کنند

همزمان با خبر بازداشت زنجانی شایعات بسیاری مبنی بر لغو پرواز هواپیماهای بابک زنجانی به گوش رسید که اظهار مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت و گو با ایرنا به همه این شایعات پایان داد.

محسن نظافتی روز پنجشنبه (۱۲دی ماه) از پرواز شرکت قشم خبر و توضیح داد که ابتدا قرار بود این پرواز توسط ˈایران ایرˈ انجام شود که به دلیل برخی مشکلات فنی نتوانست و شرکت هواپیمایی قشم روز جمعه (دیروز) جایگزین این پرواز شد.

وظیفه دستگاه قضا مهمتر و سخت تر از قبل

ماجرای زنجانی ابعاد متعددی دارد و شاید بتوان او را به خاطر دخالت در زمینه هایی مانند پرونده فساد مالی سازمان تامین اجتماعی به همراه سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک، بازنگرداندن ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون یورو معادل ۸ تریلیون و ۵۰۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پول فروش نفت و مواد پتروشیمی به دولت، اعتراف «رضا ضراب» تاجرزاده ایرانی الاصل متهم به پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات ترک مبنی بر همکار بودن با وی و … فردی چند وجهی عنوان کرد.

اکنون «ضراب» و «زنجانی» هر دو در زندان به سر می برند؛ یکی در ایران و دیگری در ترکیه و هر دو به اتهام فساد مالی.

باید به دستگاه قضا بابت دستگیری زنجانی و علاج واقعه قبل از وقوع کرد نش (فرار بابک زنجانی به خارج از کشور) دست مریزاد و خدا قوت گفت، اما حال باید دید دستگاه قضا با این پرونده با توجه به وضعیتی که درخصوص پرونده محمودرضا خاوری پیش آمد، چگونه رسیدگی می کند.

انتظار افکار عمومی در ارتباط با این پرونده این است که باید به اتهامات تمام افراد دولتی در هر مقام و منصبی که بودند بدون کمترین اغماض رسیدگی شود و نسبت به عناصری که زمینه را برای فساد فراهم کردند، هیچ گونه چشم پوشی نشود.

البته این مطلب نیز باید تاکید شود که کسی با سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی و توسعه کشور در ابعاد اقتصادی ، فرهنگی، علمی و اجتماعی مخالف نیست ولی این اقدامات باید همراه با سلامت مالی انجام شود.

نکته آخر نیز این که مردم هنوز هم از آزاد بودن برخی متهمان ردیف اول فسادهای مالی کلان در رنج هستند و اگر به این پرونده ها آنگونه که باید رسیدگی نشود و یا در رسیدگی به آن تاخیر بدون دلیل پیش آید، توهین به مردمی خواهد بود که همه جا پا به پای نظام و دولت و حتی چند گام جلوتر از آنها بودند.

ایرنا