ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انتقال پایتخت نیاز یا ضرورت؟

شهروندان – امیر خجسته*:
سال‌هاست که بحث داغ و پر حاشیه انتقال پایتخت مورد بررسی دستگاه‌های اجرایی و قوه مقننه کشور قرار گرفته است که متأسفانه تا قبل از شروع مجلس نهم، این مباحث نتیجه اجرایی و عملی به همراه نداشت.

امیر خجسته نماینده همدان در مجلسبا شروع مجلس نهم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با آسیب شناسی وضع موجود و توجه به نیازها و ضرورت مدیریت خدمات شهری در تهران، با توجه به پیشنهاد برخی نمایندگان محترم، چنین مصوب کرد که شورای عالی با ترکیب قوای سه گانه برای بررسی انتقال پایتخت یا ساماندهی آن تشکیل شود.

عمده دلایل مورد بحث که اهمیت چاره اندیشی برای پایتخت را در حوزه انتقال آن یا ساماندهی وضع موجود ایجاب می‌کرد، عبارتند از :

۱٫ گسترش بی رویه تهران و عدم امکان تعیین محدوده برای آن.

۲٫ گسترش روز افزون و غیر قابل مهار آلودگی هوا در تهران بنا به دلایل مختلف، از قبیل افزایش خودروها و منازل مسکونی.

۳٫ گسترش غیر قابل کنترل کلاف پیچیده ترافیک شهری.

۴٫ تمرکز وسیع خدمات شهری در تهران و توزیع ناعادلانه ثروت.

۵٫ خطرات گسترده تمرکز امور سیاسی کشور در تهران از نظر پدافند غیر عامل.

۶٫ برهم خوردن نظام اجتماعی شهر به دلیل مهاجرت‌های بی رویه و تمرکز افراد مختلف در تهران.

۷٫ عدم گسترش امکانات عادلانه شهری در سطح کشور به دلیل عدم تمایل مردم به زندگی در شهرهای کوچک.

البته باید توجه داشت که تصویب این طرح صرفاً به معنی انتقال پایتخت نبوده و بر اساس آن، علاوه بر تشکیل شورای انتقال پایتخت، نحوه ساماندهی تهران نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

یکی از ایراداتی که به این طرح گرفته اند، عدم امکان عملی انتقال پایتخت و هزینه های کلان است که این موضوع نیز کلاً منتفی است چرا که باید به این نکته دقت کرد که اولاً این طرح تکلیفی در خصوص انتقال پایتخت ندارد و ثانیاً معاوضه ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی در تهران و استان‌ها، قطعاً این هزینه ها را پوشش خواهد داد. از طرفی ساماندهی تهران یک سرمایه گذاری بلند مدت برای شهروندان گرامی‌محسوب می‌شود که هر روز هزینه های کلان و نامحسوسی در ترافیک و آلودگی هوا و ده‌ها معضل دیگر می‌پردازند.

لذا نیاز عمومی‌مردم و شرایط کلان کشور این ضرورت را می‌طلبد که برای تهران یک چاره جویی اساسی کرد.

* نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی

 قانون