ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قالیباف: تعصبی بر ماندن و نماندن پایتخت در تهران نداریم

شهروندان:
شهردار تهران درباره انتقال پایتخت گفت:‌ این انتقال یعنی برداشتن مشکلات از یک نقطه و گذاشتن آن در نقطه دیگر است هرچند که تعصب خشکی در ماندن و نماندن پایتخت در تهران نداریم.

قالیبافبه گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در سیزدهمین همایش معاونین برنامه‌ریزی کلان‌شهرها، گفت: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد به ویژه در حوزه‌های مدیریتی، به لحاظ پیچیدگی اقدامات و تنوع آنها در بعد کمی و کیفی است که شهرداری‌ها جزو این بخشها به شمار می‌روند.

وی افزود: قبل از آمدن به شهرداری از پیچیدگی و نقش آفرینی این حوزه مهم اطلاعی نداشتم در حالی که به نظر می‌رسد اگر یک روز کار شهرداری‌ها به هر دلیلی دچار مشکل و یا توقف شود، رسالت خدماتی که آنها انجام می‌دهند و بزرگی کارشان مشخص می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه رسالت شهرداری ما را بر آن می‌دارد که به اصل مشکلات نگاه صرف برنامه‌ریزی و خشک نداشته باشیم گفت: با یک نگاه ساختار گرایانه و عادت‌هایی که در حوزه برنامه ریزی داریم و طبق آن برای یک موضوع فلوچارت تهیه می‌کنیم تا ساختارها را انجام دهیم نمی‌توان به مدیریت کلان شهرها نگاه کرد چرا که مشکلات و موضوعات شهرها بسیار پیچیده است.

شهردار تهران گفت: ما با ساختمان‌ها، آجرها، میلگردها و سیمان‌ها سر و کار نداریم بلکه سر و کار ما با انسان‌هاست و برای حل مشکلات انسان‌ها و همچنین ارتقای کیفیت زندگی مادی و معنوی نمی‌توانیم از لابلای فلوچارت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صرف آماری راه حلی برای مشکلات پیدا کنیم.

وی افزود: نوع نگرش و تحلیل به ما کمک می‌کند تا ابعاد مختلف موضوع را به دقت ببینیم لذا اول باید درک و فهم موضوع را داشته باشیم به این معنی که اضافه شدن جمعیت در یک نقطه مکانی به این معنا نیست که بگوییم این اقدامات برای ۱۰۰ هزار نفر تعریف شود و اگر جمعیت چند برابر شد، به همان میزان آمار اقدامات را افزایش دهیم، لذا باید نوع نگرش اصلاحی در این حوزه داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه ساختارگرایانه جوابگوی مشکل جمعیت متمرکز شده در تهران نیست، گفت: تمرکز جمعیت در یک نقطه ابعاد پیچیده و فراوانی دارد و مثال روشن آن حضور یک فرد روستایی در یک شهر با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری است که کنش‌های آن در روابط اجتماعی فاصله‌ها را نشان می‌دهد و این نگاه در مقایسه با یک شهر یا کلان شهر نیز کاملا مصداق روشنی است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برنامه ریزی لازم است به این نوع نگاه توجه خاص داشته باشیم و در مسیر درست حرکت کنیم، گفت: در برنامه دوم شهرداری تهران نگاه جامع محور و توجه به شهروندان و انسان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی مورد توجه است چرا که باید ذهن مردم را دنبال کنیم؛ حتی اگر به دنبال اصلاح و اجرای معماری اسلامی هستیم باید به تفکر و ذهن شهروندان توجه داشته باشیم.

شهردار تهران گفت: از مرکز مطالعات شهرداری خواسته‌ایم تا مطالعات اجتماعی را که انجام می‌دهند نه به صورت گسترده بلکه چکیده‌های آن را به صورت کتابچه‌های کوچک در اختیار مدیران قرار دهند.

وی در ادامه سخنان خود درباره بحث انتقال پایتخت نیز اظهار کرد: بحث انتقال پایتخت از نگاه دیگری قابل بررسی است چرا که شهر تهران شهری که امروز مردم بتوانند در آن راحت زندگی کنند، نیست و انتقال پایتخت یعنی برداشتن این مشکل از این نقطه و گذاشتن آن در نقطه دیگر چرا که به فرض پس از ۵۰ سال به علت تمرکز آن نقطه نیز دچار مشکلات فعلی امروز خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری هیچ تعصب خشکی مبنی بر ماندن و نماندن پایتخت در تهران ندارد گفت: بت پرستی قرن بیست و یکمی نداریم که چون امروز شهرداریم بگوییم پایتخت اینجا بماند بلکه از نگاه منطقی و علمی به آن نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یک سازمان دهی سیاسی فضا و یک توزیع فضایی قدرت داریم، اظهار کرد: در سازمان دهی سیاسی فضا بیشتر نگاه ما تقسیمات کشوری و نگاه صرف کاربردی و نگاه تراکمی است که این نگاه منطبق بر اعداد و ارقام است و بر اساس جغرافیای طبیعی و انسانی مرزها را مشخص می‌کند، لذا هر رفتاری که در این حوزه شکل بگیرد در هیچ مقطعی اتفاق نمی‌افتد چرا که تنها تراکم‌ها جابجا می‌شوند.

