ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارش تفریغ بودجه 90 هنوز در مجلس نهم قرائت نشده است

نام شرکت نفتی زنجانی در گزارش «تفریغ ۹۱»

شهروندان:
در حالی که هنوز گزارش تفریع 90 در صحن علنی مجلس خوانده نشده، جزییات گزارش تفریغ 91، در اختیار یکی از رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته و از فحوای بندها و مواد آن پیداست که نام «بابک زنجانی» در این گزارش به ثبت رسیده و سطح بدهی‏های نفتی او 4/1میلیارددلار برآورد شده، رقمی که حالا با گذشت یک‌سال از تفریغ 91 به گفته مسوولان نفتی کشور به 5/2میلیاردیورو رسیده است.

بابک زنجانیشرق نوشت: البته بدهی زنجانی به سازمان تامین‌اجتماعی نیز رقمی در حدود ۱۷‌هزار‌میلیاردتومان برآورد می‌شود. برخی نمایندگان عضو در کمیسیون بودجه دلیل عدم‌قرائت گزارش تفریغ ۹۰ را جلوگیری از به‌وجودآمدن حاشیه‌ها پیرامون فساد مالی انباشته در دولت نهم و دهم عنوان کرده‌اند و برخی دیگر دلیلش را شلوغی برنامه‌های مجلس می‌دانند. اما هرچه باشد، هنوز افکار عمومی در جریان انحراف‌های مالی صورت‌گرفته در تفریغ ۹۰ قرار نگرفته است. اما در میان صفحه‌های گزارش تفریغ، پاراگراف‏‌هایی مربوط به بدهی‌های میلیاردی شرکت ISO، یکی از شرکت‌های متعلق به بابک زنجانی به چشم می‌خورد.

براساس آنچه در گزارش تفریغ بودجه۹۱ آمده «شرکت ملی نفت ایران از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران طی سال۱۳۹۱ اقدام به فروش چندمحموله نفت خام و میعانات گازی به ارزش یک‌میلیاردوچهار‌میلیون‌و۶۰۹هزارو۱۶۷دلار (۱،۰۰۴،۶۰۹،۱۶۷)دلار با سررسید قبل از دی‌ماه سال ۱۳۹۱ به شرکت (ISO International Safe Oil) می‌کند.»بر همین اساس شرکت مذکور، در تاریخ سررسید، بهای نفت‌خام و میعانات گازی مذکور را وصول نمی‌کند. به‌دنبال آن، شرکت ISO در تاریخ چهارم دی ۱۳۹۰ از جانب اتحادیه اروپا تحریم شده و بهای نفت‌خام و میعانات گازی مذکور وصول نشده است.

نباید فراموش کرد که اغلب سخنان بابک زنجانی تا به اینجای کار نادرست از کار درآمده؛ مبهم‌گویی‏‌های او دیگر صدای وزیر اطلاعات را هم درآورده تا نقدهای اساسی به سخنان پراکنده و متناقض او داشته باشد، حتی روزهایی که او در یکی از بندهای زندان اوین مشغول گذران زندگی است. «بابک زنجانی» یک‌بار گفته بود که پول فروش نفت را در بانک تاجیکستان واریز کرده اما آنطور که «محمود علوی» به خانه ملت گفته: «بعد از بررسی معلوم شد این موضوع خلاف واقع بوده و حتی دو‌میلیاردو۲۰۰‌میلیون‌یوروی حاصل از درآمدهای نفتی که گفته بود به بانکی در روسیه واریز کرده هم خلاف واقع بوده.»بابک زنجانی بیش از ۷۰شرکت دارد. هلدینگ توسعه سورینت قشم، اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی

(First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، موسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان، برخی از دارایی‌های او است. زنجانی پیش‌تر درخصوص فعالیت‌های اقتصادی‌اش گفته بود که «هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷هزار پرسنل مشغول ارایه تجارت و خدمات هستم.» او در تاریخ ۹دی ۱۳۹۲ بازداشت شد و حالا هم در زندان اوین به‌سر می‌برد. بر اساس اظهارات بیژن نامدارزنگنه، نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی و کمیسیون اصل۹۰، اتهامات او بدهی بیش از ۵/۲میلیاردیورو به وزارت نفت و بانک‌مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان است. در ماه‌های اخیر پرونده او ابعاد بین‏المللی یافت و ردپای فساد مالی او تا ترکیه هم مشاهده شد، چنانکه نام او همچنین در پرونده رضا ضراب، ایرانی دستگیرشده در ترکیه به اتهام قاچاق طلا هم مطرح است.