ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انتقال پایتخت به مکانی دیگر توجیه اقتصادی ندارد

شهروندان – حسین حریری*:
هرازگاهی بحث جابه‌جایی و انتقال پایتخت از تهران به مکان دیگری مطرح می‌شود این در حالی است که انتقال پایتخت نمی‌تواند مشکلات موجود تهران را برطرف کند و به جای پاک کردن صورت مسئله بهتر است برای رفع مشکلات اساسی شهر تهران چاره‌ای اندیشیده شود.

طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های وسیعی در تهران صورت گرفته و این سرمایه گذاری‌ها تهران را به یکی از زیباترینتهران شهرها بدل کرده است. بدون تردید اگر مشکلات این شهر برطرف شود، می‌توان امیدوار بود این شهر فضای مناسبی را برای زندگی انبوه ساکنانش فراهم آورد.

آیا اشخاصی که انتقال پایتخت را از تهران به مکانی دیگر مطرح می‌کنند برآورد هزینه سنگین جابه‌جایی را محاسبه کرده‌اند؟ این اقدام می‌تواند لطمات بزرگ اقتصادی به مردم و بیت المال وارد کند. در صورت انتقال پایتخت از تهران به مکانی دیگر تکلیف ساختمان‌های قوای سه گانه چه خواهد شد ؟ آیا مشابه همین ساختمان‌ها مجدداً باید از بیت المال در جایی دیگر ساخته شود ؟یک مثال ساده می‌تواند پاسخ را روشن کند. آیا ساختمان مجلس در بهارستان با هزینه‌های گزاف ساخت آن در نقطه ای دیگر از کشور باید برپا شود؟ پس بهتر است به‌جای انتقال پایتخت ، به فکر انتقال مشاغل و مراکز غیر‌ضروری از تهران باشیم تا حداقل بخشی از مشکلات برطرف گردد.

مشکلات عدیده پایتخت کدامند ؟

۱-ترافیک سنگین به خصوص خارج از منطقه محدوده طرح ترافیک

۲-آلودگی هوا که سلامتی شهروندان را به مخاطره انداخته که بعضاً منجر به تعطیلی مدارس می‌گردد.

۳-فعالیت و حضور کارکنان بعضی از ادارات و یا سازمان‌ها و یا پادگان‌های نظامی‌در تهران که ضرورتی ندارد.

در ذیل پیشنهادهایی برای رفع این مشکلات ارائه می‌شود:

۱-بهتر است محدودیت زمانی بیشتری برای تردد خودروهای زوج و فرد در شهر برقرار شود. نظارت دقیق بر این امر و جریمه رانندگان متخلف و حتی توقیف خودرو در صورت تکرار تخلف می‌تواند تا حدی هم از بار آلودگی هوا بکاهد و هم مشکلات ترافیکی را رفع کند. البته همزمان با این اقدام باید تدابیری برای توسعه حمل و‌نقل عمومی اندیشیده شود تا شهروندان برای تردد خود با مضیقه و سختی روبه‌رو نشوند.

۲-تامین اعتبار لازم برای گسترش هرچه سریع‌تر ناوگان حمل و نقل ریلی تهران و حومه (مترو)

۳-تقویت و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی برای سرویس دهی به شهروندان.

۴-ساماندهی و خطی کردن تاکسی های گردشی ونظارت بر فعالیت آنان در شیفت عصرکه پیک تردد و برگشت مسافرین به منازل خود هستند.

۵-بازگشایی کمربندی شرق تهران از جاده دماوند ، سه راه بزرگراه شهید بابایی، جاده خجیر – پاکدشت به طرف سه راه سیمان و هدایت خودروهایی که قصد سفر به اتوبان قم و شهرهای جنوبی کشور را دارند به این مسیر می‌تواند در روان شدن ترافیک تهران موثر باشد.

۶-انتقال پادگان‌ها به ویژه پادگان‌های نیروی دریایی به خارج از تهران یا شهرهای ساحلی.

۷-انتقال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری کشور به شمال کشور.

۸-انتقال معاونت امور دام و ادارت شیلات و دانشکده‌های دریایی به شهرهای ساحلی شمالی یا جنوبی کشور.

۹-انتقال ادارات بنادر و گمرکات به خارج از تهران شاید با اجرای این طرح‌ها وطرح‌هایی از این دست نیازی به جابه‌جایی پایتخت و بررسی طرح‌هایی هزینه‌بر از این دست احساس نشود.

*فعال اقتصادی

قانون