ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

گزارش نخستین نشست «۳ کلید اصلاح هدفمندی یارانه‌ها»

شهروندان:
نخستین نشست از مجموعه نشست‌های «سه کلید اصلاح هدفمندی یارانه‌ها» به میزبانی دکتر مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصاد رییس جمهور، سه‌شنبه اول بهمن ماه در موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد؛ نشست‌هایی که هدف آن «ارائه برنامه‌ای میان‌مدت برای اصلاح طرح هدفمندی در بازه‌ای سه الی پنج‌ساله» عنوان شده است.

هدفمندی یارانه‌هادر این برنامه دکتر غلامعلی فرجادی، عضو هیأت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، و دکتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، به عنوان سخنران و جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاهی حضور داشتند. سه سر فصل تعیین شده برای این سلسسه نشست‌ها با موضوعات اصلاح قیمت انرژی، سیاست جبرانی خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار تعریف شده‌اند. در اولین جلسه که با موضوع سیاست جبرانی خانواده‌ها برگزار شد غلامعلی فرجادی در ارتباط با مبحث آموزش و احمد میدری با موضوع سلامت و بهداشت به ارائه مطالب و نظرات خود پرداختند.

فرجادی: ۲ الی ۵ درصد درآمدهای هدفمندی به «مدارس مناطق محروم» اختصاص یابد

دکتر فرجادی، معاون موسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی، در ابتدا به اهمیت سرمایه انسانی کودکان خانواده‌های محروم اشاره کرد و به برخی واقعیت‌های موجود در این زمینه پرداخت. از آن جمله که از بودجه وزارت آموزش و پرورش تنها ۲ درصد آن به بخش غیر پرسنلی اختصاص دارد و از طرفی سالانه تنها ۲۷ هزار تومان، سهم هر دانش آموز ایرانی از «کیفیت آموزش» است.

وی در ادامه هدایت تدریجی بودجه یارانه نقدی به سمت طرح‌های تقویت‌کننده «آموزش» و «سلامت» در میان گروه‌های آسیب‌پذیر را برای جبران آسیب‌های موجود و پیش‌روی جامعه امری مفید دانست. به طوریکه درصدی از درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی صرف ‌شود. این صرف منابع بایست در جهتی باشد که منجر به تغییراتی از جمله بهبود رتبه بین‏المللی کشور به لحاظ «سرمایه انسانی»، شکستن تله «به ارث رسیدن فقر»، توانمندسازی پایدار نسل آینده و کاهش اثر تورمی ناشی از پرداخت نقدی یارانه شود.

همین‌طور ارتقای کیفیت مدارس از جمله اولویت‌هایی است که برنامه‌های اجرایی در این راستا را تحت چنین عناوینی مطرح کرد: بازسازی و ایمن‌سازی مدارس- نوسازی و زیباسازی مدارس – تجهیز مدارس به وسایل مدرن آموزشی و کمک‌آموزشی- تجهیز مدارس و مراکز پیش‌دبستانی به وسایل ورزشی – برگزاری اردوهای تفریحی – برگزاری کارگاه‌های پرورشی – ارائه تغذیه رایگان در مدارس

فرجادی پس از ارائه این توضیحات اختصاص دادن سهم ۲ الی ۵ درصدی یارانه های نقدی به بخش آموزش کودکان و مدارس گروه هدف را توصیه کرد. به قول وی گروه هدف در این مقوله می‌تواند به روش‌های متفاوتی تعیین شود. از جمله آنکه دبستان‌های پنج استان دارای پایین‏ترین نرخ پوشش تحصیلی کودکان انتخاب شوند و یا دبستان‌های روستایی و عشایری در این برنامه لحاظ شوند و یا ۱۰ درصد مدارس محروم‌تر هر شهرستان بنابه معرفی شورای شهر مد نظر سیاست‌گذار قرار گیرند.

میدری: بیمه درمان فراگیر به ستاد هدفمندی پیشنهاد می‌شود

معاون رفاه اجتماعی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد جدید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به ستاد هدفمندی‌ها «بیمه درمان» است و این پیشنهاد در قالب یک بسته به این ستاد ارائه خواهد شد، گفت: «بیمه درمان برای همه مردم است و باید محاسباتی انجام داد که چقدر منابع برای این خدمات احتیاج است و سپس بنا بر همین محاسبات سناریویی نوشت.»

احمد میدری گفت: «در کشور سهم پرداخت هزینه درمانی از جیب مردم (Out Of Pocket Index) بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. برخی از مردم از ارائه خدمات بیمه به دلیل گرانی و کیفیت آن رضایتی ندارند و همین باعث شده است خدمات درمانی کشور اصلاح شود.»

او با بیان اینکه اصلاح‌بخشی درمان امر پیچیده‌ای است و نمی‌توان ساده سازی کرد گفت: «وضعیت درمانی ایران در دهه ۵۰ و ۶۰ ترکیبی از خدمات درمانی انگلیسی و آلمانی بوده است که وابسته به دولت و بودجه آن بوده است. به همین دلیل خدمات بیمه درمانی وابستگی بسیاری به بودجه‌ای که از محل فروش نفت بوده است، داشته است.»

معاون رفاه اجتماعی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» افزود: «اگر صدای مردم از نارضایتی نسبت به خدمات درمانی شنیده نشد به دلیل این بوده است که قشرهایی که به رسانه دسترسی دارند و نیز ساکنان شهرهای بزرگ، به دلیل برخورداری از خدمات کمابیش قابل قبول بیمه و درمان هیچ گاه گله‌ای نسبت به این قضیه نداشتند و از طرفی سازمان ها و افراد قدرتمند با پمپاژ پول به بیمارستان‌های خصوصی که گاهی خود آنجا را تاسیس کردند باعث شکستن مرزهای بیمه‌ای شدند و به تدریج بخش خصوصی راهبری بازار درمان را به دست گرفت. به همین دلیل باید رفتار این قشر نسبت به این موضوع عوض شود. از طرفی اگر در بیمارستانی تخلفی صورت گرفت، باید نظامی وجود داشته باشد که به سرعت و عادلانه به شکایت مردم رسیدگی کند. بنابراین طبق همین اقدامات و تدابیر یارانه می تواند به آرامی وارد بخش درمان شود تا جایی که برای مردم پزشک خانواده مشخص کنیم و این پزشک خدمات درمانی ارائه دهد.»