شهردار تهران ادامه داد: برهمین اساس مشکل امروز پایتخت این موضوع نیست، بلکه باید مشکل توزیع فضایی قدرت را حل کنیم به این معنا که نظام اداری و اجرایی کشور اصلاح شود و قدرتی را که در یک جا متمرکز کرده‌ایم و خودش باعث عدم توسعه داخلی در کشور شده توزیع شود. مثال این موضوع در این است که اگر کشاورزی برای دام خود دارو و یا برای گاو علوفه و یونجه بخواهد باید از وزارتخانه تایید بگیرد که این کار را انجام دهد لذا باید این مشکلات را حل کنیم وگرنه با جابجایی مکان، کشاورز باید با طی مسیر دوباره این مراحل را طی کند و بگوید آقا اجازه هست؟

وی با تاکید بر اینکه این بحث با تراکم زدایی حل نمی‌شود؛ بلکه راه حل آن تمرکز زدایی است، گفت: نباید به جامعه و مردم هزینه تحمیل کنیم. هرچند که کار کارشناسی اعلام شده اگر به تصویب نهایی برسد ما تسلیم قانون هستیم، اما در کمیته کارشناسی بحث انتقال پایتخت که شهرداری نیز عضو آن است نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

قالیباف با بیان اینکه جابجایی پایتخت را با دو نگاه می‌توان بررسی کرد، اظهار کرد: هر دوی این نگاه بازتاب‌های مختلفی را به ما نشان می‌دهد، اما برخی اوقات هم زمان کمتری هزینه می‌کنیم و هم از لحاظ اقتصادی کمتر هزینه می‌شود و هم اینکه به نتیجه مطلوبتری می‌رسیم، لذا باید به این نگاه توجه داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه برنامه ریزی، زمانی که می خواهیم برای چالش‌ها برنامه ریزی کنیم باید ببینیم با چه رویکردی این برنامه ریزی‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس کدام داده‌ها به دنبال حل مسئله هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید با چشم بسته حرکت کنیم و با برنامه ریزی صرف و با عدد و رقم پیش نرویم، اظهار کرد: شهروندان سرمایه‌های اجتماعی بزرگی هستند و هیچ وقت نباید اعتماد آنها را از دست بدهیم.

قالیباف گفت: شهرداری ضمن آنکه باید قطار خدمات خود را به پیش ببرد باید چالش‌ها و موضوعات کلان را نیز مدنظر قرار دهد و درعین حال که به آسفالت کردن خیابان‌ها پرداخته، تقاطع‌های جدید بسازد و آسفالت بریزد و جارو کند، نگاه‌های کلانی را در برنامه‌های خود در حین حرکت داشته باشد.

وی اظهار کرد: چنانچه تولید زباله به ازای هر نفر در تهران ۱۰۰ گرم کاهش پیدا کند، اتفاق بزرگی در تهران رخ خواهد داد که برای رسیدن به چنین نقطه‌ای هیچ وقت با قلم و کاغذ نمی‌توان عمل کرد، لذا توجه به مسائل خدماتی و عمرانی که از وظایف شهرداری است باید مورد نظر قرار بگیرد، ضمن آنکه مسائل درون سازمان نیزدارای اهمیت ویژه‌ای است و نباید از آن غفلت شود.

قالیباف گفت: اگر نتوانیم برنامه ریزی‌هایی را در درون سازمان به خوبی پرورش دهیم قطعا این برنامه در خارج از سازمان موفق نخواهد بود.

وی در ادامه نظارت را یکی از مهمترین بخشهای برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: باید خرد جمعی منطق برنامه‌ها را تایید کند و اگر این تایید صورت نگیرد، نباید برنامه اجرا شود چرا که یکی از مشکلات فعلی در چرخه مدیریت این است که مرتب در حال تغییر هستیم و همه فکر می‌کنیم اول دنیا قرار گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید زنجیره اقدامات و برنامه‌ها مورد اهمیت واقع شود، گفت: این معضل تغییرات مشکلی است که در همه جا و همه بخشهای کشور وجود دارد و اپیدمی شده است.

شهردار تهران گفت: زمانی که فردی در حادثه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد نمی‌گویند فلانی “مرد” بلکه می‌گویند “کشته شد” چرا که کشته شدن بار حقوقی دارد لذا در این حادثه فردی که خودرو را ساخته، همراه راننده که با وی صحبت کرده، فردی که به راننده آموزش داده، راننده و کسی که جاده را ساخته سهیم هستند، لذا باید حداقل تلاش کنیم در کشته شدن افراد سهم نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید در شکل گرفتن پول از مردم نیز دقت کنیم که دزدی تنها بالا رفتن از دیوار مردم نیست اما ممکن است به شکل دیگری دست به جیب مردم کنیم که به نوعی دزدی مدرن قرن ۲۱ است و این اقدامات نتیجه تشخیص غلط، خود کامگی و اصرار بر نظرات فردی و غیر کارشناسی است و تاکید می‌کنم که نباید بیت المال را به تاراج دهیم.