ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مسجدجامعی:

فرهنگ می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کند

شهروندان:
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنر و فرهنگ در توسعه فعالیت‌های اقتصادی نقش زیادی دارد، گفت: فرهنگ می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را در یک کشور فراهم کند.

احمد مسجدجامعیبه گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در نشست «ارزیابی انتقادی امور اجتماعی و فرهنگی در بودجه سالانه کشور» که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ نقش ویژه‌ای در اقتصاد دارد و کشورها با برنامه‌ریزی در این حوزه به توسعه اقتصادی رسیده‌اند به عنوان مثال ژاپن در سالهای این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و توانسته‌ است بهره لازم را ببرد، در حالی که ما حتی مدیریت بخش فرهنگی اکو را نیز در دولت گذشته از دست دادیم و در مدیریت‌های فرهنگی منطقه نقشی نداریم.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از فرهنگ و هنر می‌توان سلیقه افراد را تحت تاثیر قرار داد، افزود: رقابتی که وجود دارد برای به دست گرفتن سلیقه مصرف کنندگان است و گردش مالی در بازار فیلم و سینما وجه نازل آن در مقابل وجوه عمده‌تر است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای بخش فرهنگ یک هزینه بدون بازگشت است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند در مراحل بعدی زمینه‌هایی لازم را برای توسعه سایر حوزه‌ها از جمله اقتصاد را فراهم کند.

وی سهم فرهنگ و هنر را از اعتبارات اندک دانست و تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار چهار درصد هزینه‌ خانوارها صرف آموزش، تفریح و سرگرمی می‌شود و این برای فرهنگ و هنر به ۱٫۵ درصد نیز می‌رسد.

مسجدجامعی افزود: درسالهایی که اشتغالزایی اولویت دولت بود فهرستی از مشاغل فرهنگی تهیه کردیم و تدابیر لازم را برای اجرای آن در دستور کار قرار دادیم. همچنین در زمان تهیه و تنظیم برنامه چهارم توسعه، سیاست‌های تشویقی را برای اشاعه فرهنگ در این برنامه لحاظ کردیم.

وی با بیان اینکه تحولات نظام قدرت در فرهنگ و هنر نیز بازتاب دارد، گفت: به طور مثال در دوران سازندگی کتاب‌های علمی، دانشگاهی به عنوان کتابهای برگزیده سال مطرح می‌شد و در دوران اصلاحات نیز کتاب‌های علوم‌اجتماعی این جایگاه را پیدا کرد و برای نخستین بار تیراژی بالاتر از کتابهای حوزه ادبیات اختصاص یافت.