ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ

پیری جمعیت و سن بچه‌دار شدن

شهروندان:
نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشانگر این واقعیت است که رشد جمعیت و نیروی انسانی برای هر کشوری مزیت بوده و پیری جمعیت، نقص و آفت است. دغدغه امروز خانواده‌ها در بیشتر کشورها، شکاف سنی بین والدین و فرزندان بوده که به درک نشدن متقابل همدیگر، منجر شده است.

پیری جمعیتمطابق تازه‌ترین نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ که طی گزارشی در ماه جاری میلادی در سایت این موسسه منتشر شده، جمعیت ماهر و نیروی انسانی با کیفیت، بازوان محرک یک جامعه است و فرزند بیشتر، نوید آینده روشن تر به آن جامعه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، به دلیل اجرای برنامه های کنترل جمعیت در بسیاری از جوامع بویژه کشورهای غربی در سال های گذشته، اکنون این کشورها از جمله آمریکا با معضلی به نام ˈپیری جمعیتˈو بازنشستگانی که نیروی کار فعال نیستند روبرو شده اند.

افزون بر این، برنامه های کنترل جمعیت در جوامع و کشورهای یاد شده به شکاف بین نسل ها، دوری جوانان از خانواده ها،گرایش آنان به مواد مخدر و استفاده از قرص های روان گردان و فروپاشیدن بنیان خانواده به عنوان نخستین واحد اجتماعی و پایه ی نظام جامعه منجر شده و می شود.

نتایج به دست آمده از نظرسنجی موسسه ی گالوپ از مردم آمریکا نشان می دهد که بیشتر مردم این کشور که پیش از این سن بالا برای بچه دار شدن در نظر می گرفتند اکنون با رویکردی متفاوت سن ۲۵ سال را برای بچه دار شدن مناسب دیده اند.

جامعه آماری این نظرسنجی که در اوت ۲۰۱۳ میلادی (مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی) انجام گرفته پنج هزار و ۱۰۰ نفر از شهروندان تحصیل کرده ساکن شهرهای مختلف آمریکا اعم از سیاهپوستان، اسپانیایی تبارها و سفید پوستان بوده است.

مطابق این نظر سنجی، تمایل مردها به داشتن فرزند در سن کمتر از ۲۵ سال بیشتر از زنان است و این مطلب نشان از تمایل این گروه به داشتن ارتباط نزدیک تر با فرزندان خود و کم کردن فاصله سنی میان پدر و فرزند است. برخلاف نگرش پیشین مردم آمریکا که تمایل به داشتن بچه در سن بالاتر داشتند تنها ۳٫۵ (سه و نیم ) درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی تمایل به بچه دار شدن در سن بالای ۳۰ سال را دارند.

سن بچه دار شدن

نتایج به دست آمده از نظرسنجی بر اساس نژاد و رنگ پوست، حاکی از این مطلب است که بیش از ۴۰ درصد سیاهپوستان و ۳۷ درصد اسپانیایی تبار های آمریکا تمایل به داشتن فرزند در سنی کمتر از ۲۵ سال دارند. جالب اینکه این عدد در سفید پوستان آمریکا ۲۹ درصد است. آنان بیشتر سن ۲۵ سال تا ۳۰ سال را مناسب برای این امر می دانند.

بر اساس نتایج به دست آمده، سفید پوستان ۵۶ درصد، سیاه پوستان ۶۷ درصد و اسپانیایی تبار های آمریکا ۶۸ درصد تمایل به داشتن فرزند نخست خود در سن کمتر از ۲۵سال دارند. همچنین تمایل برای داشتن بیش از ۲ فرزند در تمام این ۳ گروه نژادی قابل مشاهده و رصد است.

دسته بندی دیگر در این نظرسنجی بر اساس سطح سواد است که نتایج به دست آمده در این زمینه از تمایل بالای جامعه تحصیلکرده آمریکا به داشتن فرزند بین سن ۲۵ سال تا ۲۹ سال حکایت دارد. هم چنین این گروه مایلند بیش از ۲ فرزند داشته باشند. حال آن که در دهه های پیشین جامعه ی فرهیخته آمریکا تعداد فرزند بیشتر را نمی پسندید.

اکنون جامعه ی تحصیلکرده آمریکا به تفاوت سنی بیشتر از ۳ دهه بین فرزندان و والدین معتقد نیست. در واقع فاصله ربع قرنی (۲۵ سال) بین والدین و فرزندان شاید مناسب ترین گزینه بین تمام افراد وابسته به این قشر باشد.

در قشر با تحصیلات متوسط در آمریکا نیز به طور طبیعی مانند دیگر جوامع، تمایل به داشتن فرزند بیشتر و بچه دار شدن در سنین پایین تر متداول است. بر پایه نظرسنجی گالوپ این قشر سن ۲۰ تا ۲۵ سال را برای بچه دار شدن ترجیح می دهد.

نتیجه دیگر این نظرسنجی بررسی در زمینه سن فرد مخاطب است که در این زمینه نیز ۴۲درصد افراد بالای ۵۰ سال آمریکا معتقد به بچه دار شدن تا پیش از سن ۲۵ هستند و همچنین تعداد بچه بیشتر را ترجیح می دهند.

این آمار حاکی از تصحیح روش نادرستی است که پیران در جوانی خود در پیش گرفته بودند یعنی همان بچه دار شدن در سنین بالاتر، زیرا این قشر کهن سال جامعه نتوانستند با فرزندانشان که شاید حداقل ۳ دهه اختلاف سنی با هم داشتند ارتباط عمیقی برقرار کنند. نتیجه ی این مطلب برای آنان نفی شعار ˈبچه کمتر زندگی بهترˈ است که در دوره ی جوانی قشر کهن سال رایج شده بود.

