ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

بیمه‌ها باید ۷۰درصد هزینه درمان را تامین کنند

شهروندان:
کاهش ۳‌هزار ‌میلیارد ریال از بودجه پیش‌بینی شده وزارت بهداشت که قرار بود برای ساماندهی شبکه بهداشتی کشور در ‌سال۹۳ اختصاص یابد و انتقال این اعتبار به بیمه‌ها، حواشی بسیاری ایجاد کرده است.

دکتر سلیمان عباسی، نماینده گنبد در خانه ملتاز سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با وارد دانستن تذکر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر وجود ابهام در مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اختصاص یک‌درصد از مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ‌سال۹۳ به سازمان بیمه سلامت ایرانیان به جای وزارت بهداشت، گفت: قطعا این موضوع باید در کمیسیون تلفیق بار دیگر بررسی شود.

در همین رابطه خبرنگار ما با دکتر سلیمان عباسی، نماینده گنبد در خانه ملت و سخنگوی کمیسیون بهداشت تماس گرفت و از وی درباره سرنوشت این مصوبه جنجالی سوال کرد.

وی در پاسخ اظهار داشت: من از ابتدا مخالف این موضوع بودم و معتقدم باید این اعتبار که معادل ۳‌هزار ‌میلیارد ریال است، در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد.

نماینده مردم گنبد در خانه ملت افزود: از سوی دیگر اگر اعتبار فوق در اختیار وزارت بهداشت قرار داشت، مدیریت این وزارتخانه می‌توانست در سیاست‌های اصلی حوزه سلامت مانند طرح پزشک خانواده، سایر شاخص‌های کنترل بیماری‌ها و افزایش رضایتمندی مردم به ویژه بیماران تغییرات جدی ایجاد کند.

سلیمانی گفت: بنابراین لازم بود که بودجه لازم برای توسعه خدمات بهداشتی و سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت‌ که متاسفانه این‌گونه نشد و پول به سمت بیمه منتقل شد.

وی متذکر شد: البته این مخالفت به معنی مخالفت با توسعه فعالیت‌های بیمه‌ای به ویژه در حوزه سلامت نیست و معتقدم حال که با رأی نمایندگان این بودجه در اختیار بیمه قرار گرفت، باید ما در پایان‌سال شاهد توسعه جدی و پیشرفت‌های گسترده در ارایه خدمات بیمه‌ای در حوزه سلامت به مردم باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: حالا که این تصمیم اتخاذ شده و در صورت عدم تغییر و تأیید نهایی در شورای نگهبان و ابلاغ به دولت، ما باید در پایان ‌سال به صورت جدی از مدیران بیمه پاسخ بخواهیم که این پول هنگفت را در چه بخشی هزینه‌ کرده‌ و تا چه اندازه در افزایش رضایتمندی مردم در امر سلامت موثر بوده است.

عباسی بیان داشت: امروز با تخصیص اعتبار ۳‌هزار میلیارد ریالی بیمه‌ موظف است تا در جهت اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر تحت پوشش قرار دادن همه افراد کشور و پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارایه خدمات به افراد فاقد حمایت بیمه‌ تلاش جدی داشته و در پایان‌ سال باید به مجلس پاسخ دهد که در این راستا چه اقداماتی را انجام داده و این بودجه را چگونه هزینه‌ کرده ‌است.

وی تصریح کرد: همچنین براساس قانون برنامه توسعه پنجم، باید به سمتی برویم که پرداختی مردم در حوزه بهداشت و سلامت حداکثر ۳۰‌درصد باشد و باقی هزینه‌ها از طریق بیمه تأمین شود. بنابراین در این حوزه نیز با توجه به اعتبار بسیار خوبی که در اختیار بیمه قرار گرفته، باید کارهای اساسی انجام داده و نتیجه آن را به مجلس در پایان‌ سال گزارش بدهد.

