ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فوت دو نفر در هر ساعت!

شهروندان:
وزارت بهداشت و درمان در دولت آقای روحانی موفق است یا نه، می‌ماند به ارزیابی عملکرد آن در پایان نیمه اول امسال، زیرا دولت جدید هنوز سالی از مدیریت آن نگذشته است و نباید انتظار معجزه از رئیس جمهور دکتر روحانی و وزراء همراه او داشت.

آلودگی هوای تهراننقدی که اغلب مخالفان دولت جدید بیان می‌کنند، بخصوص آن گروه از نمایندگان مجلس که میراث باقی‌مانده از دوران دولت گذاشته‌اند، بدون در نظر گرفتن زمان کار دولت جدید است که هشت ماه از عمر آن گذشته است. این نقدها بیشتر گلایه است اگر ننویسم مچ‌گیری بجای همکاری و فاقد راهکار است.

شاید داغ نگه‌ داشتن فضای سیاسی بیان این‌گونه نقدها را پذیرا باشد اما بدون تردید هیچ مشکلی از مشکلات مردم راحل و فصل نمی‌کند و تنها جنجال رسانه‌ای را دامن می‌زند!

جدا از ارزیابی عملکرد وزیر بهداشت آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی، کار خوبی که در این دوره از سوی وزارت بهداشت انجام می‌گیرد، اطلاع‌رسانی به مردم است، هم از مشکلات بهداشت و درمان در سطح کشور و هم برنامه‌ریزی برای حل آن. استمرار این روش، اطلاع‌رسانی به مردم دو نتیجه را تا امروز داده است، اول امر بهداشت و درمان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم شده است. دوم، مردم از وسعت مشکلات به جای مانده از گذشته آگاهی پیدا می‌کنند و وزیر بهداشت و همراهان او ضمن گزارش به مردم همه را امیدوار می‌سازند که تلاش برای سامان بخشیدن به بهداشت و درمان در کشور به طور جدی در حال انجام است.

دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد، ۵۰ درصد روستاهای کشور پزشک ندارند، در برنامه‌ریزی این دولت برای نوسازی شبکه بهداشت و رفع کمبود پزشک، از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید نظام سلامت ۸ هزار میلیارد تومان را به بیمه‌ها می‌دهیم.

همزمان با مصاحبه وزیر بهداشت، معاون بهداشتی وزیر خبری را اطلاع داده است که باید آن را شوک بهداشتی نامید. دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان گفت «در تهران ۷۰ هزار خودروی فرسوده و غیر استاندارد تردد دارند که هر خودروی فرسوده سه برابر خودرو استاندارد آلودگی هوا ایجاد می‌کند. در هر ساعت دو نفر به علت آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند.»

«فوت دو نفر در هر ساعت!» اگر واقعیت داشته باشد که دارد، آن هم به خاطر آلودگی هوا، آن هم به خاطر بنزین غیر استاندارد و خودروهای فرسوده و فاقد حداقل استاندارد لازم، تنها شوک خبری نیست، یک فاجعه محیط زیستی است! هر دولتی در برابر «فاجعه محیط زیستی» به صورت فوری و ویژه دست به اقدام می‌زند. دولت‌ها بیش از هر چیز که خود را موظف به حفظ حقوق شهروندان می‌خوانند، درباره زیست سالم آنها و مهمتر از آن «حق حیات» شهروندان حساسیت دارند و موظف به اقدام قانونی هستند.

هر دولتی که بر آمده از آراء مردم باشد، صیانت از حق حیات مردم را اولین وظیفه و مسئولیت خود می‌داند. وقتی خبر فوت دو نفر در هر ساعت در تهران، آن هم به خاطر آلودگی هوا از سوی معاون وزیر بهداشت و درمان داده شد، بیش از رسانه‌های داخلی، رسانه‌های خارجی آن را در حد یک شوک خبری از فاجعه محیط زیستی در ایران اطلاع‌رسانی کردند.

هیچ روزنامه‌ داخلی این خبر را تیتر اول خود نکرده است و صدا و سیما هم از کنار آن به صورت یک خبر عادی عبور کرد، از خود می‌پرسم، اگر شعار حفظ و حراست از حقوق شهروندی داده می‌شود، بر سر ما اصحاب رسانه‌ها چه آمده است که «خبر فوت دو نفر در هر ساعت» چندان مهم نمی‌نماید و از کنار آن به آسانی عبور می‌کنیم.

آیا نباید یک بسیج فوری و همگانی از مسئولین در مرکز کشور برای حل این فاجعه صورت پذیرد؟ آیا نباید در مجلس که این روزها از سوی برخی نمایندگان مخالف دولت حاشیه بر متن غلبه پیدا کرده است و به جای جستجو برای حل مشکلات مردم و همکاری با دولت جدید که کوهی از معضلات ناشی از سوءمدیریت‌های گذشته را به ارث برده است، نگران انتخابات و انتخاب خود برای مجلس آینده‌اند، خبر فوت دو نفر در هرساعت در تهران آن هم به لحاظ تردد ۷۰ هزار خودرو فرسوده (دولتی و غیر دولتی) و مصرف بنزین غیر استاندارد و فاجعه‌آفرین، حساسیت لازم ایجاد کند و دست به اقدامی فوری بزنند؟ ماجرای بنزین غیر استاندارد هنوز ادامه دارد و تاکنون گزارشی رسمی به مردم داده نشده است که مصرف آن از چه زمانی مجاز شد و چگونه عادی شد؟ که اکنون زیان آن به مرگ شهروندان منجر شده است.

تا اینجا تنها اطلاع داده‌اند که با این کار تحریم بنزین از سوی آمریکا را خنثی کردیم و شکستیم! اگر چنین است چرا طرح پرداخت خسارت از آمریکا نمی‌کنیم در حالی که آمریکائی‌ها برای هر چیزی از ما طرح پرداخت خسارت می‌کنند و آخرین آن گرفتن رأی از دادگاه فدرال آمریکا برای مصادره ساختمان‌ها و اموال بنیاد علوی در آمریکا بود!

یک کلام، خبر فوت دو نفر در هر ساعت، فاجعه خبری است. بر این خبر هیچ تفسیر و تحلیل نیاز نیست، الا این که از خود بپرسیم، چرا در برابر جان هموطنان خود تا این حد بی‌ تفاوت شده‌ایم، چرا؟

 ابوالقاسم قاسم زاده

اطلاعات