ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

وزیر نیرو: بحران آب را باید از طریق مدیریت مصرف مهار کنیم

شهروندان:
وزیر نیرو با بحرانی خواندن وضعیت آب در کشور بر لزوم مدیریت مصرف آب در کشور تاکید کرد.

حمید چیت چیانبه گزارش ایرنا،ˈحمید چیت چیانˈ که در نشست زنده خبری شبکه یک سیما شرکت کرده بود، اظهارکرد: متاسفانه آبی که در سفره های زیر زمینی وجود دارد کمتر از میزانی است که برداشت می کنیم و این به معنای بحران است.

این مقام مسئول دلیل این مدعا را پایین آمدن سطح چاه های کشاورزی دانست وگفت : هرساله کشاورزان گلایه دارند که سطح آب چاه هایشان پایین تر می رود و این علامت بحران کم آبی و کم شدن سفره های زیرزمینی است.

وی درپاسخ به سوالی که آیا وجود بحران کم آبی به فقرطبیعی مربوط است یا نبود مدیریت اظهارکرد: اگر منصفانه قضاوت کنیم بیشتر به شرایط طبیعی برمی گردد چرا که در سال های گذشته مجموعه صنعت آب کشور کارنامه درخشانی دراستحصال ومدیریت آب داشته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: درسال های گذشته ۶۹۰ سد درکشور احداث شد که بیش از ۳۹ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره می کند و اجازه نمی دهد این نعمت الهی از دست برود.

چیت چیان درعین حال ازاینکه درسد سازی زیاده روی شده است، سخن گفت وافزود: سدهایی که ساخته شده ویا درحال احداث است می تواند بیش از۷۶ میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند در حالیکه ما بیشتر از ۴۶ میلیارد متر مکعب آب نداریم درواقع سدهایی ساخته شده که ارتفاعشان بیش از نیاز است.

ˈبه طور مثال سد ساوه که ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می کند در حالیکه در طول عمرش ۳۰ میلیون متر مکعب آب به خود ندیده استˈ.

وی تصدیق کرد که اگر هزینه های میلیاردی که برای سد سازی صرف شده در بخش مدیریت کشاورزی هزینه می شد امروز به نقطه ای می رسیدیم که راندمان بهتری داشتیم.

وزیر نیرو تاکید کرد که برای گذر از این بحران نیازمند عزم ملی هستیم و مردم و مسئولان باید یکپارچه در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند.

وی با ارائه آماری ازمیزان مصرف آب درکشور گفت: هم اکنون بیش از ۹۲ درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی و هشت درصد در بخش های تولید و اشامیدنی مصرف می شود که اگر بخش کشاورزی تنها به اندازه کل رقم تولید واشامیدنی مدیریت شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

این درحالیست که به گفته چیت چیان میزان مصرف آب کشاورزی درجهان ۷۰ درصد است در حالیکه این بخش به ازای هر متر مکعب دو و نیم کیلوگرم محصول تولید می کند اما در ایران علیرغم مصرف ۲۲ درصد بیش ازمیزان جهانی به میزان تنها۹۰۰ گرم محصول کشاورزی تولید می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که دربخش کشاورزی به مراتب بدتر ازوضعیت کشاورزی در جهان عمل می کنیم چرا که راندمان آبیاری در بسیاری از کشورها به مراتب بهتر از ایران است.

وزیر نیرو گفت: نحوه استفاده ازآب در بخش کشاورزی و صرفه جویی در میزان مصرف به معنای کاهش درآمد کشاورزان نیست بلکه ما تاکید داریم که با آب کمتر محصول بیشتر و بهتری داشته باشیم که این مهم را می توان از طریق بالابردن راندمان آبیاری توسط آبیاری تحت فشار، تغییر نوع کشت وهمچنین تغییر کشت ازسنتی به صنعتی بدست آورد.