ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قطب آب غرب کشور، گرفتار خشکسالی است

شهروندان:
استان چهار محال و بختیاری که حدود 10 درصد از منابع آبی کشور را تامین می کند، نزدیک به یک دهه است که با پدیده خشکسالی دست به گریبان است.

آبحسین صمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این موضوع، افزود: حجم منابع آبی چهارمحال و بختیاری از حوضه کارون پنج میلیارد و ۶۰۴میلیون مترمکعب منابع سطحی، ۷۰۰ میلیون مترمکعب منابع زیرزمینی ودرحوضه زاینده رود نیز منابع سطحی ۷۵۳میلیون مترمکعب و در سطوح زیرزمینی ۶۲میلیون مترمکعب است.

وی اظهارداشت: سهم استان چهارمحال وبختیاری از منابع آب سطحی و زیرسطحی که از این استان سرچشمه می گیرد کمتر از ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد این منابع از جغرافیای استان خارج و وارد استان های همجوار می شود.

صمدی تصریح کرد: از منابع آب موجود در استان، یک میلیارد و ۱۴۲میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی، حدود ۳۶ میلیون مترمکعب برای بخش صنعت و نزدیک به ۸۰ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب در استان برداشت می شود.

صمدی تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل پدیده خشکسالی، مجوز برداشت آب برای اجرای برخی پروژه های کشاورزی استان به منظور صرفه جویی درمصرف آب، لغو شده است.

به گفته صمدی حجم منابع آبی استان تا حدود ۵۰ درصد دراستان کاهش داشته است.

وی با بیان کاهش چشمگیر حجم مخازن آبخوان و دشت های استان افزود: کاهش مخازن آبخوان های استان نسبت به سال های گذشته با کسری ۸۳۲ میلیون مترمکعبی تا پایان سال آبی ۹۱-۹۰ مواجه بوده است.

صمدی تعداد دشت های آبرفتی استان را ۱۲ دشت عنوان کرد و ادامه داد: براساس دوره آماری سال ۶۳تا ۹۱ میانگین تجمعی کاهش حجم آب چهار دشت و آبخوان مهم فرادنبه -بروجن ۷۹٫۲۹میلیون مترمکعب،آبخوان سفید دشت ۱۴۳٫۱۸میلیون مترمکعب ، دشت شهرکرد ۲۷۸٫۸۵میلیون مترمکعب و دشت جوانمردی نیز ۸۶٫۹۹میلیون مترمکعب کاهش یافته و ممنوعه اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: دشت کیار نیزدردوره آماری ۷۲تا۹۱، ۱۷۲٫۲۶میلیون مترمکعب و دشت های شلمزار- فارسان – جونقان، چشمه سلیمان، جمال، لردگان و مالخلیفه نیزدر طول ۲۵سال دوره آماری بین ۳ تا ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش تجمعی حجم مخازن داشته است.

حسین صمدی تصریح کرد: میزان کاهش حجم درمخازن آب جهان سالانه ۷۵۰تا۸۰۰ میلیاردمترمکعب است که سهم کشورما دراین میان بین پنج تا هفت میلیارد مترمکعب بوده و با وجود تصورات عمومی مبنی برپرآبی چهارمحال وبختیاری سهم این استان درکاهش حجم مخازن قابل ملاحظه است.

استان چهارمحال وبختیاری به دلیل واقع شدن در منطقه زاگرس مرطوب ، سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده رود است.

برچسب‌ها : ,