ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئيس انجمن جمعيت شناسي:

سیاست‌های جمعیتی سنجیده می‌تواند مشکلات را حل کند

شهروندان:
رئیس انجمن جمعیت شناسی گفت: سیاست‌های جمعیتی اگر سنجیده باشد می‌تواند مشکلات را حل کند اما اینکه بخواهند فقط سکه بدهند درست نیست، اگر سیاست‌هایی مانند سرو سامان دادن به خوابگاه‌های دانشجویان متاهل، دانشجویان را ترغیب می‌کند به ازدواج و‌سن ازدواج نیز پایین می‌آید و به تبع آن مشکل فرزند آوری‌ خودبه‌خود حل می‌شود ، صرف اجرای سیاست‌های تشویقی مانند سکه و… مشکلات و آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد.

محمد میرزاییبه گفته دکتر محمد میرزایی، از سال ۱۳۳۵تا‌کنون به جمعیت کشور اضافه شده به‌طوری‌که هم‌اکنون ۷۸میلیون نفر جمعیت داریم و تا آخر دهه ۹۰نیز جمعیت افزایش پیدا می‌کند و درصد رشد جمعیت ۳٫۱ است بنابراین می‌توان گفت که جمعیت ما رو به کاهش نیست.

رئیس انجمن جمعیت‌شناسی گفت: از نظر ساختار سنی نیز در وضع ایده‌آلی هستیم، کشور ما در آستانه پنجره جمعیتی و فرصت طلایی جمعیتی است که طی آن بیش از ۷۰درصد جمعیت در سنین فعالیت قرار می‌گیرند و امیدواریم بتوانیم از این فرصت طلایی برای جهش در بستر توسعه استفاده مطلوب کنیم. حتی درصورت سالخوردگی جمعیت هم باز بیش از ۶۰درصد جمعیت در سنین فعالیت (۱۵تا ۶۴) سال قرار خواهد داشت و یک سوم در سن ۲۰تا ۳۵هستند به همین دلیل جای نگرانی نیست بلکه تمامی این موارد امیدوارکننده است.

وی گفت: نکته‌ای که دغدغه ایجاد می‌کند این است که فرزند آوری کاهش پیدا کرده، یعنی میانگین فرزندانی که یک زن به‌دنیا می‌آورد پایین آمده و به ۸٫۱رسیده است درحالی‌که سطح جانشینی ۱٫۲است یعنی هر ۱۰تا زن ۱۸تا بچه به‌دنیا می‌آورند و برای این باید چاره‌اندیشی کرد چون اگر ادامه پیدا کند در ۳۰یا ۴۰سال آینده دچار مشکل می‌شویم‌.

به گفته میرزایی، باید‌ روی این موضوع؛ از نظر فرهنگی و اقتصادی فرهنگسازی‌ شود به‌طوری‌که سطح باروی را به بالای سطح جانشینی مثلا به۳٫۲برسانیم. همچنین مشکل دیگر ‌ تأخیر در ازدواج جوانان است و در این خصوص‌ باید بستر‌سازی‌‌های لازم انجام شود و شرایط و امکانات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین سن ازدواج زنان ۲۴سال است، گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی و فرهنگسازی‌ این سن را به ۲۲برسانیم مشکل فرزند آوری نیز تا حدودی برطرف خواهد شد.این جمعیت شناس در مورد سالخوردگی جمعیت ایران نیز تأکید کرد: سالمندی جمعیت اجتناب‌ناپذیراست چون وقتی باروری پایین بیاید حتی اگر میانگین فرزند آوری به ۵٫۲هم برسد بازهم جمعیت سالخورده می‌شود اما مزیت آن این است که مانند ژاپن سالخوردگی افراطی نیست.

میرزایی با اشاره به اینکه در نیمه‌دوم قرن ۲۱تمام کشورهای دنیا حتی آفریقا جمعیتشان سالخورده می‌شود، افزود: در این صورت جمعیت بالای ۶۵سال به ۱۵درصد می‌رسد و این اجتناب‌ناپذیر و پیامد باروری کنترل شده است اما باز هم نباید نگران باشیم.

وی اظهار داشت: حتی در ژاپن نیز که ۲۰درصد جمعیت آن بالای ۶۵سال است ۶۰درصد ۱۵تا ۶۴سال هستند ولی سالخورده شدن جمعیت همه کشورها اجتناب‌ناپذیر است. کشورهای صنعتی ۷۰سال است که جمعیت سالخورده دارند اما بر تمام دنیا حکومت می‌کنند.

برچسب‌ها : ,