نماینده گنبد در خانه ملت افزود: نکته اساسی مهم دیگر مربوط به تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن داروها و خدماتی است که تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات چنین خدماتی در مورد آنها وجود نداشت. بنابراین بیمه می‌تواند این داروها را نیز تحت پوشش قرار داده و در پایان‌ سال به مجلس گزارش اقدامات خود را ارایه دهد.

سلیمانی با اشاره به بدهی بیمه به وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: حال که اعتبارات لازم در اختیار آنها قرار گرفته، امیدواریم در پرداخت مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها اقدام لازم را انجام داده تا این مراکز نیز بتوانند خدمات بهتری به مردم ارایه داده و با دریافت مطالبات خود بخشی از نیاز‌ها را برآورده کنند.

وی تأکید کرد: مجلس در پایان‌سال به‌طور قطع از بیمه حسابرسی کرده و براساس قانون بررسی می‌کند که این مبلغ کلانی که در اختیار این بخش قرار گرفته است، چگونه هزینه شده، چه تعداد افراد از خدمات بیمه‌ای برخوردار شده و تا چه اندازه اصل ۲۹ قانون اساسی و همچنین برنامه پنجم توسعه محقق شده است.

اعتبارات لازم برای توسعه فعالیت‌های هلال‌احمر تأمین شده است

در بخش دیگری از این گفت‌وگو از سلیمان عباسی درباره مصوبه جدید مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه کل کشور‌ سال ۹۳ مبنی بر تخصیص اعتباری برای تأمین تجهیزات امداد و نجات سوال شد.

عباسی در پاسخ به این پرسش گفت: روز پنجشنبه گذشته و درخلال بررسی بودجه پیشنهادی را ارایه د ادم که خوشبختانه با استقبال دیگر نمایندگان همراه شد و با رأی خوبی به تصویب رسید.

وی افزود: با توجه به این‌که ایران جزو کشورهایی است که احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی در آن زیاد است، لازم بود که اعتبار ویژه‌ای برای پیشگیری از این حوادث و همچنین افزایش آمادگی برای کاهش خسارات تأمین شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به‌طور قطع اگر در زمان وقوع حوادث، سازمان‌های امدادی به ویژه هلال‌احمر از تجهیزات لازم برخوردار باشند، می‌توانند خدمات‌رسانی بهتری به آسیب‌دیدگان داشته باشند. در همین راستا پیشنهادی را در صحن علنی مطرح کردم مبنی بر این‌که «در اجرای بند (ش) ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی معادل ۱۰‌هزار‌ میلیارد ریال اعتبار برای جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شود.» که محل تأمین آن نیز به میزان ۵۰‌درصد از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ۵۰‌درصد دیگر از محل ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور است.

عباسی گفت: برای هزینه کرد این اعتبار نیز مقرر شد «مبلغ ۵‌هزار ‌میلیارد ریال برای خرید و تأمین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی» هزینه شود و از ۵‌هزار‌ میلیارد ریال باقی مانده نیز ۴۰‌درصد در بخش هزینه‌ای و «۶۰‌درصد برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای حفظ و نگهداری و تقویت و توسعه شبکه امداد و نجات و همین‌طور برای تأمین امکانات و تجهیزات و نوسازی و بازسازی خرید و احداث پایگاه‌های و انبارهای اضطراری، ساختمان‌های ستادی و اجرایی و همین‌طور خرید خودروهای امداد و نجات» هزینه شود.

وی اظهار امیدواری کرد: تخصیص این اعتبار موجب می‌شود که هلال‌احمر بتواند نیازهای فنی و تخصصی و تجهیزات خود را تأمین کند و در مواقع بحرانی و وقوع بلایا و حوادث غیرمترقبه در کمترین زمان و با امکانات مناسب به کمک آسیب‌دیدگان بشتابد.

عباسی گفت: بخش مهمی از این بودجه برای خرید بالگردهای امداد و نجات اختصاص یافته و با توجه به این‌که واحدهای امدادی ۱۹ استان کشور فاقد بالگرد هستند، این مصوبه می‌تواند اقدام بسیار خوبی برای رفع کمبودها به شمار آید.

امیر توحید فاضل

شهروند