گالوپ در بخش دیگر نظرسنجی خود اشاره می کند که بیشتر مردم آمریکا معتقدند مردها باید بین سنین ۱۸ تا ۴۵ سال پدر شوند و زن ها بین سنین ۱۸ تا ۳۵ مادر شوند. نکته ای که تمام افراد شرکت کننده در این نظرسنجی بر آن اذعان دارند این است که بانوان باید زودتر در این مسیر گام گذاشته و در سنین پایین تر مادر شوند. اما سن مناسب برای پدرشدن از دید خانم ها ۲۶ سال به بالا ذکر شده است.

بیست سالگی مادر شوید

متخصصان علوم پزشکی بهترین سن برای مادر شدن را از لحاظ جسمانی و سلامت بدنی، اوایل جوانی به ویژه سن ۲۰ سالگی می دانند. اما این نظر علم پزشکی در دوره ای که بانوان بیشتر به تحصیل و اهداف کاری و شغل و زندگی اهمیت می دهند شاید مورد توجه این قشر از جامعه قرار نگیرد.

در واقع تقابل بین اهداف اجتماعی و سلامت جسمانی در سنین پایین همیشه بانوان را با این چالش روبرو می کند که کدام را بپذیرند. واقعیت این است که زمان مناسب برای بچه دار شدن، نسبی است و در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

با این همه، سن ۲۰ تا ۳۵ سالگی زمان مناسب از لحاظ علم پزشکی است و در سنین بالاتر خطر سقط جنین و نبود آمادگی بدنی هم برای مادر و هم بچه وجود دارد. با افزایش سن، قدرت باروری زنان و همچنین تمایلشان به بچه دار شدن کاهش می یابد.

کاهش قدرت باروری، حقیقتی است که حتی زنان سالم را قبل از ۳۵ سالگی غافلگیر می کند. متخصصان معتقدند که در بهترین شرایط احتمال بارداری تا قبل از ۲۵ سالگی ۲۵ درصد، تا ۳۵ سالگی ۲۱ درصد و تا چهل سالگی ۶ درصد است. حتی اگر تمام شرایط مناسب باشد، شانس بچه دار شدن هیچ وقت ۱۰۰ درصد نیست.

تفاوت بزرگ بین زنانی که در چهل سالگی بچه دار می شوند با زنانی که مثلا در ۲۵ سالگی باردار می شوند این است که اگر آن ها در ۲۵ سالگی با مشکلات روبرو شوند روش های کمک پزشکی، احتمال موفقیت بیشتری دارد نسبت به فردی که ۱۵ سال بزرگ تر است.

واقعیت غیر قابل کتمان این است که به دلیل افزایش مشکلات اجتماعی و اقتصادی، ادامه تحصیل، بالا رفتن سطح توقع دختران و پسران و دلایل دیگر، سن ازدواج بالا رفته است. پس ناگزیر سن بارداری هم بالا می رود و آن وقت است که این پرسش ذهن زوج های جوان را پر می کند که چرا بچه دار شویم؟ یا چرا با این وضع اقتصادی و اجتماعی فرزندان بیشتری داشته باشیم؟

چرا از داشتن فرزند هراس داریم؟

بر پایه چندین نظرسنجی انجام شده از جمله نظرسنجی گالوب، عواملی که باعث شده مردم تمایل کمتری به داشتن فرزند نشان دهند، مشخص شده است. یکی از این عوامل، خودخواهی والدین و این تفکر است که فرزند بیشتر یعنی مشکلات بیشتر! عامل بعدی ترس والدین از آینده است که مثلا ۲۰ سال دیگر چه خواهد شد؟ دنیا به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا جنگی، بحرانی، قحطی یا سونامی در راه نیست؟

یکی دیگر از عوامل این است که ما خود را دانای کل بدانیم یعنی برای تمام مسائل نسخه ای داشته باشیم، در عین حال مسوولیت پذیر نباشیم. در این میان، مشکلات مالی، آموزشی و پرورشی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

ˈیو اس ای تودیˈ نیز در یک نظر سنجی که به تازگی در مورد تعداد فرزندان انجام داده به این نتیجه رسیده که ۳ فرزند داشتن برای خانواده های آمریکایی یک افتخار محسوب می شود.

مطابق این نظرسنجی که از نخبگان و جامعه شناسان آمریکا از دانشگاه های مخلتف این کشور انجام گرفته است، آنان معتقدند که آمریکا در کوتاه مدت به دهه ۱۹۵۰ میلادی که هر خانواده به طور متوسط چهار فرزند داشت بر نخواهد گشت. اما تمایل خانواده های آمریکایی به فرزند بیشتر در بلند مدت، این کشور را از متوسط ۲ فرزند در هر خانواده به سمت فرزندان بیشتر سوق خواهد داد و در نتیجه پایه خانواده و فامیل گسترده تر و محکم تر خواهد شد.

از نگاه آنان، فرزندان بیشتر به تحکیم خانواده و گستردگی رابطه خویشاوندی کمک می کنند. جمعیت بیشتر، قدرت بیشتر برای آمریکا می آورد زیرا جمعیت جوان نیروی فعال و محور حرکت اصلی جامعه هستند.

این نگاه و عوامل باعث شده دولت آمریکا برای ترویج ˈفرهنگ فرزند بیشتر داشتن ˈدست به دامن بازیگران و خوانندگان مشهور این کشور شود و آن ها خود را علاقه مند به فرزند بیشتر نشان می دهند. این امر موجب شده برخی کشورها راه اشتباه غرب در دهه های پیشین در کنترل جمعیت را پی نگیرند و آزموده ی خطا را دو باره آزمایش نکنند.

ایرنا – مهدی مقدر