ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها:

هزینه انتقال پایتخت ۴۰ هزار میلیارد تومان است

شهروندان:
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها با بیان اینکه بر اساس برآوردها، هزینه انتقال پایتخت 40 هزار میلیارد تومان است و اگر یک سوم این هزینه را به همراه اختیارات به شهردار تهران واگذار کنند، طی پنج سال آلودگی هوا را ساماندهی می‌کنیم.

تهرانبه گزارش ایسنا، محمود صلاحی در افتتاحیه «سیزدهمین همایش معاونین و مدیران برنامه‌ریزی کلان شهرها» که به ریاست شهردار تهران در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد، گفت: با همه اشکالاتی که در بودجه دولت به وجود آمده اما شهرداری با مدیریت و جامعه محوری نه تنها توانسته رضایت اکثریت شهروندان را کسب کند بلکه اقدامات عمرانی نیز کاهش نیافته است و ادامه دارد.

وی افزود: امیدواریم با هماهنگی بیشتری که با کلان شهرها و همه شهرداری‌ها به وجود می‌آید به عنوان یک نهاد اجتماعی بتوانیم خدمت بهتری را به نظام و مردم ایران که شریف‌ترین مردم کره زمین هستند ارائه کنیم لذا اگر شبانه روزی هم برای این مردم کار کنیم باز هم کم است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراها با بیان اینکه دو تعریف برای کلان شهرها وجود دارد که بر اساس آن هشت شهر بالای یک میلیون نفر جمعیت و هفت شهر نیز بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و طبق آماری که در سرشماری سال ۹۰ منتشر شده ۷۱ درصد جمعیت شهرنشین و ۲۹ درصد روستانشین هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس بیش از ۴۰ درصد شهرنشینان کشور در ۱۵ کلانشهر سکونت دارند که تعداد آنها بیش از ۲۳ میلیون نفر است و از این جمعیت بیش از یک سوم ساکن پایتخت هستند.

وی در ادامه با اشاره به تنوع ماموریت‌های شهرداری گفت: تنوع و نوع مدیریتی که در شهرداری‌ها وجود دارد در هیچ کجا چنین تنوعی را نمی‌توان پیدا کرد، با این تفاوت که ماموریت‌های دولت همواره به یک منبع اعتباری وصل است لذا می‌توان گفت از لحاظ اعتباری یک لوله کشی وجود دارد که اگر منبع پرباشد هر زمان که شیر آنرا باز کنیم آب باریکه‌ای وجود دارد و می‌توان منابع را دریافت کرد لذا دغدغه پولی وجود ندارد این در حالی است که در شهرداری از یک سو باید منابع ایجاد شود و از سوی دیگر این منابع باید به گونه‌ای از شهروندان اخذ شود که آنها راضی باشند.

صلاحی خاطر نشان کرد:‌ شهرداری در برنامه ریزی‌ها و هزینه‌ کردهای خود همواره باید به دنبال کسب رضایت شهروندان باشد و اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که به طور میانگین روزانه ۲ الی سه بار شهروندان از پروژه‌های شهری بازدید می‌کنند ضمن آنکه پروژه‌های شهری هر روزه مورد استفاده مردم هستند و شهروندان هر روز و هر ساعت بر کار شهرداری قضاوت می‌کنند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یکی از مهمترین معضلات فعلی کلان شهر تهران که همان آلودگی است گفت: شورای اسلامی شهر تهران نیز به دنبال این موضوع مهم است چرا که آلودگی تهران معضلی است که در ابتدا گریبان تهران و سپس گریبان سایر کلان شهرهای کشور را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شهردار تهران هفته گذشته درباره معضل آلودگی هوای تهران قبول مسئولیت کرده، گفت: ایشان گفته‌اند اگر دولت بپذیرد که مسئولیت آلودگی هوا را به شهردار تهران بدهد، این معضل قابل حل است و شنیدن این خبر هرچند شیرین بود چرا که یک فرد جرات کرده مسئولیت حل این معضل بزرگ را بر عهده بگیرد از سوی دیگر با توجه به سختی این مسئولیت باید ساز و کارهای آن را نیز فراهم کنیم.

صلاحی ادامه داد: اگر دولت بپذیرد که مسئولیت حل معضل آلودگی هوا با شهردار تهران باشد نه تنها باید ساز و کارهای آن را فراهم کند بلکه باید دستگاه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا نیز زیر نظر شهرداری قرار بگیرند و شورای شهر نیز برای آن قوانین و ضوابط مصوب کند.

وی تاکید کرد:‌علاوه بر فراهم کردن ساز و کارها باید اعتبارات این موضوع دیده و اختیاراتی نیز به شهردار تهران داده شود.

به گفته معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراها، اعتباری که دولت باید برای حل معضل آلودگی هوا در نظر بگیرد باید چندین برابر اعتبارات ریزگردها باشد. ضمن آنکه شهرداری تهران ذیصلاح ترین دستگاه برای کاهش آلودگی هواست و موضوعی که شهردار تهران مطرح کرده کاملا علمی است.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز برآورد شده انتقال پایتخت ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد این در حالی است که اگر یک سوم این بودجه را در اختیار شهرداری قرار دهند و اختیاراتی نیز به شهرداری محول شود، بازه زمانی پنج ساله برای ساماندهی کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها کفایت می‌کند.

وی درباره اینکه شهرداری توانسته برای موضوعات کوچکتر اتحادیه تشکیل دهد از شهردار تهران خواست با توجه به تنوع ماموریت این دستگاه مهم و همچنین نوع منابع و مصارف اتحادیه‌ای بین معاونین برنامه‌ریزی کلان شهرها تشکیل شود و تشکیل این اتحادیه به عنوان دستاورد سیزدهمین همایش معاونین برنامه‌ریزی کلان شهرها باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها تاکید کرد: حدود ۷۰ درصد اقداماتی که در شهرداری‌ها صورت می‌گیرد مشترک است و فلورانس کار در ۳۰ درصد اقدامات است بنابراین چنانچه این اتحادیه تشکیل شود می‌توان برنامه‌ریزی کلان‌شهرها را در مسیر مناسبی قرار داد.

برچسب‌ها : ,