ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انقلاب اسلامی، تعهد هنری را شکل داد

شهروندان:
یک هنرمند تجسمی در حوزه نگارگری با بیان اینکه انقلاب اسلامی، تعهد هنری را شکل داد، افزود: انقلاب 57 سبب دورهم شدن هنرمندان متعهد شد.

هنرپرویز اسکندرپور خرمی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: هنر ایران در دوران رژیم ستمشاهی هنری کاملا واگرا، بی محتوا و خالی از هر نوع رسالت فرهنگی و وظیفه متعالی بود.

وی افزود: هنر ایران در پیش از انقلاب اسلامی در اختیار غرب بود و در اغلب دانشگاه های کشور، رسم و رسوم و تکنیک های غربی آموزش داده می شد.

این هنرمند نگارگر کشورمان گفت: موزه های کشور خصوصا موزه هنرهای معاصر تهران مملو از هنر پوچ گرایی بود که هیچ رسالت خلقی، رفتاری، اخلاقی و اجتماعی را نداشت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سبب دور هم جمع شدن هنرمندان متعهد شد، خاطرنشان کرد: حضور امام خمینی (ره) احساس رسالت و تعهد هنرمندان نسبت به جامعه را ایجاد کرد.

اسکندرپور خرمی اظهار کرد: هنر متعهدی که هم اکنون شاهدیم از همان اوایل انقلاب شکل گرفت و نتیجه آن نیز ارائه آثاری شده که تاریخ هنر ایران بعد از انقلاب را رقم زده است.

وی در ادامه با اشاره به وقایع و تحولات هنر کشور در دوران بعد از انقلاب گفت: وقتی تاریخ هنر را ورق می زنیم، تحولی را بعد از انقلاب اسلامی در عرصه خلق آثار متعهد مشاهده می کنیم.

وی افزود: هم اکنون هنر متعهدی که خط روحی و فکری آن ایثار، جهاد و شهادت در جامعه فراگیر شده و این در حالی است که در پیش از دوران انقلاب اسلامی چنین تعهدی را در آثار هنری شاهد نبودیم.

اسکندرپور خرمی یادآور شد: هنرمندان ایران نیز همچون دیگر شهروندان این کشور وقتی با یک رهبر صادق، ساده زیست و متدین آشنا شدند دچار تحولی روحی و بنیادی شدند و کلام این بزرگوار را که در راستای پالایش هنر که صادقانه و پاک بود را آویزه گوششان کردند.

برچسب‌ها : ,