ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
علی اکبر گرجی:

منشور حقوق شهروندی نیاز به ضمانت‌های اجرایی دارد

شهروندان:
حقوقدان برجسته کشور و استادیار دانشگاه با بیان اینکه تدوین منشور حقوق شهروندی نقطه عطفی در مسایل و تحولات در جامعه ما بشمار می آید گفت : این اقدام دولت قابل ستایش و تکریم است اما لازم است بنیان ها و ضمانت ها ی اجرایی آن از اکنون تقویت شود تا با چالشهای احتمالی مواجه نشود.

علی اکبر گرجیعلی اکبر گرجی، در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: منشور حقوق شهروندی در واقع نوعی اقدام برای فرهنگ سازی و تقویت روابط اجتماعی بر مبنای فرهنگ شهروندی است و این کارکرد اصلی منشور است که باید مورد عنایت قرار گیرد.

این استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت:حکومت با توجه به تدوین منشور حقوق شهروندی در واقع به مردم اعلام می کند که حقوق شهروندی و توجه به آن را به عنوان یک راهبرد می پذیرد و این اقدامی تحسین برانگیز از سوی دولت روحانی است.

گرجی گفت:البته بسیاری از مواردی که در منشور حقوق شهروندی دیده می شود معمولا در قوانین کشور آمده است وقانون اساسی به شیوا ترین وجه آن را لحاظ کرده اما تدوین منشورحقوق شهروندی در حقیقت بیان همین بندهای قانونی به شیوایی بیشتر و با تاکید بیشتر است.

وی ادامه داد: مزیت اصلی تدوین حقوق شهروندی این است که به همه دغدغه هایی که دلسوزان و مدافعان حقوق انسانی در جامعه ما دارند و آن را احساس می کنند پاسخ می دهدودر نظر می گیرد.

وی با بیان اینکه تعریف و تعیین ضمانت اجرایی مهمترین بخش از تدوین این منشور است گفت : قطعا برخی از بخشهای منشور حقوق شهروندی در حطیه وظایف دستگاه قضایی قرار می گیرد و مواردی است که در قانون هم به عهده دستگاه قضایی نهاده شده ، اینجا لازم است با ظرافت و تدبیر این بخش ها را مشخص کرد و برای آن در قوه مجریه هم ضمانت اجرا گذاشت.

گرجی افزود:درمجموع تدوین منشورحقوق شهروندی یکی از مطالبات مردم و یکی از وعده هایی است که آقای روحانی در انتخابات داده و لازم است دراین زمینه عمل به وعده شود اما راهکارهای اجرایی آن نیز تدوین و ابلاغ شود.