ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آب را مقدس بپنداریم

شهروندان – داریوش فرهنگ*:
هرروز که از خواب بیدار می‌شویم و سر از بالش برمیداریم، اخبار مختلف هجوم می‌آورند. از هجوم این اخبار حتما متوجه شده‌ایم که دولت، هرروز با هزارویک چالش روبه‌روست. هرروز صبح تا شب، می‌شنویم که در حوزه‌های مختلف، چه اندازه حفره و چاله وجود دارد.

داریوش فرهنگاین نباید ما را بترساند، بلکه باید بدانیم دولتی که برگزیده‌ایم کار خودش را بلد است و این مسایل را حل می‌کند، پس ما باید به فکر سلامت روح و روان خود و جامعه باشیم و برای حفظ آن تلاش کنیم.

این‌روزها در بین همه اخبار، یکی از همین اخبار بد را هم شنیده‌ایم: «کشاورزهای تهرانی به‌دلیل کمبود آب، از آب آلوده فاضلاب برای آبیاری اراضی زراعتی استفاده می‌کنند.»

حتما دولت اقداماتی در این زمینه داشته اما طبعا عموم مردم هم باید در مصارفشان صرفه‌جویی کنند تا بر مساله کمبود آب غلبه کنیم. همه باید باور کنیم که «آب»، یعنی روشنایی و حیات، و آن را باید نه‌فقط برای خودمان، بلکه برای همشهریان و هموطنانمان حفظ کنیم. اینکه فکر کنیم آب، فقط متعلق به ماست و بی‌پروا در مصرف آن، زیاده‌روی کنیم و با آن ماشینمان را بشوییم و حیاط و کوچه و خیابان را آبپاشی کنیم، اصلا درست نیست.

باید به کودکان و فرزندانمان بیاموزیم، آب مقدس است. همان‌طور که علاوه بر احترام‌گذاشتن، نسبت به هر یک از مقدسات، ایمان و یقین داریم، باید به تقدس آب هم ایمان و یقین داشته باشیم، به‌خصوص در جایی مثل کشور خشک ما.

کافیست با خودمان تصور کنیم که در اثر مصرف بی‌رویه این مایه حیات، روز‌به‌روز از سرسبزی شمال کشورمان کاسته می‌شود. ما در ایران به اندازه کافی کویر داریم، باید از خشک‌شدن سایر مناطق، با صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری کنیم. آب، علاوه بر اینکه نوشیدنش، حیات ما را تداوم می‌بخشد، مقدس هم هست، به اندازه سایر مقدسات.

آب را مقدس بپنداریم، همچنان‌که سایر مقدسات را، چرا که سرچشمه حیات است و سرسبزی و رونق و برکت.

 *کارگردان

شرق

برچسب‌ها : ,